سطح زیر کشت گندم در خوزستان از برنامه مصوب پیشی گرفت

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اعلام پایان عملیات کشت گندم در خوزستان از افزایش سطح زیرکشت گندم در استان درسال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خبر داد.تورج نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا مجموع سطح زیر کشت گندم آبی و دیم خوزستان را در سال زراعی جاری ۶۵۷ هزار و ۷۹۱ هکتار بیان […]

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اعلام پایان عملیات کشت گندم در خوزستان از افزایش سطح زیرکشت گندم در استان درسال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ خبر داد.تورج نوروزی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا مجموع سطح زیر کشت گندم آبی و دیم خوزستان را در سال زراعی جاری ۶۵۷ هزار و ۷۹۱ هکتار بیان کرد و افزود: سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری هفت درصد از برنامه مصوب و هدف گذاری شده فراتر رفته است.

وی گفت: از سطح زیرکشت گندم ، ۴۸۳هزار و ۲۷۴ هکتار آبی و ۱۷۵ هزار و ۲۴۰ هکتار به صورت دیم کشت شده است که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۹۵ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان سطح زیرکشت کشت پاییزه در استان را حدود ۸۰۰هزار هکتار بیان کرد و افزود: مهمترین نگرانی ما در کشت گندم امسال، در حوضه کرخه و در محدوده غرب خوزستان است که همچنان با تنش آبی رو به رو هستیم.

نوروزی ادامه داد: در بقیه حوضه‌های آبی خوزستان مشکل خاصی برای تامین آب پایدار برای کشاورزان گندمکار استان نداریم و امیدواریم با تداوم نزول رحمت الهی نگرانی ها در حوضه رودخانه کرخه به حداقل برسد.

وی بارندگی‌های اخیر به ویژه برای گندم دیم را بسیار موثر و امیدوارکننده توصیف کرد و افزود: بارش‌های فراگیر اخیر نگرانی های کشاورزان را تا حدود زیادی برطرف کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به پیش بینی تولید گندم در سال زراعی جاری گفت: همه چیز به میزان بارندگی‌ها بستگی دارد.

خوزستان سال زراعی گذشته با وجود خشکسالی و تنش آبی شدید حدود ۱.۶ میلیون تُن گندم تولید کرد که از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار تُن به صورت تضمینی خریداری شد که از این حیث رتبه نخست کشوری را کسب کرد.

سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی ، باغی ، دامی ، عسل و شیلات معادل ۱۴درصد کل تولیدات بخش کشاورزی کشور در خوزستان تولید می‌شود.