روزهای سخت مطبوعات ایرانی/ خوش‌نشینی کاغذ مطبوعات در گمرکات

در حالی که کاغذهای وارداتی برای استفاده مطبوعات در گمرک بدون ترخیص باقی مانده است اما روزنامه‌ها روزهای سختی را برای حیات خود سپری می‌کنند.خبرگزاری مهر -گروه فرهنگی: سکته خفیف شاید تعبیر درستی باشد برای آنچه امروز درباره دو روزنامه پرتیراژ ایران و تهران رخ داد و بعید نیست که این سکته خفیف خبر از […]

در حالی که کاغذهای وارداتی برای استفاده مطبوعات در گمرک بدون ترخیص باقی مانده است اما روزنامه‌ها روزهای سختی را برای حیات خود سپری می‌کنند.خبرگزاری مهر -گروه فرهنگی: سکته خفیف شاید تعبیر درستی باشد برای آنچه امروز درباره دو روزنامه پرتیراژ ایران و تهران رخ داد و بعید نیست که این سکته خفیف خبر از یک بیماری شدیدتر برای روزهای آتی بدهد.مخاطبان شهرستانی روزنامه هفت‌صبح روز گذشته از خوانش نسخه کاغذی این روزنامه محروم بودند و کیوسک‌های شهرهای خود را خالی از این روزنامه دیدند و در کنار آن صبح امروز نیز روزنامه سازندگی موفق به انتشار شماره روز دوشنبه ۱۷ تیرماه خود نشد و البته بلافاصله این مساله به موضوع کاغذ نسبت داده شد که گویا درست هم بوده است.

گرچه روایت محمد قوچانی در این زمینه در فضای مجازی صحبتی از کاغذ به میان نیاورد اما مساعدتی که وی آن را از قول معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مطبوعات داخلی این معاونت نقل کرد، خبر از این داشت که کمبود کاغذ مطبوعات گریبان این روزنامه را بدجور فشار داده است تا در نهایت یک شماره از این روزنامه نتواند در روز ۱۷ تیر راهی به دکه‌های مطبوعات باز کند.علی مزینانی مدیرعامل شرکت هفت صبح ماندگار و مدیر مسئول این روزنامه در گفتگو با مهر درباره اتفاقات پیش آمده بابت این روزنامه می‌گوید: هفت صبح تقریباً جزو روزنامه‌هایی بود که با کمترین مشکل در موجودی کاغذ مواجه بود وما همواره موجودی مورد نیاز برای سه ماه انتشار روزنامه را پیشاپیش می‌خریدیم.. در سال جاری نیز ما برای انتشار تا پایان خردادماه کاغذمان را تهیه کرده بودمی و با کم کردن شمارگانمان آن را تا دوازدهم تیرماه کشاندیم. برای فصل تابستان نیز ما از اردیبهشت ماه با شرکت وارد کننده معرفی شده قرارداد امضا کردیم و کاغذ را پیش خرید کردیم اما مشکلات موجود بر سر راه ترخیص این کاغذها باعث شد کار به اینجا برسد که دیروز چاپ شهرستان‌ها را متوقف کنیم و برای شماره فردا هم چند رول کاغذ به صورت امانی تهیه کرده‌ایم.

مزینانی ادامه داد: در حال حاضر کاغذ به روایت واردکنندگان وارد فازی شده است که میان ترخیص با ارز دولتی و نیمایی معلق مانده است. گویا دولت که اعلام کرده کاغذ روزنامه با ارز دولتی وارد شود هنوز این موضوع را در قالب مصوبه و یا دستور ابلاغ نکرده است و کاغذهای وارد شده از سوی شرکت‌ها در گمرک به همین خاطر امکان ترخیص ندارد.وی در عین حال از دریافت پیامکی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تخصیص سهمیه کاغذ برای روزنامه خود در روز جاری خبر داد و گفت: تاکنون در دو نوبت دو محموله پنج تنی کاغذ با ارز دولتی دریافت کرده‌ایم و سهمیه تخصیصی فعلی نیز در نهایت می‌تواند کاغذهایی را که ما از دیگران برای انتشار روزنامه قرض گرفتیم را به آنها برگرداند و برای انتشار روزنامه دوباره به خانه اول باز می‌گردیم.مزینانی در عین حال می‌گوید: موضوع کاغذ در حال حاضر در گیر و دار اختلافات بانکی و مالی میان وزارت صنایع و بانک مرکزی باقی مانده و مطبوعات را به جایی رسانده که باید برای هر روز به صورت مجزا برنامه ریزی برای انتشار داشته باشند. کاغذی که الان مشخص نیست با ارز دولتی و یا نیمایی باید ترخیص شود راهی برای مصرف کننده‌اش جز این باقی نمی‌گذارد.

با این همه از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر می‌رسد که پیامک تخصیص کاغذ سهمیه‌ای صبح امروز برای مدیران مسئول روزنامه‌ها و نشریات ارسال شده است و محموله‌ای بالغ بر ۴ هزار تن کاغذ مطبوعات تا پایان تیرماه برای توزیع میان اهالی مطبوعات مهیا خواهد شد.در همین حال روزنامه شرق به دلیل انتشار گزارشی درباره دریافت ارز دولتی برای واردات کاغذ و واردنشدن کاغذ به طبع آن توسط یک شرکت خصوصی، طرف شکایت این شرکت قرار گرفته است. خبرنگار مهر در این زمینه کسب اطلاع کرد این شکایت از سوی شرکتی انجام شده است که سال گذشته بیش از ۲۳ میلیون یورو برای واردات ارز مطبوعاتی دریافت کرد و هیچ کاغذی را وارد نکرد. این شکایت به دلیل درج گزارشی درباره این اتفاق از این رسانه انجام شده است.به نظر می‌رسد روزهای سخت مطبوعات ایران چه در عرصه تولید و چه در عرصه انتشار با منتشر نکردن یک نسخه از یک روزنامه به خاطر نبود کاغذ و گاه شکایت به خاطر احقاق حق قانونی مطبوعات برای انتشار در حال کامل شدن است. / مهر