آیت الله حیدری : ۱۱ اسفند به نام جهاد عشایرعرب خوزستان در تقویم ملی ثبت گردد

واقعه جهاد عشایرعرب در کتب درسی نگاشته شود/روز یازده اسفند به نام جهاد عشایرعرب خوزستان در تقویم ملی ثبت گردد/جریان قیام عمر مختار در لیبی لبیک گویی به فتوای مرجعیت شیعه بود. مراسم گرامیداشت صد و هفتمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان با حضور آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، […]

واقعه جهاد عشایرعرب در کتب درسی نگاشته شود/روز یازده اسفند به نام جهاد عشایرعرب خوزستان در تقویم ملی ثبت گردد/جریان قیام عمر مختار در لیبی لبیک گویی به فتوای مرجعیت شیعه بود. مراسم گرامیداشت صد و هفتمین سالگرد جهاد عشایر عرب خوزستان با حضور آیت الله دکتر محسن حیدری، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حیاتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار خوزستان، حجت الاسلام والمسلمین لفته پور، امام جمعه شهرستان حمیدیه، هاشمی فرماندار حمیدیه، حیاوی فرمانده سپاه ناحیه حمیدیه و جمع کثیری از روحانیون، سران عشایر عرب و بختیاری و مردم اهواز و حمیدیه در یادمان شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان برگزار شد.

آیت الله دکتر محسن حیدری در این مراسم ضمن گرامیداشت عید مبعث، گفت: واقعه جهاد عشایر عرب خوزستان در ۱۰۷ سال پیش از این، واقعه‌ای جدای از سایر نهضت‌های مقابله با استعمارگران در ایران و دیگر کشورهای اسلامی نبوده است.وی افزود: نهضت‌ها و جهادهای زیادی در طول تاریخ با فتاوای علمای شیعه وجود دارد.
خصوصا در قرن‌های سیزده، چهارده و پانزده بعد از هجرت تاریخ مملو از این افتخارات است، از این فتواهای جهادی میتوان به چند مورد اشاره کرد تا جایگاه جهاد عشایر عرب خوزستان درمیان آنها روشن شود.آیت الله حیدری ادامه داد: اولین انتفاضه در دوره معاصر، در اوایل قرن سیزدهم در نجف با فتوای آیت الله شیخ جعفر کاشف الغطا در برابر وهابیت بود. در نتیجه مقاومت طلاب حوزه نجف و عشایر آن منطقه وهابی ها را به عقب راند.

وی افزود :دومین مورد در جنگ اول ایران و روس‌ها بود که روس‌ها آذربایجان را اشغال کردند و باز هم با فتوای شیخ جعفر کاشف الغطا جنگ با پیروزی اسلام پایان یافت.در ادامه روس‌ها در سال ۱۲۴۱ بار دیگر به کشور حمله کرد و این بار با فتوای سید محمد مجاهد، فقیه شیعه مواجه شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: زمانی که ناصرالدین شاه قرارداد رژی را با انگلیسی‌ها امضا کرد این بار میرزای شیرازی فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد و لشکر کشی انگلیس را با شکست روبرو کرد.همچنین فتوای آیت الله محق خراسانی در نهضت مشروطیت و ده‌ها فتوای دیگر را میتوان نام برد.

وی ادامه داد: آیت الله العظمی سید محمد کاظم طباطبائی یزدی در سه محور فتوا صادر کرده بود. ابتدا در لیبی در برابر استعمار ایتالیا که به نهضت مردم لیبی و جریان قیام عمر مختار انجامید. دوم ایستادگی ملت عراق در برابر متجاوزان انگلیسی بود.

آیت الله حیدری جهاد عشایر عرب خوزستان را واقعه ای بزرگ خواند و گفت: سومین و مهمترین محور فتوای این عالم بزرگ شیعه در خوزستان بود. در جنگ جهانی اول با وجود اعلام بی‌طرفی ایران درجنگ، اما ضعف حکومت قاجار بیشترین ضربه را به ایران تحمیل کرد. در آن زمان که انگلیسی‌ها جنوب و غرب خوزستان را اشغال کرده بودند، با فتوای سیدکاظم یزدی همگی عشایر عرب خوزستان ندای مرجعیت را لبیک گفتند و با پیشقراولی شیوخی همچون صدام ابن زایرعلی، عوفی ابن امهاوی، عاصی ابن شرهان و دیگر سران عشایر در برابر انگلیسی‌ها ایستادند و فقط در منطقه منیور که این یادمان جهاد عشایر دراینجا ساخته شده، حدود ۵۰۰نفر شهید تقدیم کردند و دست متجاوزان را کوتاه کردند.

آیت الله دکتر محسن حیدری افزود: شیوخ عشایر عرب پیشاپیش مردان خود می‌جنگیدند و این واقعه جهادی بزرگ اتفاق افتاد.پس از آنکه انگلیسی‌های متجاوز از خوزستان توسط عشایر عرب اخراج شدند نهضت های دیگری مانند حرکت دلیران تنگستان به فتوای آیت الله سید عبدالحسین لاری دزفولی و با سردمداری رئیس علی دلواری با انگلیس جنگیدند. در شمال کشور، میرزاکوچک خان جنگلی نیز در برابر انگلیس و روس‌ها نهضت جنگل را به‌راه انداخت.بختیاری نیز در تهران و چهارمحال و بختیاری برعلیه انگلیسی‌ها قیام کردند و پس از آن سید ابوالقاسم کاشانی برای ملی کردن صنعت نفت فتوا صادر کردند. در عراق نیز میرزای شیرازی دوم فتوای “ثوره العشرین” را صادر کرد.

دکتر حیدری ادامه داد: امام خمینی(ره) فتوای جهاد دربرابر تجاوز دشمن بعثی را صادر کردند که ۲۳۰هزار نفر ازکل کشور در جنگ تحمیلی صدام، شهید شدند. از جمله‌ی آنها ۲۳شهید خوزستانی بودند از این میان ۱۲هزار شهید از عشایر عرب بودند.

پس از آن با فتوای مقام معظم رهبری در برابر اسرائیل، حزب الله لبنان لبیک گویان به ندای رهبری، جنوب لبنان را از صهیونیست‌ها پس گرفتند. در نهایت فتوای آیت الله العظمی سیستانی در مقابله با داعش بود.آیت الله دکتر محسن حیدری گفت: ملت های رشید منطقه از ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن، پاکستان، افغانستان و دیگر کشورها در برابر داعش یا همان آمریکا، غرب و اسرائیل ایستادگی کردند و پیروز شدند.

وی ادامه داد: جهاد عشایر عرب گسسته از وقایع قبل و بعد از آن نیست. همه ی این وقایع جهادی تاریخی، خط واحد مقاومت مردمی اسلامی در مقابل استکبار و استعمار هستند.جهاد عشایر عرب خوزستان سالها بعد نیز ثمره‌ی دیگری از خود نشان داد و نسل فرزندانی رشید تربیت شدند. امثال سردار علی هاشمی‌ها، سردار سیلاوی‌ها و غیره با شنیدن داستان مجاهدت پدرانشان در برابر متجاوزان با روحیه جهادی دربرابر صدام ایستادند و حماسه ها آفریدند.

در پایان آیت الله حیدری خواستار ثبت روز ۱۱ اسفند در تقویم ملی به نام جهاد عشایر عرب خوزستان و ثبت این واقعه در کتب درسی و تسریع در ساخت سریال فتوا در باره این واقعه بزرگ شد و افزود: گرامیداشت جهاد عشایر عرب نسل حاضر و آینده مردم این منطقه را در خط پشتیبانی از ولایت فقیه و جهاد در برابر اجانب نگه میدارد.

تصویب ثبت این روز در شورای عمومی استان حرکت مبارکی است که ان‌شاء‌الله با ارائه به شورای عالی فرهنگ عمومی کشور این روز در تاریخ ملی کشور ثبت شود. همچنین با نگاشته شدن این واقعه بزرگ و بی‌نظیر در کتب درسی همه مردم با داستان شجاعت‌ها و ایثارگری‌های ان قوم غیور و ولایتمدار آشنا شوند.