آیت الله حیدری : فتح خرمشهر، نمادپیروزی ملت ایران در دفاع مقدس است/ خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا(ع) به ایران است

فتح خرمشهر، نمادپیروزی ملت ایران در دفاع مقدس است/ خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا(ع) به ایران است. مراسم دهه کرامت، بزرگداشت سوم خرداد و تجلیل از خانواده‌های شهدای عرب خوزستانی با سخنرانی آیت‌الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، و حضور خانواده شهدا، خوزستانی‌های مقیم مشهد، زوار ایرانی و […]

فتح خرمشهر، نمادپیروزی ملت ایران در دفاع مقدس است/ خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا(ع) به ایران است. مراسم دهه کرامت، بزرگداشت سوم خرداد و تجلیل از خانواده‌های شهدای عرب خوزستانی با سخنرانی آیت‌الله دکتر محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، و حضور خانواده شهدا، خوزستانی‌های مقیم مشهد، زوار ایرانی و غیر ایرانی سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ در رواق دار المرحمه حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد.

آیت‌الله حیدری ضمن بزرگداشت سالروز فتح خرمشهر گفت: فتح خرمشهر، واقعه ای مهم و نمادی برای پیروزی‌ الهی است که در دفاع مقدس توسط خداوند تحقق یافت.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه دفاع مقدس، دفاعی جهانی از طرف تمام شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) ضد رژیم صدام طاغوت بود گفت: اهالی خوزستان بزرگترین نقش را در دفاع مقدس داشتند چرا که رژیم بعثی، زمینهایشان را غصب کرده بود اما این مردم ولایتمدار با صبر و مقاومت وصف نشدنی در طول این جنگ تحمیلی، توانستند در سوم خرداد این پیروزی بزرگ را رقم بزنند.

نماینده مردم خوزستان در بخش دوم سخنرانی خود به ارتباط خوزستان و اهالی خوزستان با انتشار مذهب اهل بیت(ع) و علی الخصوص ورود امام رضا(ع) به ایران پرداخت و بیان داشت: در سفری که مقام معظم رهبری(مد)در سال ۷۲ به اهواز داشتند، این حقیقت پر افتخار را برای خوزستانی‌ها و کل مردم ایران بیان کردند و گفتند که ایران و شیعیان، در امر انتشار تشیع به دو منطقه اهواز و جبل عامل مدیون اند.

آیت‌الله حیدری در ادامه گفت: در رابطه با منطقه جبل عامل باید گفت، در زمان صفویان مجال برای فقهای جبل عامل مثل شیخ بهایی، محقق کرکی و… باز شد که به ایران بیایند و به ترویج و نشر مذهب اهل بیت(ع) بپردازند که این واقعه بسیار معروف و در همه جا ذکر شده است. اما نقش خوزستان در این امر، علی رغم اشاره مقام معظم رهبری(مد)، هنوز هم برای عموم مجهول است.

وی در ادامه با اشاره به تشکیل مرکزی پژوهشی با محوریت تبیین این حقایق گفت: خداوند توفیقی داد و این مرکز را تشکیل دادیم و در آن کتاب ها و مقالاتی تهیه کردیم که در حال حاضر آماده چاپ شده اند و در این کتاب ها و مقالات، کل علما، فقها، حکما، ادبا، حاکمان، امیران و… که در امر ترویج مذهب شیعه نقش داشتند و از اهالی خوزستان بودند، معرفی شده اند که تعداد آن‌ها حدود هزار نفر بوده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: با انتشار این‌کتب مشخص میشود علما، فقها و اهالی خوزستان چه نقش بزرگی را در انتشار مذهب اهل بیت(ع) داشتند و این امر به نوبه خودبرای ما خوزستانی ها مایه افتخاری است که تا ابد میتوانیم به آن افتخار کنیم و برماست که فرزندان و نسل های آینده را بر اساس این منهج آسمانی تربیت کنیم.

وی در پایان به ورود امام رضا(ع) به ایران از طریق اهواز اشاره کرد و بیان داشت: امام رضا(ع) در هجرتشان به ایران از خوزستان واردشدند همانگونه که این استان دروازه ورود تشیع به ایران بود، و با استقبال بی سابقه اهالی اهواز در آن زمان مواجه شدند. ایشان طی اقامت کوتاهی که در اهواز داشتند کرامات زیادی از خود بر جای گذاشتند. اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا(ع) به ایران است، برای ما خوزستانی ها بسیار هائز اهمیت است و باید به صورت گسترده تبیین و تشریح شود.