امروز با نابینایان میهمان مامان شدیم!

دکتر لفته منصوری: فردا سوم دسامبر روز جهانی معلولان هست. امروز بنابه دعوت دوست گرامی‌ام جناب آقای حسین بهبهانی در جمع صمیمی و پُرانرژی نابینایان عضو کتابخانه‌ی مرکزی خوزستان حضور یافتم.بچه‌های پُرامید و نشاط نابینا، روی قسمت‌های صامت فیلم میهمان مامان اثر درخشان داریوش مهرجویی «توضیح» اضافه کردند، تا نابینایان فیلم را خوب گوش داده […]

دکتر لفته منصوری: فردا سوم دسامبر روز جهانی معلولان هست. امروز بنابه دعوت دوست گرامی‌ام جناب آقای حسین بهبهانی در جمع صمیمی و پُرانرژی نابینایان عضو کتابخانه‌ی مرکزی خوزستان حضور یافتم.بچه‌های پُرامید و نشاط نابینا، روی قسمت‌های صامت فیلم میهمان مامان اثر درخشان داریوش مهرجویی «توضیح» اضافه کردند، تا نابینایان فیلم را خوب گوش داده و درک کنند. کاری که به گفته‌ی آقای بهبهانی اولین بار است توسط بخش نابینایان کتابخانه‌های عمومی کشور در اهواز انجام شده است؛ گرچه این نوع تدوین‌ها در استودیوهای مجهز سمعی و بصری بیرون از کتابخانه‌های عمومی، پیش از این صورت پذیرفته است.

من امروز با چشم‌بند فیلم میهمان مامان را با نابینایان گوش دادم و بعد از دو ساعت با کمک آقای بهبهانی در حالی‌که دستم را گرفته بود و هیچ‌جا را نمی‌دیدم روی صحنه بُرد و پشت تریبون قرار داد تا برای آن‌ها صحبت کنم. من امروز تجربه عجیبی را از سر گذراندم. علیرغم اینکه فیلم میهمان مامان را چند سال پیش دیده بودم، اما اعتراف می‌کنم با شنیدن این فیلم پی به ضعف‌های ادراکی خود در مقایسه با نابینایان شدم. واکنش هوشمندانه‌ی نابینایان به صحنه‌های فیلم بسیار شگرف و عمیق بود. آن‌ها فیلم را درک نموده و با آن یک تعامل هیجانی برقرار کرده بودند. من با تمام وجودم درک کردم که سرمایه روان‌شناختی بزرگی از قبیل باور آنان به توانایی‌های خود برای دست‌یابی به موفقیت، داشتن پُشت‌کار در دنبال کردن اهداف، ایجاد إسنادهای مثبت در باره‌ی خود، تحمل مشکلات و داشتن عزت نفس در بین نابینایان به‌صورت برجسته وجود دارد.

به‌درستی که ما دنیای نابینایان را درک نمی‌کنیم، اما آن‌ها دنیای ما را درک می‌کنند. به این‌دلیل که نابینایان از هوش هیجانی و باورهای فراشناختی بالایی برخوردار هستند که قادرند هیجانات خود و دیگران را در موقعیت‌های مختلف مدیریت کرده و سازگاری اجتماعی ایجاد کنند که خود را در مؤلفه‌هایی چون خودآگاهی، خودمدیریتی و مدیریت رابطه بروز می‌دهد.بخش‌های نابینایان کتابخانه‌های عمومی خوزستان یکی از مراکز امیدآفرین، عزت‌بخش و مهارت‌زا در جامعه هستند.

امروز در میان شادی و نشاط نابینایان استودیو صدای بخش نابینایان آغاز به‌کار کرد. در این استودیو برای بچه‌ها کتاب می‌خوانند. پیش از این یک خیر اهوازی ساکن تهران دستگاه تایپ بریل را برای این بخش خریداری کرده بود. به‌خاطر اینکه این دستگاه فعال شود، نیاز به تجهیزات پایه شامل دستگاه برش کاغذ (حداقل دهانه ۷۰ سانتیمتر)، دستگاه لمینت کاغذ (نیمه اتومات/اتومات)، دستگاه پانچ (با قابلیت انواع پانچ پلاستیکی، فلزی و …)، فنرزن / سیمی‌زن، قفسه نابینایان (ارتفاع ردیف ۴۰ سانتیمتر) و تجهیزات صافی شامل دستگاه صحافی (چسب گرم)، دستگاه پرس (نیمه‌اتومات / اتومات)، دستگاه دوخت کاغذ، دستگاه خط‌زن کاغذ، دستگاه منگنه صحافی و میز صحافی نیاز مبرم هست.

برآورد هزینه این تجهیزات ۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد که از خیرین عزیز و امیدآفرینان درخواست می‌کنم کمک خداپسندانه‌ی خود را به مناسبت روز جهانی معلولان به حساب شماره:۵۸۵۹-۸۳۷۰-۰۸۰۵-۱۲۷۴ به‌نام انجمن کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان واریز و رسید پرداختی را به شماره ۰۹۱۶۳۱۱۵۶۸۴ (لفته منصوری) ارسال بفرمایند.