آمریکا ۱۲ عضو هیات روسیه در سازمان ملل را اخراج کرد/ مسکو: باعث ناامیدی است

دولت آمریکا ۱۲ دیپلمات روس که از اعضای هیئت مسکو در سازمان ملل بودند، به دلیل آنچه “فعالیت‌های ناسازگار با جایگاه آنها”خوانده، اخراج کرد. در مقابل روسیه این اقدام را “خصمانه” توصیف کرد و متعهد شد به آن پاسخ دهد.منابع دیپلماتیک آمریکایی و روسی گفتند که ایالات متحده ۱۲ چهره دیپلمات روس در سازمان ملل […]

دولت آمریکا ۱۲ دیپلمات روس که از اعضای هیئت مسکو در سازمان ملل بودند، به دلیل آنچه “فعالیت‌های ناسازگار با جایگاه آنها”خوانده، اخراج کرد. در مقابل روسیه این اقدام را “خصمانه” توصیف کرد و متعهد شد به آن پاسخ دهد.منابع دیپلماتیک آمریکایی و روسی گفتند که ایالات متحده ۱۲ چهره دیپلمات روس در سازمان ملل را به دلیل “نگرانی‌های امنیت ملی” اخراج کرده است.هیئت ایالات متحده در سازمان ملل دیپلمات‌های روسی را به عنوان “عوامل اطلاعاتی” توصیف کرد که “با فعالیت‌های جاسوسی به امنیت ملی آمریکا آسیب می‌زنند”.

اولیویا دالتون، سخنگوی هیات دائمی آمریکا در سازمان ملل گفت: “این رویه چندین ماه است که در حال انجام است.”واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل هم با تایید این خبر به خبرنگاران گفت که از دیپلمات‌ها خواسته شده است تا ۷ مارس این کشور را ترک کنند.

او گفت که روسیه به این اقدام پاسخ خواهد داد.

نبنزیا این موضوع را در ابتدای نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت انسانی در اوکراین هم مطرح کرد و اقدام آمریکا را “خصمانه” و نقض تعهدات خود به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل در نیویورک توصیف کرد.ریچارد میلز، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در پاسخ گفت: “دیپلمات‌هایی که از آنها خواسته شده ایالات متحده را ترک کنند، درگیر فعالیت‌هایی بودند که با مسئولیت ها و تعهدات خود به عنوان دیپلمات همخوانی نداشت.”وی گفت که از آنها خواسته شده است که “به منظور آسیب رساندن به امنیت ملی کشور میزبان” را ترک کنند و افزود که این تصمیم کاملاً مطابق با توافقنامه مقر سازمان ملل اتخاذ شده است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن هم اعلام کرد که روسیه اخراج ۱۲ دیپلمات روسی عضو هیئت این کشور در سازمان ملل را “اقدامی خصمانه” علیه مسکو می‌داند.آنتونوف گفت: “اقدامات ایالات متحده باعث ناامیدی عمیق می‌شود. دولت ایالات متحده یک بار دیگر تعهدات خود را برای تضمین شرایط عادی کار برای دفاتر نمایندگی دیپلماتیک کشورهای خارجی در سازمان جهانی نقض کرد و دیپلمات‌های روسی بار دیگر از آمریکا ضربه خوردند. این یک حمله خصمانه علیه کشور ما است.”

وی ادامه داد: اقدامات واشنگتن “برای تلطیف اوضاع بین المللی و حفظ سطح لازم روابط دوجانبه بین قدرت‌های بزرگ که مسئولیت صلح و امنیت جهانی را به ویژه بر عهده دارند، نیست.”آنتونوف در پایان تاکید کرد که سفارت روسیه با همکاران دیپلمات خود اعلام همبستگی می‌کند و آماده ارائه کمک به آن ها است.حمله روسیه به اوکراین صبح پنجشنبه آغاز شد که واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشت.