آمریکا: به خط پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم/دشوارترین مسایل باقی مانده‌اند

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند، اعلام کرد به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن افزود: مذاکرات […]

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند، اعلام کرد به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در محل وزارت خارجه این کشور در واشنگتن افزود: مذاکرات وین گفتگوهای پیچیده ای هستند. ما به خط پایان این مذاکرات نزدیک شده ایم اما همچنان چند مساله باقی مانده اند. زمانی که شما به پایان مذاکرات نزدیک باشید، مسایل باقی مانده دشوارترین مسایل خواهند بود.

ند پرایس اضافه کرد همانطور که جوسپ بورل و سه کشور اروپایی اعلام کردند، اکنون تعدادی از عوامل خارجی وجود دارند که بر وضعیت مذاکرات تاثیر گذاشته اند. بر اساس بیانیه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس، هیچ کشوری نباید از مذاکرات برجام برای دریافت تضمین ها که با این مذاکرات متفاوت هستند، استفاده کند. ما این بیانیه را تایید می کنیم.وی با تکرار همیشگی ادعاهای واشنگتن درباره پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد همچنان معتقدیم که تلاش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت دایمی و قابل تایید در راستای منافع ملی ما است. کشورهای اروپایی به صورت واحد با ما متحد هستند. روسیه و چین نیز به دنبال عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستند.

ند پرایس در پاسخ به سوال خبرنگار که از او پرسید آیا این مسائل باقی مانده و عوامل خارجی در چند روز آینده حل خواهند شد یا خیر؟ گفت که ما در چند روز آینده به درک بهتری در این خصوص دست خواهیم یافت.این مقام وزارت خارجه آمریکا در خصوص عوامل خارجی مورد نظر در خصوص مذاکرات وین توضیح داد اگر وجود این عوامل خارجی بازگشت به برجام را غیر ممکن سازند، ما آماده استفاده از گزینه های دیپلماتیک جایگزین هستیم. امیدواریم به این مرحله نرسیم.ند پرایس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر علاقه آمریکا به مذاکرات دوجانبه با ایران گفت که ما اعلام کرده ایم مذاکره دوجانبه و مستقیم در خصوص این مسائل مهم و پیچیده بسیار موثرتر خواهد بود اما تاکنون ایرانی ها علاقه ای به آن نشان نداده اند.

وی در ارتباط با زندانیان دو تابعیتی نیز گفت، اینکه ما مذاکرات برجام را به سرنوشت این افراد مرتبط نکرده ایم، دلیل آشکاری دارد. هرگونه تلاش دیپلماتیک در بهترین حالت یک اقدام نامشخص است. ما خواهان آزادی این افراد و بازگشت آنها به آغوش خانواده هایشان هستیم. بنابراین ما به صورت جداگانه درخصوص این موضوع گفتگو کرده ایم. تیم ما به صورت دائم در ارتباط با مساله آمریکایی های زندانی در ایران تلاش کرده اند و صرف نظر از هرگونه نتیجه مذاکرات برجام، ما به تلاش های خود برای آزادی آنها ادامه خواهیم داد.

وی در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل عراق گفت که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با نخست وزیر عراق و بارزانی گفتگو و حمله موشکی ایران را محکوم کرد. این حملات به صورت آشکار حاکمیت عراق را نقض کردند. بلینکن همدردی خود را با مردم عراق اعلام کرد و با نخست وزیر عراق به این توافق رسید که این حمله نیاز به اتحاد در عراق را نشان می دهد و ضرورت ایجاد یک دولت پاسخگو به مردم عراق را که می تواند از تمامیت این کشور محافظت کند، آشکار می سازد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه بلینکن همچنین تعهد آمریکا به همکاری با دولت عراق و سایر کشورهای منطقه برای پاسخگو ساختن ایران را اعلام کرد، در تداوم ادعاهای واشنگتن درباره نفوذ منطقه ای ایران و اتهام پراکنی ها مدعی شد ایران تهدید برای شرکای ما در منطقه و به صورت گسترده تر برای آمریکا است. ما پیش از این شاهد اقدامات تحریک آمیز ایران، حمایت از برخی گروهها و فعالیت سایبری بوده ایم، اما مساله اساسی این است که اگر دسترسی ایران به سلاح هسته ای به صورت دائم و قابل تایید محدود نشود، این کشور با مصونیت و آزادی بیشتری به این اقدامات خواهد پرداخت.

ند پرایس برغم اینکه جامعه اطلاعاتی آمریکا ادعاها درخصوص فعالیت ایران برای دستیابی به ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است، مدعی شد تمرکز اصلی ما اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت دائمی است و ما از این مساله عقب نشینی نخواهیم کرد.دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ دوباره برای مشورت و تصمیم‌گیری راهی پایتخت‌های خود شده اند؛ یک منبع نزدیک به تیم مذاکرات ایران، واشنگتن را عامل توقف موقت مذاکرات معرفی کرده است.

به گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این توقف به دلیل “عوامل خارجی” رخ داده، اما متن نهایی آماده و روی میز است. او تاکید کرد که در مدت استراحت مذاکرات، به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا توافق نهایی حاصل شود.سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران می گوید: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

بدر بن حمد البوسعیدی وزیر امور خارجه سلطنت عمان امروز دوشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در مورد آخرین تحولات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و مذاکرات وین گفت وگو کردند.امیرعبداللهیان اظهار داشت: روند مذاکرات وین متوقف نشده بلکه در هماهنگی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، وقفه ای کوتاه در مسیر مذاکرات ایجاد شده است. مذاکره کننده ارشد ایران با جدیت به تلاش ها برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار ادامه می دهد.وی خاطر نشان کرد: حل و فصل موضوعات باقی مانده که جزو خطوط قرمز ماست به اراده طرف آمریکایی و عدم اتلاف وقت مرتبط است.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران برای حصول توافق خوب، قابل اتکا و پایدار جدی است.وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه (۲۳ اسفندماه ) برای دیدار و گفت وگو با مقام های فدراسیون روسیه عازم مسکو شد. این سفر در میانه شرایط پیچیده حاکم بر مذاکرات وین و همچنین اوج گیری بحران اوکراین که تقابل کم سابقه غرب و روسیه را بدنبال داشته از جنبه های مختلف می تواند حائز اهمیت باشد.

روسیه هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا باید به صورت کتبی به این کشور تعهد بدهد که تحریم های اعمال شده بر علیه مسکو پس از بحران اوکراین مانعی بر سر راه همکاری های اقتصادی و هسته ای این کشور با ایران که بخشی از ان نیز در برجام قید شده است ایجاد نخواهد کرد.روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا نوشت که واشنگتن با درخواست روسیه برای معاف شدن از تحریم ها برای اجرای برجام مخالف است و یک هفته به مسکو مهلت داده که این درخواست را پس بگیرد.

این روزنامه از قول مقام آمریکایی که نام وی را اعلام نکرده اعلام کرد که اگر کرملین از خواسته خود برای مستثنی شدن تحریم ها برای اجرای برجام کوتاه نیاید، آمریکا در پی توافقی خواهد رفت که روسیه را از برجام مستثنی کند.روسیه نیز برابر اظهارات مقامات غربی که این کشور را به کارشکنی در مذاکرات وین متهم کرده اند ضمن رد ادعاهای مطرح شده بر لزوم نفع همه طرفها از توافق حاصل از مذاکرات وین تاکید کرده است.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: روسیه با این حقیقت پیش می‌رود که «مسیر احیای مؤثر اجرای برجام در سایه احیای توازن بین عناصر هسته‌ای و اقتصادی “توافق” است به طوریکه در راستای منافع تمامی طرف‌ها باشد»مسکو با اشاره به موضوعات حل نشده میان ایران و آمریکا که در حال حاضر مانع اصلی شکل گیری توافق است، خاطر نشان کرده است: متن توافق هنوز در مورد مسائل باقی مانده بین ایالات متحده و ایران در حال تنظیم است و شماری از مذاکره‌کنندگان تصمیمات سیاسی درباره تأیید متن نهایی توافق گرفته‌اند و مذاکرات وین طبق روال ادامه خواهد داشت.