فیاضی :امام حسین (ع) به ما آموخت،جامعه زنده در برابر کوتاهی ها و خطاها می ایستد،البته ایستادگی در مقابل باطل هزینه دارد
انسان مسلمان باید به محیط و اجتماع خود احساس مسئولیت کند.پیامبر گرامی ما قبل از ظهور اسلام به جامعه و سرنوشت آن حساس بود و در امور اجتماعی همکاری می کرد و پیمان حلف الفضول نمونه از این همیاری اجتماعی است.به گزارش خبرنگار ما مراسم هشتمین شب ماه محرم با سخنرانی “حجت الاسلام و المسلمین […]
انسان مسلمان باید به محیط و اجتماع خود احساس مسئولیت کند.پیامبر گرامی ما قبل از ظهور اسلام به جامعه و سرنوشت آن حساس بود و در امور اجتماعی همکاری می کرد و پیمان حلف الفضول نمونه از این همیاری اجتماعی است.به گزارش خبرنگار ما مراسم هشتمین شب ماه محرم با سخنرانی “حجت الاسلام و المسلمین فیاضی” از فضلای حوزه علمیه قم در حسینیه شهدای شمخانی با مشارکت گسترده دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزا شد.
فیاضی در ادامه سلسله مباحث گذشته خود پیرامون درس های معرفتی نهضت کربلا به مساله “تضامن اجتماعی ” اشاره کرد و گفت:انسان مسلمان باید به محیط و اجتماع خود احساس مسئولیت کند.پیامبر گرامی ما قبل از ظهور اسلام به جامعه و سرنوشت آن حساس بود و در امور اجتماعی همکاری می کرد و پیمان حلف الفضول نمونه از این همیاری اجتماعی است.و در واقع کمک به خلق و تصامن ما با مردم شرط بندگی است.شعار اسلام تضامن اجتماعی و همراهی با مردم است.«اِنَّ النّاسَ مِن عَهدِ آدَمَ اِلیَ یَومِنا هذا مِثلُ اَسنانِ المُشطِ لا فَضلَ لِلعَرَبِیِّ عَلَی الَعَجَمِیِّ وَ لالِلاَحمَرِ عَلَی الاَسوَدِِِ اِلّا بِالتَّقوی. (سیره ابن هشام: 2/412 روضه کافی 246)»ای مردم! بدانید و آگاه باشید که انسانها از آغاز خلقتشان تاکنون از عصر آدم ابوالبشر تا امروز مانند دندانه های شانه با یکدیگر مساوی هستند و کوچکترین تفاوت و برتری نسبت به یکدیگر ندارند همه امتیازات و برتریهای ملی و نژادی لغو است .هیچ ملتی بر ملت دیگر و هیچ نژادی بر نژاد دیگر امتیاز و برتری ندارد مگر با تقوی. عرب و عجم، سیاه، سفید و سرخ و همه انسانها ذاتا یکسان و برابرند.
وی با اشاره به اقسام بندگی ها و عبادت ها گفت:عبادت و پرستش انسان ها دو گونه است یا نگاه تجارت گونه است یا ناشی از بندگی و دلدادگی.در این زمینه حضرت علی ع می فرمایید :إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ .و درود خدا بر او ، فرمود : گروهى خدا را به اميد بخشش پرستش كردند، كه اين پرستش بازرگانان است، و گروهى او را از روى ترس عبادت كردند كه اين عبادت بردگان است، و گروهى خدا را از روى سپاسگذارى پرستيندند و اين پرستش آزادگان است.برخی برای پاسخگویی به شهوت و خواسته های نفسی و برای داد و ستد خدا را به ظاهر می پرستند و برخی نیز در پاسخ به ندای فطرت و از روی عشق و معرفت عمیق خدا را می پرستند.امام علی ع پیرامون تاثیر این عشق بر رفتار و کردار فرد می فرماید:اللهم اني ما عبدتك خوفا من نارك ولا طمعا في جنتك ولكني عبدتك لأنك أهلا لذلك وابتغاء رضوانك ورحمتك ومغفرتك.بارخدایا! همانا من تورا از ترس آتشت و نه به طمع بهشتت عبادت نکردم و لکن من تو را چون مستحق عبادت هستی عبادت میکنم و رسیدن به رضوانت و رحمتت و مغفرتت.
حجت الاسلام فیاضی در ادامه به لزوم زنده بودن جامعه و نشاط و حق محوری آن اشاره و افزود:جامعه زنده در برابر کوتاهی ها و خطاها می ایستد .البته گاهی ایستادن در برابر باطل و کجروی ها هزینه دارد .امام حسین ع بدون تاوان و پرداخت هزینه سنگین نمی توانست به این عزت و جاودانگی دست یابد.امام در راه خود ثابت قدم و دارای بصیرت نافذ بود.در واقع امام حسین برای مبارزه با کجروی ها و فساد و احیای اصل امر به معروف و نهی از منک قیام کرد.آن گاه كه امام(عليه السلام) بر اثر تهاجم عمّال حكومت ناچار شد از مدينه خارج گردد، در ضمن نوشته هاى، هدف حركت خود را چنين شرح داد: 1 ـ «إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى، أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب»; يعنى: «من از روى خود خواهى و خوشگذرانى و يا براى فساد و ستمگرى قيام نكردم، من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم.مىخواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به سيره و روش جدّم و پدرم على بن ابيطالب عمل كنم.»در اين سخن چند نكته مهمّ، شايان توجّه است:1 ـ اصلاح امّت، 2 ـ امر به معروف و نهى از منكر، 3 ـ تحقّقِ سيره و روش پيامبر و على(عليهم السلام).
2 ـ آن حضرت در مقام ديگرى فرموده است:«أَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ ما كانَ مِنّا تَنافُسًا فى سِلْطان وَلاَاِلْتماسًا مَنْ فُضُولِ الْحُطامِ وَلكِنَّ لِنَرُدَّ الْمَعالِمَ مِنْ دينِكَ وَنَظْهِرَ الاِْصْلاحَ فى بِلادِكَ وَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مَنْ عِبادِكَ ويُعْمَلَ بِفَرائِضِكَ وَسُنَنِكَ وَأَحْكامِكَ.»«بار خدايا! تو مىدانى كه آنچه از ما اظهار شده براى رقابت در قدرت و دستيابى به كالاى دنيا نبوده، بلكه هدف ما اين است كه نشانه هاى دينت را به جاى خود برگردانيم و بلادت را اصلاح نماييم، تا ستمديدگان از بندگانت امنيّت يابند و به واجبات و سنّتها و دستورهاى دينت عمل شود.»در اين سخن هم چند نكته قابل توجّه است:1 ـ برگرداندن نشانه و علائم دين به جاى اصلى خود،2 ـ اصلاحات در همه شهرها،3 ـ ايجاد امنيّت براى مردم،4 ـ فراهم ساختن زمينه عمل به واجبات و مستحبّات و احكام الهى.3 ـ در برخورد با سپاه حرّ بن يزيد رياحى فرمود:«أَيُّهَا النّاسُ فَإِنَّكُمْ إِنْ تَتَّقُوااللهَ وَتَعْرِفُوا الْحَقَّ لاَِهْلِهِ يَكُنْ أَرْضى للهِ وَنَحْنُ أَهْلُ بَيْتِ مُحَمَّد(صلى الله عليه وآله وسلم) أَوْلى بِوِلايَةِ هذا الاَْمْرِ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ وَالسّائرينَ بِالْجَوْرِ وَالْعُدْوانِ.»«اى مردم اگر شما از خدا بترسيد و حقّ را براى اهلش بشناسيد، اين كار بهتر موجب خشنودى خداوند خواهد بود.و ما اهل بيت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)، به ولايت و رهبرى، از اين مدّعيانِ نالايق و عاملان جور و تجاوز، شايسته تريم .»
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰