سد مارون ۲، قاتل جنوب ایران

محمد مالی: سد آبریز یا مارون ۲، در محدوده روستای آبریز، در شمال شرقی شهر دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) احداث می‌شود. هدف از احداث این سد بر روی سرچشمه اصلی مارون در منطقه آبریز و اندرون دشمن زیاری، انتقال آب برای حوضه زهره (چرام و دهدشت) است. اشتباه اول و بزرگ. اشتباه دوم، محل اجرای […]

محمد مالی: سد آبریز یا مارون ۲، در محدوده روستای آبریز، در شمال شرقی شهر دهدشت (مرکز شهرستان کهگیلویه) احداث می‌شود. هدف از احداث این سد بر روی سرچشمه اصلی مارون در منطقه آبریز و اندرون دشمن زیاری، انتقال آب برای حوضه زهره (چرام و دهدشت) است. اشتباه اول و بزرگ.

اشتباه دوم، محل اجرای آن می‌باشد. سد مذکور بر روی شاخه اصلی مارون که هم پر آب و هم شیرین می‌باشد احداث خواهد شد، از طرفی در پایین دست سد مذکور، رودخانه شور با آب سولفاته، با درصد بسیار بالا از مناطق گچی وجود دارد، که خود به تنهایی می‌تواند کیفیت آب رودخانه را دچار مشکل کند.

اشتباه سوم، برداشت ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از رودخانه مارون می‌باشد. این میزان برداشت آب در بالادست سد مارون بهبهان، با توجه به بیلان منفی رودخانه، استان خوزستان را در حوزه‌ مارون دچار تنش آبی می‌نماید. ضمنا در صورت مصرف منابع آبدار در بالادست، این مشکل شدیدتر خواهد شد.

اشتباه چهارم این است که احداث سد مارون ۲ اثر منفی قطعی بر سد مارون کنونی، خواهد داشت. سد کنونی، تأمین آب جهت مصارف شرب، زیست محیطی، صنعت، باغات و نخیلات، کشت‌های دائم و فصلی شهرهای پایین دست خود از جمله بهبهان، جایزان، رامهرمز، رامشیر، جراحی، ماهشهر و شادگان را بر عهده دارد.

اشتباه پنجم سد مارون۲ این است که موجب نابودی تالاب شادگان می‌شود.در انتهای حوزه آبریز مارون، تالاب بین‌المللی شادگان وجود دارد که می‌بایست حقابه خود را از سد مارون بهبهان تامین نماید. فلذا احداث هرگونه سد در بالادست و برداشت آب، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست وارد می‌نماید.

اما اهمیت تالاب شادگان چیست؟ که احداث سد مارون ۲ می‌تواند حیات آن را به خطر اندازد. این تالاب بیش از ۵۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که بزرگترین تالاب ثبت شده کشور در فهرست تالاب‌های بین‌المللی است. محل زیست ۱۱۰گونه گیاهی، ۱۷۴گونه پرنده، ۳۶گونه پستاندار، سه گونه دوزیست و ۹گونه خزنده.