پایان دور اول مذاکرات روسیه و اوکراین در استانبول/احتمال ملاقات پوتین-زلنسکی قوت گرفت

دور اول مذاکرات صلح روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه در استانبول بعد از حدود سه ساعت به پایان رسیده است.به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین پس از پایان دور اول مذاکرات استانبول گفت در این دور از مذاکرات هنوز روی چیزی توافق نشده است و آنها هیچ موافقتی از طرف روسیه دریافت […]

دور اول مذاکرات صلح روسیه و اوکراین به میزبانی ترکیه در استانبول بعد از حدود سه ساعت به پایان رسیده است.به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین پس از پایان دور اول مذاکرات استانبول گفت در این دور از مذاکرات هنوز روی چیزی توافق نشده است و آنها هیچ موافقتی از طرف روسیه دریافت نکرده‌اند. رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراین افزود: ما در هر توافق با روسیه، رفراندوم در اوکراین خواهیم داشت.رئیس هیئت مذاکره‌کننده اوکراینی در استانبول تصریح کرد: ما خواستار اعلام هشت کشور از جمله ترکیه به عنوان کشور ضامن در اوکراین هستیم.

در همین حال ولادیمیر مدینسکی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده روسیه به تلویزیون دولتی کشورش گفت که امید دارد طی ساعات آینده بیانیه‌ای در رابطه با این مذاکرات منتشر شود. او مذاکرات با اوکراین را “سازنده” توصیف کرد.به گفته مذاکره‌کننده ارشد روسیه، مسکو پیشنهادات اوکراین را بررسی کرده و به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اطلاع خواهند داد.او گفت، نشست پوتین با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به محض اینکه توافق آماده شد، ممکن است. مدینسکی گفت که روسیه پیشنهاد داده تا نشست پوتین و زلنسکی به طور همزمان با امضای پیمان صلح از سوی وزرای امور خارجه صورت بگیرد.

پس از تازه‌ترین دور از مذاکرات صلح روسیه و اوکراین در استانبول، روسیه متعهد شد تا فعالیت‌های نظامی‌اش را “به طور چشمگیری” در کی‌یف و شهر چرنیهیف، واقع در شمال اوکراین کاهش دهد.مذاکره‌کنندگان اوکراین همچنین گفتند یک “سیستم تضمین امنیتی” مورد بحث قرار گرفت که تدابیری مثل نداشتن هیچ پایگاه نظامی خارجی در اراضی‌اش را شامل می‌شود. در این فرایند، کشورهایی مثل ترکیه، لهستان و کانادا به عنوان ضامن در نظر گرفته می‌شوند. همچنین روی هر نوع شرط و شروط روسیه رفراندوم برگزار می‌شود و اوکراین ثبت توافق‌های صلح کامل را می‌خواهد.آنها گفتند اگر با پیشنهادات موافقت شود، اوکراین با وضعیت بی‌طرفی موافقت می‌کند. مذاکره‌کننده اصلی اوکراین همچنین گفت، نشست میان روسای جمهوری اوکراین و روسیه پس از مذاکرات صلح امروز در استانبول، ممکن است.

اوکراین و آمریکا ابراز امیدواری اندکی نسبت به پیشرفت در این مذاکرات دارند؛ مذاکراتی که در بیش از دو هفته گذشته اولین گفت‌وگوی مستقیم بین دو طرف محسوب می‌شود.پیشتر هیات اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شد. این هیات را اُلکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می‌کنند. این گروه می‌گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش‌بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد.این مذاکرات رو در رو را که اولین دیدار در بیش از دو هفته اخیر است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه میزبانی کرد. نشست طرف‌ها برای ساعت ۱۰:۰۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (۰۷:۰۰ صبح به وقت گرینویچ) برنامه‌ریزی شده بود و حدود سه ساعت ادامه داشت.

روسیه از جمله خواهان آن است که اوکراین هرگونه تلاش برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، موضوعی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته آماده است بر سر آن مصالحه کند. سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از دیگر مسائل دشوار است.دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین پیشتر درخصوص دور جدید مذاکرات گفت: ما روی مردم، سرزمین و حاکمیت تجارت نمی‌کنیم. حداقل برنامه‌ای که در نظر داریم مسائل بشردوستانه و حداکثر برنامه ما، رسیدن به آتش‌بس است.

در آستانه شروع دور جدیدی از مذاکرات یک مقام ارشد از وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که ولادیمیر پوتین برای سازش و مصالحه جهت پایان دادن به این جنگ “آماده” نیست. در حالی که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین اظهار کرد: گرچه تاکنون هیچ پیشرفت قابل توجهی حاصل نشده است، اما ادامه دادن مذاکرات به طور مستقیم و حضوری امری “مهم و ضروی” است.همچنین ولودیمیر زلنسکی در پیامی که شامگاه دوشنبه منتشر کرد، مجددا درخواست خود را برای “مجازات” بیشتر مسکو اعلام کرد.در حالی که کشورهای غربی تحریم‌های سختی را علیه مسکو اعمال کرده‌اند، اما اروپا همچنان به واردات انرژی روسیه متکی است و درخصوص مسدود کردن آن تمایلی نشان نمی‌دهد. در همین راستا، مقامات دولت آمریکا و آلمان این هفته قرار است در برلین پیرامون صنعت انرژی و روش‌هایی برای بهبود مسئله سوخت دیدار و گفت‌وگو کنند.