وزیر کشور: متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است

وزیر کشور با بیان اینکه طبق اظهارات آتش‌نشانان متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است، گفت: مسأله پلاسکو پس از تخریب و فروریختن، کاملاً تمام شد اما متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن فضا، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است. «احمد وحیدی» در حاشیه جلسه هیأت دولت عصر روز گذشته […]

وزیر کشور با بیان اینکه طبق اظهارات آتش‌نشانان متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است، گفت: مسأله پلاسکو پس از تخریب و فروریختن، کاملاً تمام شد اما متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن فضا، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است. «احمد وحیدی» در حاشیه جلسه هیأت دولت عصر روز گذشته (یکشنبه) با ارائه گزارشی از حضور ۶ روزه خود در محل ساختمان متروپل آبادان و روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان و برنامه‌های آتی برای بازسازی این سازه و جبران خسارت‌ حادثه‌دیدگان، گفت: ساختمان متروپل حدود ۴۸ هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است.

وی ادامه داد: این ساختمان قرار بوده در ۶ طبقه ساخته شود اما در دو مرحله تعداد واحدهای این ساختمان به ۱۰ طبقه اضافه شده است.وزیر کشور با بیان اینکه اشکالاتی در دوره‌های قبل نسبت به این ساختمان گزارش شده است، اظهار داشت: ساخت متروپل از سال ۹۶ شروع شد و چند سال طول کشید؛ گزارش‌هایی مبنی بر تخلف در این زمان ارائه شده اما به این گزارش‌ها توجهی نشده است. وحیدی با تأکید بر این‌که واقعاً تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده است، خاطرنشان کرد: حتی آتش‌نشانان معتقد بودند شرایط متروپل پیچیده‌تر از پلاسکو است؛ چون در پلاسکو بعد از تخریب و فروریختن کامل ساختمان اگر چه عزیزانمان شهید شده‌اند و داغ دیده‌ایم اما مسأله تمام شد اما ساختمان متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن محیط، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است.وی تصریح کرد: به همین دلیل مجبور شدیم چند خانه مسکونی مردم را در اختیار بگیریم و آنها را تخریب کنیم تا محور و راه جدید برای دسترسی بهتر پیدا شود. از آنجا که فضای اطراف بسیار محدود بود مردم حدود ۱۵۰ متر که زندگی و امکانات‌شان در آنجا قرار داشت را تخلیه کردند که به نظرم روند کار خوب است و کار به خوبی دنبال می‌شود.

رئیس جمهور هم پس از ارائه گزارش وزیر کشور تأکید کرد: باید برای مقاوم‌سازی سازه‌های ناایمن بدون هیچ رودربایستی اقدام کرد.آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که ممکن است هر دستگاهی مانع شود، خاطرنشان کرد: ممکن است جایی درمانگاه یا مدرسه باشد که اصولی ساخته نشده است همه را بررسی کنید اگر ساختمان‌هایی امکان ترمیم دارد بازسازی شود؛ نمی‌شود شاهد باشیم جان مردم به خطر بیفتد.رئیس جمهور از مسئولان به‌ویژه وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و همچنین شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی خواست تا این موضوع را با اولویت و جدیت دنبال کنند تا شاهد چنین حوادثی نباشیم.

آیت‌االله رئیسی یادآور شد: از ابتدای دولت هم اعلام کردیم رسیدگی به مسائل استان خوزستان برای ما اولویت دارد و بر همین مبنا برای خوزستان استاندار ویژه انتخاب شده است.