یک کارشناس مسائل منطقه: امیدواریم کابینه‌ای وفادار و نزدیک به مقاومت در لبنان شکل گیرد

یک کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: تلاش مردم برای یاری مقاومت در مجموع فضا را به سمتی برد که انتخابات فعلی نسبی به سود جریان مقاومت باشد که می‌تواند موجب تشکیل کابینه‌ای وفادار و نزدیک به مقاومت هم شود.محمد صادق کوشکی در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات پارلمانی آن هم در شرایط بحرانی که لبنان […]

یک کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: تلاش مردم برای یاری مقاومت در مجموع فضا را به سمتی برد که انتخابات فعلی نسبی به سود جریان مقاومت باشد که می‌تواند موجب تشکیل کابینه‌ای وفادار و نزدیک به مقاومت هم شود.محمد صادق کوشکی در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات پارلمانی آن هم در شرایط بحرانی که لبنان در آن به سر می برد، گفت: لبنان عملا صحنه زورآزمایی قدرت های مختلف غربی و منطقه ای است و این کشور بیش از پنج دهه است که به چنین صحنه ای تبدیل شده و هر کدام از جریانات فعال در لبنان عملا چه به صورت علنی یا غیر علنی و یا رسمی و غیر رسمی بازیگر یکی از قدرت های خارجی هستند.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی نیروهای وابسته به سعودی به دنبال سازش بر آمده و یا برخی جریانات متعهد به اروپایی ها در داخل لبنان شکل گرفته و آغاز به کار کردند که همین جریانات به دنبال این بودند تا لبنان را از عرصه ضد اسرائیلی خارج کرده و وارد فرآیند سازش با رژیم صهیونیستی کنند.این استاد دانشگاه افزود: در واقع جامعه لبنان به فرایند ضداسرائیلی و مخالفت با حزب الله تمایلی نداشت و گروه‌هایی مثل جریان آزاد لبنان و یا گروه‌های ملی گرا به رهبری میشل عون که تمایل به مستقل شدن داشتند موجب شد تا شکاف عمیقی را در صحنه سیاسی لبنان شاهد باشیم که در سه دوره انتخابات اخیر خود را نشان داد. آخرین بار بعد از دوره امیل لحود شرایط به گونه‌ای رفته بود که لبنان به سمت ناکارآمدی وحشتناک سوق پیدا کرد و بعد از آن تشکیل کابینه حتی به صورت صوری فراهم نشد و دستگاه‌های اداری به صورت روزمره مسائل را حل و فصل می‌کردند.

این کارشناس مسائل منطقه در ادامه اظهار کرد:‌ آمریکایی‌ها، سعودی‌ها، اروپا و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس با استفاده از این نقطه ضعف تلاش کردند که لبنان را به بن‌بست برسانند و تحریم‌های سوختی، غذایی، پولی و سرمایه‌ای را به لبنان تحمیل کردند و این شرایط موجب شد که لبنان دوران سختی را بگذراند. آن‌هامی‌خواستند که لبنان تسلیم شده و دست از همکاری با گروه‌های مقاومت بردارد.

کوشکی با اشاره به اینکه گسست جدیدی بین نیروهای طرفدار سازش و سپس فشار به سعد حریری شکل گرفت، گفت: شاهد بودیم که جناح ۱۴ مارس دچار زلزله سیاسی شد و نتیجه آن پراکندگی و تشتت میان اعضای این جناح بود که در یک دهه چنین تزلزلی سابقه نداشت و در کنار این اتفاقات ما شاهد کناره‌گیری سعد حریری از انتخابات و تلاش برای جانشین شدن برادرش بودیم که اتفاق نیفتاد و در انتخابات هم شرکت نکردند.

وی خاطر نشان کرد: تمامی این شرایط فضا را به نفع جناح حامی مقاومت یعنی ۸ مارس فراهم کرد و مردم مصمم شدند و جریان حامی حزب‌الله را در انتخابات یاری کردند. در واقع تلاش مردم برای یاری مقاومت در مجموع فضا را به سمتی برد که انتخابات فعلی نسبی به سود جریان مقاومت باشد که می‌تواند موجب تشکیل کابینه‌ای وفادار و نزدیک به مقاومت هم شود.اظهار کرد: امیدواریم شاهد تشکیل دولت در لبنان باشیم. این اتفاق می‌تواند مشکلات مردم لبنان را حل کند و جهت‌گیری را به سمت محور مقاومت سوق داده و سایر جریانات و مداخله‌گران اعم از سعودی‌ها، فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها کنار گذاشته شوند.