لاوروف: برای دور سوم مذاکرات آمادگی داریم اما کی‌یف بهانه‌تراشی می‌کند

وزیر خارجه روسیه امروز (شنبه) با بیان اینکه کشورش برای برگزار دور سوم مذاکرات با اوکراین آمادگی دارد، گفت که کی‌یف برای به تعویق انداختن این نشست “بهانه تراشی” میکند.به گزارش شبکه اسکای نیوز، اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای قرقیزستانی اش مطرح شد.لاوروف گفت: تا الان ما تاریخ جدیدی […]

وزیر خارجه روسیه امروز (شنبه) با بیان اینکه کشورش برای برگزار دور سوم مذاکرات با اوکراین آمادگی دارد، گفت که کی‌یف برای به تعویق انداختن این نشست “بهانه تراشی” میکند.به گزارش شبکه اسکای نیوز، اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای قرقیزستانی اش مطرح شد.لاوروف گفت: تا الان ما تاریخ جدیدی دریافت نکرده ایم. ما از دیروز عصر آماده ایم که دور سوم مذاکرات را برگزار کنیم.وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که “خوش‌بینی” پیرامون وضعیت موجود با بیانیه‌های “خشمگینانه” ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین کاهش یافته است.

لاوروف به خبرنگاران گفت: مذاکره کنندگان ما منتظر اطلاع رسانی اوکراین هستند، درست مثل دو دور مذاکرات قبلی. اوضاع عجیب است، آن هم در شرایطی که همه به ظاهر علاقه دارند تا توافقی برای حل و فصل جامع در اسرع وقت حاصل شود. از طرف دیگر، اوکراین که به نظر میرسد مشتاق ترین طرف در این قضیه باشد، مدام برای آغاز یک نشست جدید بهانه تراشی میکند. هنوز تاریخی برای دور سوم تعیین نشده و ما آمادگی مذاکره را داریم و همکاران اوکراینی ما هم این را خوب میدانند.دور دوم مذاکرات روسیه – اوکراین پنجشنبه گذشته در بلاروس برگزار شد و طرفین برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه به منظور تخلیه غیرنظامیانی که در مناطق درگیری حضور دارند، توافق کرده اند.

از صبح امروز به وقت مسکو هم در دو شهر اوکراین آتش بس نسبی برقرار است تا غیرنظامیان خارج شوند. همچنین گزارش هایی از نقض آتش بس از طرف روس ها منتشر شده و اوکراینی ها خواستار دریافت تضمین از روسیه برای حفظ آتش بس در کل مسیر تخلیه هستند.وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که زلنسکی برای “تحریک یک درگیری میان روسیه و ناتو تلاش میکند.”لاوروف گفت: سوالی دارم. اگر او (زلنسکی) ناراحت است که ناتو آنطور که خودش امید داشته، کاری نکرده است، این بدان معناست که او امید داشته حل و فصل این درگیری از طریق مداخله ناتو در کل ماجرا باشد، نه از طریق مذاکره.

سرگئی لاوروف ادامه داد: خب معلوم است که او تاکیدات مداوم واشنگتن، پاریس، برلین و دیگر کشورها را نمیشنود که میگویند قرار نیست ناتو در این درگیری مداخله کند. و اینطور به نظر میرسد که او دارد یک درگیری با حضور ناتو و میان روسیه و ناتو را تحریک میکند.وزیر خارجه روسیه امروز همچنین گفت: به نظر میرسد اوکراین ابایی ندارد که خارجی ها و دیگر غیرنظامیان را گروگان بگیرد، آن هم با وجود اینکه روسیه پیشنهاد ایجاد کریدورهای انسان دوستانه را داده است. ارتش و خدمات وزارت استقرار اضطراری ما فکر میکنم تا الان ۱۵۰ اتوبوس مناسب با غذا، نوشیدنی و لباسهای گرم مناسب فراهم کرده اند. آنها آماده اند جمعیت بزرگی از مردم را منتقل کنند، از جمله دانشجویان خارجی را اما مقامات اوکراینی در خارکیف اجازه کار به این کریدورها نمیدهند. و در کل، اینطور برداشت میشود که – با توجه به اپیزودهای مشابه که پیش آمده – رژیم کی‌یف مخالف نیست که خارجی ها و دیگر غیرنظامیان را گروگان بگیرد. روسیه بر آمادگی خود برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه، هم برای غیرنظامیان و هم شهروندان خارجی، تاکید میکند.