جهانگیری: شورای نگهبان فیلم جلسه بررسی صلاحیت‌ هاشمی را منتشر کند

معاون اول رییس جمهوری در توییتی در واکنش به اظهارات وزیر سابق اطلاعات، از شورای نگهبان درخواست کرد برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرموثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل جلسه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی کند. اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در رشته توییتی در […]

معاون اول رییس جمهوری در توییتی در واکنش به اظهارات وزیر سابق اطلاعات، از شورای نگهبان درخواست کرد برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرموثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل جلسه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی کند. اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در رشته توییتی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اظهارات دیرهنگام وزیر اطلاعات دولت دهم تامل برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟

معاون اول رییس جمهوری افزود: براساس چه گزارش‌ها و مستنداتی درباره مهمترین مسائل کشور حتی در شورای نگهبان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری می‌شود؟ با اندیشه انقلاب، منطق جمهوریت و قانون اساسی میزان رای مردم و انتخاب مدیران توانمند حق آنان است، چه مصلحتی بالاتر از این برای ایران؟ حتی امنیت و اقتدار کشور هم با انتخابات حداکثری تامین می‌شود و هر تقصیر و قصوری در این مهم لطمه به کیان جمهوری اسلامی ایران است.وی تصریح کرد: از تاریخ پند بگیریم و نادیده گرفتن قانون و حقوق اساسی ملت را در قبال مصلحت سنجی‌های امنیتی و سلیقه‌های سیاسی تهدیدی برای جمهوریت، مردم سالاری، عدالت، آزادی و امنیت ملی بدانیم.معاون اول رییس جمهوری عنوان کرد: به عنوان رییس ستاد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢، از شورای نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به افکار عمومی به جای هرگونه پاسخگویی غیرموثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.

* تظلم خواهی محسن هاشمی

«محسن هاشمی» فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی و رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز امروز در نامه ای به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی، «تظلم خواهی» کرد و نوشت: «مستحضرید که آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از عدم تاییدشان در شورای نگهبان فرمودند: «وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرای من در نظرسنجی‌ها داده و گفته اگر مرا را تأیید کنند، همه رشته‌های ده ساله پنبه خواهد شد.». سخنگوی شورای نگهبان این اظهارات را ساده انگارانه قلمداد و تکذیب نمود؛ اما اکنون وزیر وقت اطلاعات گفته است: «در شورای نگهبان گفتم: براساس گزارشات از کف خیابان در سال ۹۲ آقای رفسنجانی پیروز انتخابات می‌بود. جمع‌بندی من این بود که با توجه به شرایط نظام مصلحت این بود ایشان رد صلاحیت شوند و دلایل آن را توضیح دادم.»

داوطلب انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان احراز نشد، ادامه داد: حال این روزها در جریان عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری نیز که حضرتعالی فرمودید ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط دستگاه‌های مسئول شدید، متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت. من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تاثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم خواهی دارم.

هاشمی رفسنجانی یادآور شد: شما بارها فرموده اید «انقلاب را بدون مردم بی معنا می دانید»، اما به نظر اراده ای که در کشور در حال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده و از هر وسیله ای برای تحقق اهداف خود بهره می برند و به جای احراز صلاحیت، رای تمایل به نامزدها می دهند و این رای، جایگزین رای مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است و امروز که در سایه اقتدار جنابعالی، توصیه و مطالبه به حق شما در مورد جبران، از سوی دستگاه‌های مسئول شنیده نمی شود، فردا چه برسر مردمسالاری دینی خواهد آمد.

*اظهارات وزیر پیشین اطلاعات و واکنش شورای نگهبان

«حیدر مصلحی»، وزیر سابق اطلاعات، در یک مصاحبه تلویزیونی مدعی شده در سال۹۲ به دلیل پیش‌بینی پیروزی قطعی اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات، گزارشی علیه او نوشته و با قرائت آن در شورای نگهبان اعضای این شورا را واداشته تا هاشمی را ردصلاحیت کنند.مصلحی با شرح جزییات ماجرا گفته است: «در انتخابات ۹۲، به شورای نگهبان گفتم به مصلحت نظام است که هاشمی رد صلاحیت شود. اعضای شورای نگهبان هر چه گشتند، یک ان‌قلت هم نتوانستند بیاورند. بر اساس گزارشات ما از کف خیابان، هاشمی پیروز انتخابات بود.»

از سوی دیگر، «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان امروز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر با رد اظهارات مصلحی نوشت: «آقای مصلحی هرگز چنین مطلبی را در جلسه شورا بیان نکرد و نسبت به دیگر مطالب کلی وی نیز به شدت اعتراض شد و اعضا آن را قبول نداشتند. نمی‌خواهم برخورد آقایان را در جلسه با ایشان بگویم.»کدخدایی افزود: شورا گزارش نهادهای قانونی را بررسی می‌کند و نهایتا براساس تشخیص و رای اعضا نتیجه اعلام می‌شود.