فروش بیش از 110 هزار خودرو با وام 25 میلیونی تورم زاست

فروش بیش از 110 هزار خودرو با وام 25 میلیونی تورم زاست. تقاضا برای وام خودرو همچنان ادامه دارد.سعید لیلاز می گوید:آنچه فروخته شده،تولید مازاد خودروسازان است و هدف دولت از این طرح شروعی برای رونق تولید و خروج از رکود است. تنها شش روزپس از اعلام بانک مرکزی برای فروش خودرو با وام 25 […]

فروش بیش از 110 هزار خودرو با وام 25 میلیونی تورم زاست. تقاضا برای وام خودرو همچنان ادامه دارد.سعید لیلاز می گوید:آنچه فروخته شده،تولید مازاد خودروسازان است و هدف دولت از این طرح شروعی برای رونق تولید و خروج از رکود است. تنها شش روزپس از اعلام بانک مرکزی برای فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی،فروش خودرو با این وام به دستور مستقیم بانک مرکزی متوقف شد،این درحالی است که تقاضا برای خرید خودرو با این شرایط همچنان وجود دارد.

15-6-22-185018_mg_1854

بانک مرکزی اعلام کرده که براساس توافق با وزارت صنعت،معدن و تجارت،با توجه به اینکه موجودی انبار خودروسازان 51 هزار دستگاه بوده ، این میزان فروخته شده و در نتیجه این طرح متوقف شده است.بنا به استدلال بانک مرکزی خودروهای موجود در انبار خودرو سازان حدود 51 هزار دستگاه گزارش شده بود،این درحالی است که 110 هزار دستگاه خودرو ثبت نام شده است که از موجودی انبار خودروسازان بیشتر است و این احتمال وجود دارد که خودروهای ثبت نام شده در موعد مقرر تحویل متقاضیان نشوند.

بانک مرکزی گفته خودروسازان تولیدات آتی خود را با وام فروخته اند. اگرچه برخی مسئولان بانک مرکزی این اظهارات را طی دو روز گذشته در گفت وگو با رسانه ها مطرح کرده اند،اما سعید لیلاز کارشناس اقتصاد و صنعت خودرو در این باره می گوید:«میزان تولید خودروسازان در یک ماه بیش از 100 هزار دستگاه است و حتی قابلیت افزایش به 150 هزار دستگاه هم وجود دارد.بنابراین این ادله که گفته شود توقف طرح به دلیل کمبود خودرو در انبار خودروساز است،نمی تواند به هیچ وجه درست باشد.» وی افزود: «آنچه فروخته شده،تولید مازاد خودروسازان است و هدف دولت از این طرح شروعی برای رونق تولید و خروج از رکود است.»

لیلاز با بیان اینکه توقف این طرح توسط بانک مرکزی به موقع انجام شد،تصریح کرد: «فروش بیشتر از این میزان خودرو با وام 25 میلیون تومانی می تواند آثار تورمی داشته باشد.چون بانک مرکزی بیش از 2 هزار میلیارد تومان نمی تواند به اقتصاد تزریق کند و حتما باید مراقب آثار تورمی این طرح باشد.» این کارشناس اقتصادی با تاکید براینکه اقتصاد ایران گرفتار رکود تورمی است،یادآور شد:«بسیاری از منتقدان این موضوع را در انتقادهای خود ازاین طرح، نادیده می گیرند،درحالی که این طرح موقتی است و می تواند شروعی برای رونق اقتصادی و اجرای بسته خروج از رکود باشد.»