پیش‌بینی جابه‌جایی ۴.۷ میلیون زائر اربعین از طریق ناوگان جاده‌ای

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعداد اتوبوس‌ها برای جابجایی زائران اربعین حسینی گفت: حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار دستگاه برای ایام اربعین پیش‌بینی شده است.شهریار افندی‌زاده در نشست خبری که امروز، ۱۳ شهریورماه در محل پایانه مرزی شلمچه […]

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعداد اتوبوس‌ها برای جابجایی زائران اربعین حسینی گفت: حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار دستگاه برای ایام اربعین پیش‌بینی شده است.شهریار افندی‌زاده در نشست خبری که امروز، ۱۳ شهریورماه در محل پایانه مرزی شلمچه برگزار شد، اظهار کرد: در ایام اربعین سال جاری خروج حدود ۵ میلیون زائر پیش‌بینی شده است و در فاصله زمانی محدود، این رقم بسیار بالایی است و ما باید در مدت زمان سه هفته حداقل ۵ میلیون زائر را از کشور خارج و مجدداً همان تعداد زائر را به کشور بازگردانیم.

وی افزود: اگر این پیش‌بینی‌ها صحیح باشد ما حجم زیادی از جابه‌جایی را خواهیم داشت و وزارت راه و شهرسازی از ماه‌های گذشته برنامه‌ریزی‌های خود را در این زمینه آغاز کرده است.افندی‌زاده تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل ریلی ما یک ظرفیت محدود داریم. یک مسیر پیش‌بینی شده، مسیر تهران- اهواز- خرمشهر و شلمچه است که ظرفیت این مسیر در سال جاری دو برابر شده است. ظرفیت مسیر تهران – کرمانشاه نیز دو برابر شده است و اگر مجموع آن‌ها را حساب کنیم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان ریلی جابه‌جا می‌شوند.وی عنوان کرد: در بحث هوایی به دلیل ظرفیت محدودی که در فرودگاه‌های نجف و بغداد وجود دارد ما حداکثر ۶۰ هزار زائر را پیش‌بینی کردیم. بنابراین مجموع جابه‌جایی ناوگان هوایی و ریلی، حدود ۲۵۰ هزار نفر خواهد بود.

افندی‌زاده افزود: بنابراین تمام فشار به سمت حمل و نقل جاده‌ای است و اگر بخواهیم بر مبنای ۵ میلیون نفر حساب کنیم ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر را از طریق سیستم جاده‌ای جابه‌جا خواهیم کرد.وی بیان کرد: با توجه به ایام اربعین، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از ظرفیت حمل و نقل جاده‌ای کشور به سمت کشور عراق پیش‌بینی شده است. با تلاشی که توسط مدیران راهداری جاده‌ای و سایر همکاران انجام شده است، خوشبختانه مسافران زیادی را از روز جمعه جابه‌جا کردیم و در حال حاضر فعالیت بسیار خوبی در پایانه‌های مرزی در حال انجام است.افندی‌زاده با بیان اینکه در خصوص نرخ بلیت‌های مسافربری نظارت انجام می‌شود، اظهار کرد: در حمل و نقل ریلی هیچ‌گونه افزایش قیمتی وجود ندارد و همچنین در خصوص حمل و نقل هوایی نرخ بلیت برای مسیر تهران – نجف و تهران – بغداد شش میلیون تومان تعیین شده است و برای فاصله‌های دورتر طبیعتاً این عدد بیشتر خواهد شد.

معاون حمل و نقل و وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته حمل و نقل سوخت ستاد اربعین حسینی عنوان کرد: نرخ مصوب در تمام پایانه‌های اصلی کشور که استان خوزستان جزو پایانه‌های مقصد است، تعیین و این نرخ‌ها در پایانه‌ها نصب و در قالب اتوبوس‌های ۲۵ نفره، ۳۲ نفره و ۴۴ نفره تعیین شده است. همچنین دربستی در این ایام ممنوع است و هیات‌ها نیز باید به ازای همه مسافران بر اساس قیمت مصوب بلیت خریداری کنند.وی افزود: در دو روز گذشته با سه شرکت که برخلاف نرخ مصوب عمل کرده‌اند، برخورد شده است و این نشان می‌دهد که به کمک هم حجم قابل توجهی از تخلفات را کنترل خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل و وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدوار هستیم در این ایام که همه ما در حال خدمت‌گذاری به زوار هستیم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا شرکت‌های حمل و نقل ایران و عراق بتوانند به راحتی جابجایی‌ها را انجام دهند.افندی‌زاده ادامه داد: درخواست ما از تمام زائران این است که به سرعت به کشور بازگردند. چون اگر در روزهای پایانی بازگردند در روزهای آخر شهریورماه با حجم زیاد زائران مواجه خواهیم شد که این موضوع، کار انتقال را سخت خواهد کرد. اگر زائری ۲۰ تا ۲۳ شهریورماه، از مبدا پایانه‌های مرزی به مقصد کل کشور، از طریق حمل و نقل‌ جاده‌ای به کشور بازگردد ۵۰ درصد قیمت بلیت وی کم می‌شود.

وی در خصوص تعداد اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین حسینی اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸ هزار دستگاه را برای ایام اربعین پیش‌بینی کرده‌ایم. به دلیل اینکه سفرهای پایان فصل را در پیش داریم نمی‌توانیم همه اتوبوس‌ها را برای زائران اختصاص دهیم.معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در جلسه ستاد اربعین از تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها درخواست شده است که در این دو هفته یعنی از تاریخ ۱۵ تا ۳۰ شهریورماه تعدادی اتوبوس را در اختیار زائران قرار دهند که این مسئولیت به استانداران سپرده شد و هر استانی باید تلاش کند علاوه بر اتوبوس‌هایی که برای زائران اختصاص داده شده است، اتوبوس‌های دیگری را از محل کارخانجات و وزارتخانه‌ها تامین کند تا بتوانیم کمبود سرویس‌ها را جبران کنیم.

افندی‌زاده تصریح کرد: با توجه به مجوز اخذ شده در ستاد اربعین، ۲.۵ برابر سهمیه سوخت مردادماه را در کارت سوخت رانندگان شارژ کردیم. بنابراین حمل و نقل جاده‌ای مشکلی نخواهد داشت.معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص پارکینگ‌ها گفت: پارکینگ‌ها تا حدود زیادی در پایانه‌ها ایجاد شده است. در زمینه سوخت‌گیری نیز قرار بر این شد که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کمک کند که هم جایگاه‌های سوخت را فعال کنیم و به هیچ عنوان جایگاه سوختی در پایانه مرزی تعطیل نمی‌شود و در این زمینه کارت‌هایی داده شده است برای اینکه کمبود سوخت وجود نداشته باشد و قیمت سوخت سهمیه اول حدود ۱۵۰۰ تومان و سهمیه دوم حدود ۳ هزار تومان است و در حال تلاش هستیم که در زمینه سوخت مشکلی وجود نداشته باشد.

افندی‌زاده عنوان کرد: تعداد خروجی زائران در روز گذشته در مرز چذابه حدود ۸ هزار و ۲۲۵ نفر و تعداد ورودی یک هزار و ۳۲۱ نفر بوده است. همچنین تعداد خروجی زائران از مرز شلمچه ۲۸ هزار و ۸۶۳ نفر و ورودی آن ۴ هزار و ۴۲۱ نفر بوده است که در مجموع در این دو پایانه استان خوزستان، حدود ۳۷ هزار و ۸۸۸ نفر خروجی و حدود ۵ هزار و ۷۴۴ نفر ورودی بوده است.معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۹۸، ۸۹ درصد زائران از طریق جاده، ۶ درصد هوایی و ۵ درصد از طریق ریلی جابه‌جا شدند اما امسال ظرفیت ریلی و هوایی تقریبا ثابت است. پیش بینی ما برای اربعین امسال این است که حدود ۹۵ درصد از زائران از طریق جاده‌ جابه‌جا شوند و میزان جابجایی کل حمل و نقل ریلی و هوایی نیز ۵ درصد خواهد بود.