فرآیندهای زائد ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری حذف می‌شود

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از باز طراحی سامانه ثبت شرکت‌ها با رویکرد حذف مراجعات غیرحضوری متقاضیان و هوشمندسازی فرآیندهای این مجموعه در راستای بهبود فضای کسب و کار در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش قوه قضاییه، حسن بابایی در بازدید از اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، بر تسریع در […]

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از باز طراحی سامانه ثبت شرکت‌ها با رویکرد حذف مراجعات غیرحضوری متقاضیان و هوشمندسازی فرآیندهای این مجموعه در راستای بهبود فضای کسب و کار در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش قوه قضاییه، حسن بابایی در بازدید از اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری، بر تسریع در اجرای پروژه هوشمندسازی فرآیندهای این بخش تأکید کرد.وی در این بازدید که صفدر کشاورز معاون امور اسناد سازمان ثبت و جمعی دیگر از مدیران این سازمان نیز حضور داشتند، ضمن گفت و گو با کارکنان و مراجعین، از روند اجرای پروژه هوشمندسازی فرآیندهای ثبت شرکت و مؤسسه بازدید کرد.

بابایی در جمع کارکنان این اداره کل با ابراز امیدواری از تغییرات صورت گرفته در جهت تسهیل و تسریع فرآیندها با رویکرد ساده سازی و ارتقاء ضریب امنیتی، از باز طراحی سامانه ثبت شرکتها با رویکرد حذف مراجعات غیرحضوری متقاضیان و هوشمندسازی فرآیندهای این مجموعه در راستای بهبود فضای کسب و کار در آینده نزدیک خبر داد.

حذف تشریفات زائد و نا کارآمد، مراقبت و نظارت مستمر بر عملکردها، تشکیل اتاق فکر با دعوت از صاحب نظران و انجام مطالعات تطبیقی جهت بهره مندی از تجربیات موفق، از دیگر تأکیدات رئیس سازمان ثبت برای ارتقاء سطح کیفی خدمات این بخش بود.

علی اصغر دربانی مدیرکل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری نیز در این دیدار با اشاره به پیگیری جدی راه اندازی فرآیند امضاء و پرداخت الکترونیکی به منظور چابک سازی و جلوگیری از مراجعه روزانه بیش از ۸۰۰ نفر از ارباب رجوع به این اداره کل گفت: مقابله جدی با شرکت های صوری و کاغذی از مهمترین برنامه های این اداره کل است که به طور منظم و از طریق کنترل و اصلاح فرآیندهای مختلف در حال انجام است.

وی صدور بخشنامه های مختلف در خصوص نحوه ممیزی مستندات مالی و اسنادی شرکتهای تجاری، راه اندازی بستر الکترونیک فی مابین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سازمان امور مالیاتی جهت اعمال محدودیت اشخاص مشمول به صورت الکترونیکی و ایجاد محدودیت به صورت الکترونیکی در راستای دستور مقام قضایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی و جلوگیری از امکان هرگونه فعالیت در سامانه جامع ثبت شرکتها را از جمله این اقدامات عنوان کرد و اظهار کرد: یک میلیون و ۶۱ هزار و ۱۰۸ محدودیت مالیاتی در سامانه ثبت شرکتها از ابتدا تا کنون در این راستا ایجاد شده است.

مدیرکل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری با اعلام انجام آرشیو الکترونیکی و داده آمایی بالغ بر ۷۵۰ هزار پرونده و دفاتر شرکتها و مؤسسات غیرتجاری در راستای تکمیل بانک اطلاعاتی که موجب حذف گردش فیزیکی پرونده ها در این اداره کل شده است، افزود: فراهم سازی مقدمات اجرای برون سپاری برخی از خدمات ثبت الکترونیکی ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری با استفاده از ظرفیت دفاتر اسناد رسمی، همکاری با مبادی ذیربط و متولیان شرکت های دانش بنیان از قبیل معاونت علمی-فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم،تحقیقات و فناوری و تعیین نام الکترونیک به صورت یکسان با سامانه یکپارچه کشوری از دیگر اقداماتی است که مورد توجه و اقدام قرار گرفته است.

از مجموع ۲ میلیون و یک هزار ۵۳ شرکت و مؤسسه غیرتجاری ثبت شده در کل کشور، در حال حاضر تعداد یک میلیون و ۷۱۸ هزار و ۴۸۴ شخصیت حقوقی فعال است