حجت الاسلام عماره در مراسم بزرگداشت زنده یاد بخیت پور: اگر معلم نبود،جامعه گرفتار جهل و عقب ماندگی می شد

ارزش و منزلت «معلم» بسیاروالا و بزرگ است .هیچکس جز انسان های مومن و خودساخته بدرستی قدر و عظمت معلم را نمی داند.به گزارش خبرنگار عصر ما ،آیین بزرگداشت معلم مهربان و فرهنگی فرهیخته مرحوم عبدالصمد بخیت پور بعد از ظهر امروز با مشارکت پیشکسوتان ،معلمان ،اقشار مختلف مردم و مدیران آموزش و پرورش استان […]

ارزش و منزلت «معلم» بسیاروالا و بزرگ است .هیچکس جز انسان های مومن و خودساخته بدرستی قدر و عظمت معلم را نمی داند.به گزارش خبرنگار عصر ما ،آیین بزرگداشت معلم مهربان و فرهنگی فرهیخته مرحوم عبدالصمد بخیت پور بعد از ظهر امروز با مشارکت پیشکسوتان ،معلمان ،اقشار مختلف مردم و مدیران آموزش و پرورش استان و شهرستان اهواز در مسجد ارشاد با همت روسای ادارات آموزش و پرورش ناحیه 1 و 4 اهواز و همچنین شهرستان حمیدیه و اداره کل  برگزار شد.

001

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شیخ یاسر عماره قاضی و رییس شورای حل اختلاف 29 اهواز و زندان کارون ضمن تسلیت درگذشت این معلم فرهیخته به جامعه فرهنگیان ،خانواده مرحوم و فعالان حوزه آموزش و پرورش استان در سخنانی به تبیین جایگاه و منزلت معلمان و لزوم پاسداشت حرمت آنها پرداخت و گفت : ارزش و منزلت «معلم» بسیاروالا و بزرگ است .هیچکس جز انسان های مومن و خودساخته بدرستی قدر و عظمت معلم را نمی داند.شرافت و مرتبت معلم زماني اهميت دارد كه بتواند شان خداوند و پيامبران را در وجود خود محقق سازد و پيوند انسان به هدف متعالي خلقت يعني عبادت را برقرار سازد. لذا در اين تعريف شهيد مرتضي مطهري يكي از آن معلمان راستين است كه اولاً با نگاه تركيبي به همه معارف بشري نظر مي كند و ثانيا تمامی تلاشهاي علمي و عملي را مقدمه اي براي عبادت مي داند و در اين راه به مرحله سوم دينداري راه مي يابد و با شهادت، عبادت عملي و علمي خود را كامل مي سازد .لذا انسان در هر جایگاهی که قرار گیرد باید بوسه بر دستان معلم را افتخار خود بداند .

وی به نقش معلمان در فرایند پیشبرد علم در تاریخ بشریت اشاره کرد و افزود: بدون معلم اصولا گسترش و توضیح مبانی علوم گوناگون امکان پذیر نبوده و نیست و اگر معلم نبود جامعه گرفتار جهل و عقب ماندگی می شد .خداوند از آن جهت به وصف (اکرميت) و نامحدود بودن کرامتش، توصيف شد که علم و دانش را به بشر ارزاني داشته است. اگر هر مزيت ديگري، جز علم و دانش، معيار فضيلت به شمار مي رفت، شايسته بود همان مزيت با وصف (اکرميت) در ضمن اين آيات همراه و هم پا گردد و آن مزيت به عنوان معيار کرامت نامحدود خداوند به شمار آيد. کرامت الهي در اين آيات با تعبير «الاکرام» بيان شده است. چنين تعبيري مي فهماند که عالي ترين نوع کرامت پروردگار نسبت به انسان با والاترين مقام و جايگاه او، يعني علم و دانش هم طراز است.به همين جهت امام خميني (ره) مي فرمود: «معلم اول خداي تبارک و تعالي است ….. به وسيله وحي؛ مردم را دعوت مي کند به نورانيت؛ دعوت مي کند به محبت؛ دعوت مي کند به مراتب کمالي که از براي انسان است.»

وی در ادامه اظهار داشت :دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند .وی عبدالصمد بخیت پور را در واقع تبلور همین صفات و شایسته چنین جایگاهی دانست.

3

حجت اسلام عماره در بیان جایگاه معلم بعنوان پدر معنوی افزود: رسول گرامی اسلام (ص) می فرماید «الآباء ثلاثة: أبٌ ولدک، و أبٌ زوّجک، و أبٌ علّمک»پدر در اسلام دارای مقامی‎ ارجمند و چهره ای برجسته و مورد احترام است. در آیات و روایات، تعبیرهای بلندی در شأن پدر به کار رفته است. او به قدری رفعت یافته که گوی سبقت را از دیگران ربوده و با یار همیشه همراهش [مادر] در نزدیکیِ خدا سُکنی گزیده است. در قرآن، بعد از فرمان به اطاعت و پرستش خداوند، احسان به والدین توصیه شده است. به عنوان نمونه، در سوره اسراء می‎خوانیم: «وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا»؛«پروردگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید.»علامه طباطبایی رحمه الله در ذیل این آیه می‎فرماید: «مسئله احسان به پدر و مادر بعد از مسئله توحید خدا، واجب ترین واجبات است، همچنان که مسئله عقوق بعد از شرک ورزیدن به خدا از بزرگ ترین گناهان کبیره است.»حضرت رسول صلی الله علیه و آله شبیه پدر بودن را موهبتی الهی می‎داند و می‎فرماید: «مِن نِعمَۀ اللهِ عَلَی الرَّجُلِ أن یُشبِهَ وَالِدَهُ؛ از نعمتهای خداوند بر انسان آن است که شبیه پدرش باشد.»امام باقر علیه‏السلام فرمود: «پدرم به مردی نگریست که همراه پسرش راه می‎رفتند و پسر به بازوی پدرش تکیه داده بود. پدرم تا زنده بود با آن جوان صحبت نکرد.

احترام از واژه هاي غيرمصرح قرآني است كه از ريشه حرم و حرمت گرفته شده. حريم چاه به معناي آن محدوده اي است كه نمي توان بدان نزديك شد و كسي حق تصرف و حفر چاه ديگر در آن محدوده را ندارد.حرمت شخص به معناي چيزي است كه شخص از آن حمايت و دفاع مي كند. احترام براين اساس چنان كه در اصطلاحات عرفي نيز آمده به معناي تعظيم و تكريم و گرامي داشت شخص است كه بي ارتباط با معناي لغوي آن نيست؛ زيرا شخص يا هر چيز ديگري كه محل احترام است، از نظر مردم داراي حرمت و حريمي است كه مي بايست آن را حفظ كرده و هتك آن نكرد.چنان كه گفته شد در قرآن اين اصطلاح با لفظ احترام به كار نرفته ولي مفهوم آن به شكل اصطلاحات ديگر و يا بيان مصداقي احترام، تبيين و توصيه شده است. قرآن در برخي از موارد با بيان مصاديق، به بازگويي احترام پرداخته و با تبيين موضوعي و مصداقي، مردمان را به عملي كردن احترام توجه داده است. به سخن ديگر احترام را تنها در حوزه گفتاري نگه نداشته و به حوزه عمل و رفتار اجتماعي سوق داده است تا شخص در كنش ها و واكنش هاي رفتاري، هنجار خاصي را به عنوان احترام مراعات نمايد. به عنوان نمونه همان گونه كه از صلوات فرستادن بر پيامبر به زبان و دل به عنوان نوعي احترام و تكريم آن حضرت(صلی الله علیه و آله و سلم) ياد كرده و يا از سلام و تحيت گفتن زباني سخن گفته است،

در ادامه مراسم دکتر فاضل خمیسی رییس اداره آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز به نمایندگی از خانواده مرحوم ،روسای ادارت و فرهنگیان در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از حضور گسترده فرهنگیان و اقشار مختلف مردم در این مراسم از جایگاه و منزلت مرحوم بخیت پور به نیکی یاد کرده و به ذکر برخی ویژگی های وی پرداخت.

جا دارد از زحمات آقایان کعبی رییس آموزش و پرورش شهرستان حمیدیه،دکتر خمیسی رییس آموزش و پرورش ناحیه 4 اهواز ،عزیز سعیدی معاون آموزش و پرورش ناحیه 1 اهواز ، آقایان مهندس جمال بیت سیاح ،دکتر عبدالوهاب سیلاوی ،سید جاسم موسوی ،ابو حامد حویزاوی و همه دست اندرکاران این مراسم تقدیر و تشکر کرد.

6700000000000000000000000