کیانوش راد : شفافیت عامل کنترل تخلفات است

محمد کیانوش‌راد تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره رویکرد آذری جهرمی جهت مبارزه با فساد و شفاف سازی و لزوم وجود رویکرد مبارزه با فساد و رویکرد شفاف سازی در همه وزرای دولت، به آفتاب یزد گفت: در همه مزایده‌ها، قراردادها و مناقصه‌ها باید به صورت شفاف روشن شود که چه افرادی […]

محمد کیانوش‌راد تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره رویکرد آذری جهرمی جهت مبارزه با فساد و شفاف سازی و لزوم وجود رویکرد مبارزه با فساد و رویکرد شفاف سازی در همه وزرای دولت، به آفتاب یزد گفت: در همه مزایده‌ها، قراردادها و مناقصه‌ها باید به صورت شفاف روشن شود که چه افرادی توانستند چه طرح‌هایی را در اختیار بگیرند و یا چگونه ارز به آنها تخصیص پیدا کرده است. او ادامه داد:

شفافیت عامل کنترل تخلفات مالی در نظام دولتی است. اگر چنین اقدامی را سایر وزارتخانه‌ها انجام دهند و از سوی دیگر مطبوعات و رسانه‌ها به صورت شجاعانه نسبت به افشای زوایای پنهان قراردادها و… اقدام کنند بدون تردید میزان فساد تا حد بسیاری کاهش پیدا خواهد کرد.نماینده مجلس ششم افزود: باید شرایط به گونه‌ای باشد که وقتی افراد و رسانه‌ها خبری را مبنی بر وجود فساد در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اعلام می‌نمایند قانون جنبه‌های حمایتی از افشاکنندگان را در نظر بگیرد تا به محض افشای یک جریان فساد آلود؛ رسانه‌ها و خبرنگاران دچار هجمه و برخوردهای یک سویه نشوند، به عنوان مثال؛ در گذشته صدا و سیما و دادگاه‌ها اسامی وعکس متهمان را در ابعاد سیاسی بلافاصله انتشار می‌دادند اما در رابطه با موسسه ثامن الحجج تنها به انتشار مختصر برخی از شایعات و گمانه زنی‌ها در رابطه با سوء استفاده برخی افراد از این موسسه پرداخت. در واقع ما شاهد برخورد دوگانه با چنین رخدادی از سوی صدا وسیما بودیم. این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد:

مطبوعات و خبرنگاران باید از مصونیت کافی برخوردار باشند تا در صورت افشای جریانات مشکوک یا تخلف بتوانند به سادگی پیگیری‌های لازم را در این جهت داشته باشند. بنابراین اقدام جهرمی جهت اعلام اسامی دریافت ‌کنندگان ارز دولتی برای واردات تلفن همراه در فضای مجازی بسیار مطلوب بوده است به همین دلیل سایر وزرا هم باید از این فضا استفاده کرده و مسیری که قبل از آذری جهرمی از سوی نجفی شهردار تهران شاهد بودیم را ادامه دهند. نماینده مجلس ششم اذعان کرد: شهردار سابق تهران همه قرار دادهای شهرداری را در اتاق شیشه ای گذاشت که افکار عمومی از آن مطلع شوند؛ چنین امری باید توسط سایر وزرا مورد تبعیت قرار بگیرد تا هر فردی به نحو کاملا آسان نسبت به تخصیص‌های گوناگون ارزی و وام‌های دریافتی افراد مطلع شوند. بدون تردید این روش، راهی است که می‌تواند تا حدی نسبت به ترغیب افکارعمومی برای برخورد با فساد موثر باشد.کیانوش‌راد در پایان گفت: افشاگری از سوی دستگاه‌های اجرایی به تنهایی نمی‌تواند مشکل فساد را حل کند.

آفتاب یزد؛ دوشنبه ۷مرداد۱۳۹۷