از قرمز شدن دوباره طبس تا نمره ضعیف پروتکل‌ها در مدارس

طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت؛ شهرستان طبس قرمز و شهرستان‌های نهبندان و فردوس هم نارنجی شدند.گویی با تزریق واکسن بی خیال شده‌ایم. زمانی که می‌بینیم کادر درمان هر روز پر پر می‌شوند؛ دیروز یک پرستاری باردار و روزی دیگر کادری دیگر از درمان در مرکز بهداشت و هیچ کدام از این اتفاقات برایمان درس عبرت […]

طبق جدیدترین آمار وزارت بهداشت؛ شهرستان طبس قرمز و شهرستان‌های نهبندان و فردوس هم نارنجی شدند.گویی با تزریق واکسن بی خیال شده‌ایم. زمانی که می‌بینیم کادر درمان هر روز پر پر می‌شوند؛ دیروز یک پرستاری باردار و روزی دیگر کادری دیگر از درمان در مرکز بهداشت و هیچ کدام از این اتفاقات برایمان درس عبرت نمی‌شود و تنها خود و زندگی خودمان مهم است؛ البته نه حتی خودمان هم مهم نیستیم چراکه این موارد اول از همه جان خودمان را به خطر می‌اندازد.

اکنون و در تازه ترین آمار، شهرستان‌ طبس به همراه بهاباد استان یزد، تنها شهرستان‌های کشور هستند که به علت افزایش روند بستری کرونا، دوباره در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند. بر اساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی وزارت بهداشت، شهرستان نهبندان هم که در وضعیت زرد قرار داشت نارنجی شد و فردوس هم نارنجی ماند. بدین ترتیب از ۹ شهرستان نارنجی کشور، دو شهرستان مربوط به خراسان جنوبی است. شهرستان بیرجند هم از وضعیت نارنجی به وضعیت زرد تغییر رنگ داد. شهرستانهای خوسف و زیرکوه هم در وضعیت آبی و کم خطر قرار گرفتند. بقیه شهرستانها هم در وضعیت زرد قرار دارند.

بر این اساس ۲۸۴ شهرستان کشور در وضعیت آبی (کم‌خطر)، ۱۵۳ شهرستان زرد (متوسط خطر)، ۹ شهرستان نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) هستند. طبس که پهناورترین شهرستان خراسان جنوبی و در مسیر ارتباطی چند استان است، در رنگ‌بندی قبلی نارنجی بود و بار دیگر قرمز شد.خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و در رنگ‌بندی قبلی کرونایی کشور سه شهرستان این استان شامل بیرجند، طبس و فردوس در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد قرار داشتند.

از طرفی دو هفته از بازگشایی مدارس می‌گذرد. کارشناسان حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دائما در حال نظارت مدارس هستند تا ببینند اوضاع بهداشتی مدارس در ایام کرونا چطور است. برخی مدارس تا جایی که توانستند پروتکل‌ها را رعایت کردند و والدین این دانش‌آموزان از این وضعیت راضی بودند و همینطور شیوه نامه‌های بهداشت نیز در این مدارس به دانش‌آموزان آموزش داده شده بود اما فضای کلاسی متناسب با حضور دانش آموزان موجود نبود.

بعضی دیگر از مدارس اوضاع مناسبی نداشتند. در برخی کلاس‌ها فاصله دانش آموز تا تخته کلاس نیم متر بود و از طرفی معلمان نیز چاره‌ای جز آموزش در این شرایط نداشتند. باید توجه داشت هرچند سه شیفته ‌شدن مدارس کار سختی است اما سلامت دانش‌آموزان باید در اولویت قرار گیرد. کارشناسان معتقدند بازگشایی مراکز عمومی چون تالارها و مدارس بدون رعایت پروتکل‌ها زحمات دو ساله کادر درمان را از میان می‌برد؛ بنابراین ابتدا باید مطمئن بود بازگشایی با رعایت کامل ضوابط بهداستی اجرا می‌شود؛ سپس به بازگشایی اقدام کرد و یا آن را ادامه داد.

این نقشه دیگر رنگ باخته نیست

بازگشایی مدارس بدون رعایت پروتکل‌ها یک آفت مهم است

غلامرضا شریف زاده، دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به ایسنا گفت: متاسفانه یکی از دلایل افزایش موارد بیماری؛ هم موارد سرپایی و هم موارد بستری عدم رعایت پروتکل‌ها توسط هم استانی‌هاست.وی افزود: بازگشایی مدارسی که نباید باز شوند و نباید کلاس‌ها در آن به صورت حضوری برگزار شود، یکی از مصادیق عدم رعایت پروتکل‌هاست که قطعا این موارد به افزایش موارد بیماری کمک خواهد کرد؛ بنابراین از سوی جامعه پزشکی خواستار این امر هستیم که اولا والدین فرزندانشان را به مدارسی که نباید باز باشند نفرستند و همچنین از مدیران مدرسه می‌خواهیم که اصراری به والدین برای حضور دانش آموزان در مدارسی که براساس پروتکل‌ها نباید باز باشند نداشته باشند.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در خراسان جنوبی بیان کرد: با بازگشایی مدارس به هر شکلی موافق نیستیم و تنها با رعایت نکات دقیقی که از سوی ستاد کرونا مصوب و اعلام شده است، باید بازگشایی شوند.شریف زاده ادامه داد: تمام مدارس مورد بازدید مستمر قرار خواهند گرفت و از زمانی که به شکل جدی مدارس باز شده‌اند رصد به صورت ویژه انجام شده و وضعیت تقریبا مطلوب است؛ چگونگی استفاده از ماسک مشکلی نداشت و مدارس از نظر داشتن ماده ضدعفونی کننده مسئله‌ای نداشتند؛ تنها در برخی از مدارس شمال شهر بیرجند به علت تعداد زیاد دانش‌آموزان فاصله گذاری به صورت مناسب رعایت نمی‌شد و سیستم تهویه مناسب نبود.وی از شکننده بودن اوضاع خبر داد و بیان کرد: از هفته گذشته گزارش‌ها حاکی از روند ثابت بیماری در استان بوده اما وضعیت همچنان شکننده است.

این نقشه دیگر رنگ باخته نیست

چه کنیم به نمره مردودی نرسیم؟

کامبیز مهدی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز شب گذشته از عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس خراسان جنوبی خبر داد و گفت: موارد بهداشتی در گروه سنی زیر ۲۰ سال به نسبت سال گذشته کاهش داشته است که یکی از مهم‌ترین موارد می‌تواند بازگشایی مدارس باشد.وی افزود: در گروه سنی بالای ۷۰ سال بین نوبت اول و دوم واکسن کرونای آن‌ها فاصله بسیاری افتاده است، به همین علت ایمنی بدنشان افت پیدا کرده است و از طرفی مسئولین بهداشت ناظر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مدارس هستند و بر اساس آخرین بررسی‌ها حدود ۹۰ درصد موارد غربالگری در مدارس استان رعایت نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در ابتدای ورود به مدرسه علائم بالینی دانش آموزان بررسی نشده و مایع دستشویی و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت نمی‌شود، یادآور شد: گروه سنی زیر ۱۲ سال که هنوز واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند بدون علامت به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند و امکان درگیری خانواده با این بیماری بسیار زیاد است.هرچه که هست عدم رعایت پروتکل‌ها وضعیت رنگ باختگی نقشه کرونایی استان را دوباره قرمز و نارنجی کرد. باید بیشتر مواظب بود چراکه تزریق واکسن و یا عادی شدن آموزش به معنای فراموش کردن پروتکل‌هایی که دو سال است برنامه اصلی زندگی ما شده، نیست.