بورل: پوتین درباره کاربرد سلاح اتمی بلوف نمی زند

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که تهدید هسته ای از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را نباید دست کم گرفت چراکه پوتین قصد «بلوف» زدن ندارد. بورل درباره اظهارت اخیر رئیس جمهوری روسیه گفت که اتحادیه اروپا باید تهدید پوتین در استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ اوکراین را جدی […]

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد که تهدید هسته ای از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را نباید دست کم گرفت چراکه پوتین قصد «بلوف» زدن ندارد. بورل درباره اظهارت اخیر رئیس جمهوری روسیه گفت که اتحادیه اروپا باید تهدید پوتین در استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ اوکراین را جدی بگیرد.

بورل در مصاحبه با شبکه خبری بی بی سی انگلیس گفت: ما در جنگ اوکراین اکنون به لحظه خطرناکی رسیده ایم.این شبکه انگلیسی عنوان کرد: پوتین با عقب رانده شدن قوای خود در پی ضد حملات نیروهای اوکراینی مواجه شده است؛ با گذشت هفت ماه از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، تحلیلگران اتفاق نظر دارند که نیروهای روسیه از مواضع خود به عقب رانده شده اند.

بنابراین گزارش، بورل به این شبکه انگلیسی گفت: قطعا لحظه خطرناکی است چراکه ارتش روسیه به گوشه ای رانده شده و واکنش پوتین به تهدید استفاده از تسلیحات اتمی بسیاری «بد» است.

بورل در ادامه این مصاحبه گفت: باید به یک راه حل دیپلماتیک دست یافت که در آن تمامیت و حاکمیت اوکراین حفظ شود، درغیراینصورت ، میتوان جنگ را تمام کرد، اما صلحی نخواهیم داشت بلکه جنگ دیگری خواهیم داشت.

تارنمای این شبکه نوشت: پوتین در یک نطق کم سابقه خطاب به ملتش (۳۰ شهریورماه) گفت که روسیه تسلیحات مخرب گوناگونی دارد و از تمامی ابزار در دسترس استفادده خواهد شد و «من» (پوتین) دراین باره بلوف نمیزنم.بورل در ادامه گفت: وقتی فردی می گوید این بلوف نیست، باید آنرا جدی گرفت.

پوتین چهارشنبه گذشته برابر با ۳۰ شهریورماه در جریان نطق تلویزیونی با اعلام بسیج بخشی از نیروهای روسی در سراسر کشور گفت: هدف غرب تضعیف، تفرقه افکنی و در نهایت نابودی کشور ما است. آنها مستقیم می‌گویند که در ۱۹۹۱ آنها قادر به از هم پاشیدن شوروی بودند و حالا زمان برای خود روسیه فرا رسیده است.رئیس جمهوری روسیه هشدار داد: کسانی که روسیه را تهدید هسته‌ای می‌کنند، جهت باد به سمت خودشان برمی‌گردد.

فراخوان برای ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه بلافاصله پس از امضای این حکم اعلام کرد که ۳۰۰ هزار نفر فراخوانده خواهند شد که نزدیک به ۱ درصد از منابع بسیج عمومی در دسترس است.وزیر دفاع روسیه در مورد کمک‌های فراوان غرب به اوکراین خاطر نشان کرد که ۷۰ ارتش، بیش از ۲۰۰ ماهواره غیرنظامی و تمام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در راستای منافع اوکراین کار می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد که اوکراین حدود ۳۰۰ هزار نفر را بسیج کرد اما تقریبا نیمی از ارتش خود را از دست داده است. به گفته شویگو، روسیه در جنگ با اوکراین نیست بلکه با مجموع بلوک غرب می‌جنگد.