گرافیک در یک نگاه

محمد چوپان: گرافیک در معنای لغت بمعنی ترسیم و نگارش است.گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشیِ دو بعدی و کَنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن […]

محمد چوپان: گرافیک در معنای لغت بمعنی ترسیم و نگارش است.گرافیک در دو مفهوم قدیم (سنتی) و جدید(نوین) متمایز میگردد که در مرز بین این دو پدیده چاپ قرار دارد.منظور از چاپ انواع و اقسام چاپ است. گرافیک (قدیم) یا همان سنتی شامل خطاطی، نقاشیِ دو بعدی و کَنده کاری می باشد که بیشترین شکل آن در آرایش کتابها دیده می شد که محصول کار نقاش، خوشنویس، تذهیب کار و جلدساز کتاب بود.

اما گرافیک (نوین) یا مدرن علاوه بر کتاب آرایی در حوزه ی تبلیغات تجارتی، اعلانات دیواری و مطبوعاتی و نشان ها (لوگوها) و…. حضور غیر قابل کتمان دارد و حتی در سینما و تلویزیون هم مثل عنوان بندی فیلم و تصاویر متحرک طراحی شده کاربردهای فراوانی دارد. هنر گرافیک نوین با مسائل ارتباط محیطی نیز تداخل دارد، در واقع این هنر علاوه بر خط ورنگ، از عناصر بصری دیگری چون حجم و نور نیز بهره می گیرد.

گرافیک حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است و دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای میباشد. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، بکارگیری تکنیکهای مختلفِ خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و … است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جملهٔ این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، نقاشی و روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کُلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روشِ خلقِ تصویر استفاده می‌شود.

*گرافیک یک اثر هنری* *است که قصد دارد* *پیامی رااز طریق* *بصری در کوتاهترین* *زمانِ ممکن به* *مخاطب منتقل نماید.*

در طراحی گرافیک، حیطه‌ها و تخصصهای مختلفی وجود دارد:
ارتباط بصری (Visual communication)- مانند:
🔅طراحی پوستر
🔅طراحی جلد
🔅طراحی علامت (Sign)
🔅طراحی نشان (Logo)
🔅طراحی حروف
🔅طراحی آگهی تبلیغاتی
🔅صفحه آرایی برای کتاب و نشریه
🔅طراحی صفحات وب
🔅طراحی چاپ برای بسته‌بندی
🔅طراحی تبلیغاتی شامل : (کاتالوگ، بروشور، فُلدر، اوراق اداری و …)
🔅تصویرسازی (Illustration)- مانند:
تصویرسازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی
🔅تصویرسازی برای نشریات
🔅طراحی نقشه و …

*۲۷ آوریل*
*برابر با ۷ اردیبهشت*
*روز جهانی گرافیک*
*بر طراحان گرافیک ،*
*هنرمندان ، هنرجویان ،*
*و هنر دوستان مبارکباد.*