حاشیه های نشست نخبگان و سران طوایف خوزستان با رییس جمهور

*دکتر روحانی هنگامی که از مشکل بکارگیری نیروهای بومی در استخدام های استان بویژه شرکت نفت مطلع شد.در میانه سخنرانی خطاب به استاندار گفت:اگر تبعیضی بود باید به سمت استفاده از نیروهای محلی و به‌کارگیری آنان باشد.رئیس جمهور اظهار داشت: در دولت بر این امر تأکید و اصرار می کنم که در شرایط امتیاز مساوی […]

*دکتر روحانی هنگامی که از مشکل بکارگیری نیروهای بومی در استخدام های استان بویژه شرکت نفت مطلع شد.در میانه سخنرانی خطاب به استاندار گفت:اگر تبعیضی بود باید به سمت استفاده از نیروهای محلی و به‌کارگیری آنان باشد.رئیس جمهور اظهار داشت: در دولت بر این امر تأکید و اصرار می کنم که در شرایط امتیاز مساوی حق تقدم با نیروهای محلی است.

*رییس جمهور روحانی در توصیف قداست و عظمت این سرزمین اظهار داشت:عطر آزادی از این سرزمین به سراسر جهان رسید.

*آقای دکتر حسن روحانی با انتقاد از نگاه حذفی به اقوام گفت: یکسان سازی فرهنگی و نفی تنوع قومیت ها سیاست رضاخانی است.

*رییس جمهور در خصوص اجرای طرح کشاورزی مورد نظر مقام معظم رهبری خطاب به وزیر کشاورزی گفت:آقای حجتی برنامه و کار از شما ،پول هم از ما.

*در این دیدار پیش از آمدن رییس جمهور ،برخی حاضرین فرصت را مغتنم شمرده و دور آقایان شمخانی و رضایی حلقه زدند.جالب اینکه بختیاری ها با حاج محسن روبوسی می کردند و عرب ها با حاج علی.در همین اثنا دکتر بخشنده خطاب به حاج محمد فروزنده این صحنه را برای مطایبه سوژه قرار داد.

*مجری برنامه هنگام عرض خیر مقدم به آقایان محسن رضایی و علی شمخانی گفت: دکتر رضایی خوشفکر و دکتر شمخانی مقتدر.

*همچنین مجری احتمالا بخاطر جوان بودن و نداشتن اطلاعات کافی از چهره های خوزستانی نام آقایان دکتر محمد فروزنده و دکتر عبدالمهدی بخشنده را از قلم انداخت .البته آقای یونسی این خلاء نسبت به آقای فروزنده را جبران و از شخصیت ایشان تجلیل کرد.

*یونسی دستار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و مذاهب در مقدمه کوتاه خود پیش از سخنان رییس جمهور از شخصیت آقایان دریابان علی شمخانی و دکتر محسن رضایی بعنوان سمبل دو قوم بزرگ عرب و بختیاری و نقش آنها در مدیریت کلان کشور تجلیل کرد.

*در این مراسم آقای دکتر عادل حیدری به نمایندگی از نخبگان عرب خوزستان متن بسیار جامع و زیبایی پیرامون برجستگی ها،مشکلات ،ظرفیت ها و مطالبات مردم عرب خوزستان در قالب یک مقدمه و ۵ بند را قرائت نمود که با تشویق های مکرر و گرم شرکت کنندگان اعم از عرب و بختیاری مواجه شد.مهمترین مطالب مطرح شده ،۱-اعلام خوزستان بعنوان منطقه آزاد تجاری،۲-توقف کامل طرح انتقال آب بهشت آباد،۳-اجازه استفاده از پوشش عربی در ادارات و مراکز آموزشی،۴-تدریس و ارائه مطالب آموزشی بزبان عربی،۵-نفی تبعیض و تمییز در استخدام ها و لزوم بکارگیری فرزندان شایسته قوم عرب در سطوح مختلف مدیریتی کشور و استان .۶-احترام به هویت و فرهنگ اقوام در قالب برنامه های کلان ملی و استانی

*هنگام قرائت بیانیه مطالبات عرب های خوزستان توسط دکتر حیدری سکوت سنگینی بر مجلس حاکم بود و عبارت های مهم بیانیه بشدت مورد تایید حاضران قرار می گرفت.

*دکتر حیدری در ابتدا گفت:من بابت تحلی به این پوشش مجبور شدم.(یعنی نخبگان عرب در قالب شیوخ باید خود را تعریف کنند تا در نشست های مهم مورد توجه قرار گیرند).

*هنگامی که عادل حیدری در بند نخست بیانیه خواهان اعلام خوزستان بعنوان منطقه آزاد تجاری ولو برای دوره ۸ ریاست جمهوری دکتر روحانی شد،بشدت مورد تشویق نماینده مسجدسلیمان و رییس مجمع نمایندگان خوزستان و نیز دکتر درویش نماینده ایذه و باغملک قرار گرفت.

*عادل حیدری در پایان بیانیه،چند جمله بزبان عربی در خصوص مشکلات مردم عرب خوزستان بیان کرد و خواهان ترجمه جملات توسط دریابان شمخانی برای رییس جمهور شد.وی با این بیت منصوب به حضرت فاطمه زهرا(س) سخنان خود را به پایان برد:صبت علی مصایئبا لو انها صبت علی الایام صرن لیالیا.

*حیدری در مقدمه سخنان خود دو جمله با گویش بختیاری گفت و از بزرگان این قوم بعنوان “یل” تعبیر کرد.

*آیهالله جزایری نماینده ولی فقیه در استان،آیهالله شفیعی ،آیهالله شیخ عباس کعبی و آیهالله دکتر محسن حیدری نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری از غایبان برجسته این دیدار بودند.

*در انتهای جلسه آماری از سوی مهندس حجتی وزیر کشاورزی به رییس جمهور داده شد که بیشتر مربوط به وضعیت شاخص های اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی عشایر کوچ رونده بود.هنگام قرائت آمار توسط رییس جمهور دکتر سودانی نماینده اهواز به آقای روحانی تذکر داد این آمار مربوط به عشایر کوچ رونده است.(انتظار می رود مسئولین برگزاری جلسات در آینده برای رفع این اشتباه از لفظ ” طوایف و قبایل ” استفاده کنند چون واژه عشایر دارای بار اجتماعی خاصی می باشد)

*از نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان فقط آیهالله احمدی شاهرودی در این جلسه حضور داشت.

*آقای مقتدایی در این جلسه اعلام کرد:من نه از این جماعت هستم نه آن جماعت بلکه فرزند ایران زمین ام .

*استاندار خوزستان آقای روحانی را صاحب خانه دانست و گفت:نباید با صاحب خانه به زبان رسمی سخن گفت.

*باز هم حس آبادانی آقای مقتدایی گل کرد و به شوخی گفت:یکی خطاب به یک آبادانی گفت:شما بچه آبادانی .آن آبادانی جواب داد: ما در آبادان بچه نداریم همه مردند.

*مقتدایی در توصیف بافت اجتماعی آبادان افزود:آبادان سمبل ترکیب جمعیتی ملی است.

*استاندار خوزستان در پایان گفت: ما در اینجا هیچ مشکلی نداریم.(منظور وی احتمالا مشکلات نزاع قومی)

*در این دیدار آقای رشیدی به نمایندگی از قوم بختیاری به بیان مشکلات و مطالبات عشایر بختیاری و لر پرداخت.وی خواهان توجه به امور دام و قیمت گذاری نهاده ها و محصولات کشاورزی شد.

*آقای حاج جمعه عباسی طرفی قطعه شعری بزبان عربی قرائت نمود که با تشویق حاضران مواجه گردید.

*رییس اداره ارشاد اسلامی شوشتر نیز بعنوان شاعر بختیاری قطعه زیبایی در مدح حضرت امام زمان به لهجه بختیاری قرائت کرد.

*کریم طالقانی از روزنامه نگاران خوزستانی از میان جمعیت خطاب به رییس جمهور گفت:آقای رییس جمهور با اینکه ۱۰۰ در ۱۰۰ مردم خوزستان شیعه و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند اما در کتاب جغرافی سوم دبیرستان ما را از اهل سنت معرفی کردند.