پاسخ قاطع ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخی قاطع به گزارش “جاوید رحمان” گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، هدف از چنین گزارش هایی را تنها، استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه دیگر کشورها دانست. پاسخ ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را دکتر “زهرا ارشادی”، سفیر و […]

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخی قاطع به گزارش “جاوید رحمان” گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، هدف از چنین گزارش هایی را تنها، استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه دیگر کشورها دانست. پاسخ ایران به گزارش گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران را دکتر “زهرا ارشادی”، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرائت کرد.

در پاسخ ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که گفت و گو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و برابری تنها ابزار موجود جهت تضمین ارتقا و حمایت از حقوق بشر در سطح بین‌المللی هستند.در پاسخ نمایندگی ایران در سازمان ملل بیان شده است: خاک ایران دربردارنده پیکر پاک هزاران تن از کسانی است که جانِ باارزش خود را در راه دفاع از ملت و مردم ما در طول جنگ تحمیلی صدام علیه ایران فدا کرده‌اند. جنگی که منابع مالی، تسلیحات شیمیایی، تانک‌ها، هواپیماها و حتی گلوله‌های آن توسط کشورهای غربی‌ای تامین شده بود که نمایندگان آنها در این جلسه حضور دارند. این ‌درحالی ‌است که هنگامی‌ که در کانادا زمین را حفاری می‌کنید، بقایای هزاران کودک بومی پیدا می‌شود که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته، به قتل رسیده‌اند و اجساد آنها در گورهای دسته جمعی ریخته شده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ خود آورده است: تاکنون چند بیانیه از سوی نمایندگان کشورهایی که کشور من را در حوزه حقوق بشر مورد نکوهش قرار داده‌اند، در مورد کمپین وحشتناک نسل‌کشی در کانادا قرائت شده است؟ هیچ! درعوض، غرب برای ادامه میراث تلخ کانادا در آموزش اجباری کودکان بومی و تطبیق استانداردهای خود با استاندارهای عالی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. بگذارید به شما اطمینان دهم، چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرده است: گزارشگر ویژه در محکومیت یا حتی ابراز نگرانی پیرامون اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه، غیرقانونی و غیرانسانیِ ایالات متحده آمریکا مردد است.متن کامل بیانیه جمهوری اسلامی ایران بدین شرح است:

جناب آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قطعنامه‌های کشوری، آنها را غیرسازنده و مغایر با حقوق بشر می‌داند. چنین قطعنامه‌هایی با کنارزدن تعامل و گفت و گوی معنادار پیرامون حقوق بشر، در راستای سرزنش کشور مورد هدف گام برمی‌دارند. انتصاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران یک طرح ناعادلانه و با انگیزه سیاسی بوده که توسط غرب به ‌ویژه کانادا، و در راستای نگرش خصمانه آنها علیه ملت ایران، طراحی شده است. به ‌این ‌ترتیب، قطعنامه مزبور تنها در راستای تکرار کلیشه‌های بدخواهانه علیه ایران گام برداشته است.

خاک ایران دربردارنده پیکر پاک هزاران تن از کسانی است که جانِ باارزش خود را در راه دفاع از ملت و مردم ما در طول جنگ تحمیلی صدام حسین علیه ایران فدا کرده‌اند. جنگی که منابع مالی، تسلیحات شیمیایی، تانک‌ها، هواپیماها و حتی گلوله‌های آن توسط کشورهای غربی‌ای تامین شده بود که نمایندگان آنها در این جلسه حضور دارند. این ‌درحالی ‌است که هنگامی‌ که در کانادا زمین را حفاری می‌کنید، بقایای هزاران کودک بومی پیدا می‌شود که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته، به قتل رسیده‌اند و اجساد آنها در گورهای دسته جمعی ریخته شده است. تاکنون چند بیانیه از سوی نمایندگان کشورهایی که کشور من را در حوزه حقوق بشر مورد نکوهش قرار داده‌اند، در مورد کمپین وحشتناک نسل‌کشی در کانادا قرائت شده است؟ هیچ! درعوض، غرب برای ادامه میراث تلخ کانادا در آموزش اجباری کودکان بومی و تطبیق استانداردهای خود با استاندارهای عالی جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. بگذارید به شما اطمینان دهم، چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد.

جناب آقای رئیس،

جمهوری اسلامی ایران مصمم است همچنان از مردم خود در برابر خطر افراط‌ گراییِ خشونت‌آمیز و تروریسم که عمدتاً در منطقه ما به ‌موجب مداخلات اعتیادآور، اشغال و تجاوز آمریکا، متحدان و مشتریانش شایع شده است، محافظت نمایند. چنین نمایش تلخ و مزورانه که سعی می‌نماید نشان دهد به حقوق بشر ایرانیان اهمیت دهد، درمقابلِ اقدامات قهرآمیز یکجانبه، غیرقانونی و غیرانسانی یکجانبه ایالات متحده، که عملاً هدف آن وارد ساختن شدیدترین ضربات به کودکان، زنان و مردان بی‌گناهی که نیازمند دارو و مراقبت‌های پزشکی می‌باشند، سکوت اختیار کرده است. گزارشگر ویژه همچنین در محکومیت یا حتی ابراز نگرانی پیرامون اقدامات قهرآمیز یک‌جانبه، غیرقانونی و غیرانسانیِ ایالات متحده آمریکا مردد است.

حفاظت و ارتقاء حقوق بشر باید یک هدف مشترک برای همه ما باشد. با این حال، سوءاستفاده از مکانیسم‌های حقوق بشری به‌منظور آزار و اذیت گزینشی کشورهایی که از پیشرفت مداوم در زمینه حقوق بشر برخوردارند، احساس همبستگی را به‌خطر می‌اندازد و اهداف انسانی و والای حقوق بشر را خدشه‌دار می‌نماید. با ‌اینکه تمامی شواهد و واقعیت‌های موجود نشان‌دهنده این واقعیت است که هیچگونه نیت خوبی در تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، اما ایران با تعمیق سیستم حکمرانی دموکراتیک خود، لحظه‌ای از خدمت به مردم خود منصرف نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران حتی از گفت و گوی صریح با گزارشگر ویژه در مورد کمبودهای ساختاری و محتویات گمراه‌ کننده گزارش وی لحظه‌ای دریغ نکرده‌ است.ما همچنین برخی نقایص روش‌شناختی را که با قطعنامه ۲/۵ پیرامون مرام‌نامه دارندگان رویه‌های‌ ویژه شورای حقوق بشر و همچنین اتهامات نادرست، اطلاعات غلط، پوچ و مبالغه‌های موجود در گزارش معیوب وی، با ایشان در میان گذاشته‌ایم.ما به‌عنوان مثال برای گزارشگر ویژه روشن کرده‌ایم که مجازات اعدام تنها برای شدیدترین جنایات و پس طی یک فرایند کاملاً قانونی و مطابق با قوانین اعمال می‌شود.ما برای او روشن کردیم که عناوینی مانند مدافعان حقوق بشر یا به‌اصطلاح دوتابعیتی‌ها نمی‌تواند موجب مصونیت آنان به‌عنوان مجرم گردد. تلاش‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران برای روشن ساختن گزارشگر ویژه متاسفانه با بی‌توجهی وی روبرو شده است. آیا دلیل بی‌توجهیِ گزارشگر ویژه، جلب رضایت و توجه به اصطلاح سردمداران حقوق بشری نیست؟

موجب تأسف است که یکی از منابع اصلی گزارشِ گزارشگر ویژه، همچنان گروه‌های تروریستی‌ای می‌باشند که مدت‌هاست توسط حامیانشان تطهیر شده‌اند و به‌عنوان صرفاً مخالفانِ جمهوری اسلامی ایران و به اصطلاح مدافعان حقوق بشر معرفی شده‌اند. استفاده از منابع مبهم، غیررسمی و مغرضانه از دشمنان قسم‌خورده و اتخاذ رویکردی گزینشی نسبت به دستاوردهای حقوق بشری در جمهوری اسلامی ایران، موجب ایجاد علامت سوال بزرگی در مقابل اعتبار و مورد وثوق بودنِ چنین گزارشی شده است. ستایش تروریست‌هایی که دستانشان به خون شهروندان بی‌گناه آغشته است، منزجرکننده است.
جمهوری اسلامی ایران به همکاری سازنده خود با دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل متحد و سایر کشورها برای حمایت و ارتقاء حقوق بشر ادامه می‌دهد.جمهوری اسلامی ایران بر این عقیده است که گفتگو و همکاری مبتنی بر احترام متقابل و برابری تنها ابزار موجود جهت تضمین ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در سطح بین‌المللی می‌باشند. هدف از چنین گزارشاتی، تنها استفاده ابزاری از حقوق بشر علیه دیگر کشورهاست.

پس از آنکه “جاوید رحمان” گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، گزارش خود را قرائت کرد، برخی کشورها ادعاهایی را مطرح کردند که یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل به این ادعاها پاسخ داد.یکی از دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ گفت: جمهوری اسلامی ایران اتهامات بی‌پایه ‌واساس و غیرموجه ایالات متحده آمریکا، انگلیس و کانادا را قویاً رد می‌کند. آمریکا کشوری است که در خارج از سرزمین خود مبادرت به ترور افراد می‌کند؛ که نمونه آن ترور ناجوانمردانه شهید سردارقاسم سلیمانی‌ است، که مدافع واقعی حقوق بشر در سرتاسر منطقه بود. بنابراین، آمریکا از هیچ جایگاهی برای متهم ساختن جمهوری اسلامی ایران به اقداماتی که همواره توسط دولت ایران قویاً رد و محکوم شده است، برخوردار نیست.

عضو هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: به‌نظر می‌رسد نماینده انگلستان هیچ علاقه‌ای به مرور تاریخ تاریک کشورش در ایران ندارد. انگلستان به‌خوبی می‌داند که در ایران دست به کودتا زده، و همچنین اقدامات آن موجب مرگ هموطنان، ویرانی و قحطی در کشورم شده است. ما هرگز نقش مخرب انگلستان در ایران را فراموش نخواهیم کرد.این دیپلمات ایرانی ادامه داد: از عجایب روزگار است که رژیم کودک‌کش اسرائیل که حقوق مردم فلسطین را به‌صورت روزانه نقض می‌کند، اکنون به خود اجازه داده تا در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران صحبت کند!