رئیسی: فقدان شفافیت از مشکلات جدی کشور است

«حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیّد ابراهیم رئیسی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و به پرسش‌های طرح‌شده، پاسخ داد.این نامزد انتخابات در پاسخ به سؤالی در مورد شناسایی کانون‌های فساد و نحوه ریشه‌کن کردن آنها گفت: اجرای عدالت در تمام سطوح اجرایی کشور در […]

«حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سیّد ابراهیم رئیسی» نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما حضور یافت و به پرسش‌های طرح‌شده، پاسخ داد.این نامزد انتخابات در پاسخ به سؤالی در مورد شناسایی کانون‌های فساد و نحوه ریشه‌کن کردن آنها گفت: اجرای عدالت در تمام سطوح اجرایی کشور در این برهه زمانی ضرورت داشته و باید برای مردم ملموس باشد. ارتشا، رانت‌ خواری، زمین‌ خواری و … از زمینه‌های فساد است. یکی از مشکلات جدی کشور فقدان شفافیت است که با اجرای آن بسیاری از مسائل حل می‌شود. با مرتبط شدن سامانه‌های گوناگون دولتی می‌توان بر موضوع‌های مختلف مانند واردات و صادرات اشراف داشت.

به گفته رئیسی، با فعال شدن این سامانه دست خیلی‌ها قطع می‌شود. البته در برابر هر سامانه‌ای که بخواهد دست رانت‌خواران و فساد را قطع کند مقاومت خواهد شد.وی افزود: تعارض منافع یکی دیگر از مشکلات جدی کشور است و نباید افراد ذی‌نفع را در مناصب کشوری قرار داد. قاچاق کالا نیز از زمینه‌های مهم بروز فساد است و باید پیگیری کرد تا پول حاصل از واردات وارد چرخه مالی کشور شود که این امر می‌تواند در سامانه ثبت و بر آن نظارت شود.سیّد ابراهیم رئیس‌ السّاداتی مشهور به رئیسی ۲۳ آذر ۱۳۳۹ در مشهد به دنیا آمد. وی در گذشته تولیت آستان قدس رضوی و عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت و اکنون نایب‌ رئیس اول مجلس خبرگان رهبری و رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و دومین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس پنجم خبرگان رهبری ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.رئیسی در مورد برخی از تصمیم های فسادزای دولت مانند قیر رایگان و ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: نظامات تصمیم ساز و تصمیم گیر باید همه عواقب آن را لحاظ کند. اگر بنا بر ضرورت تصمیمی گرفته می شود، باید نظارت بر اجرای آن نیز تعریف شود. شأن دولت، هدایت، حمایت و نظارت است. باید از آلوده شدن زنجیره تولید تا مصرف به دلالی که موجب زیان مصرف کننده و بی بهره ماندن تولیدکننده می شود، جلوگیری کرد.

این نامزد انتخابات در مورد نحوه نظارت صحیح گفت: به همراه هر تصمیمی باید نوع نظارت و به سامان رساندن کار را نیز تعیین کرد. از سویی مجوزها ایجادکننده امضاهای طلایی شده و نباید موجب کندی روند تولید نشود.وی در مورد مقاومت دولتی در مورد شفاف شدن مجوزها، خواهان شکسته شدن این مقاومت شد و گفت: اراده مدیریتی جدی ای لازم است تا با شفافیت نظارت را انجام داده و جلوی فساد را گرفت.

رئیسی در پاسخ به پرسشی در مورد مسئله بیکاری و دغدغه اشتغال گفت: آمار بیکار و شبه بیکار ۵ میلیون نفر است. حتمن باید سالی ۱ میلیون شغل و در چهار سال ۴ میلیون شغل ایجاد کرد. ظرفیت موجود کشور قابل توجه است که اگر وارد خط تولید شود این اشتغال شدنی است. مسکن نیز صنعت پیشران و اشتغالزاست و با فعال شدن اقتصاد فضای مجازی نیز میتوان تولید محتوا و درآمدزایی کرد.این نامزد انتخابات در مورد برنامه هایش برای اشتغال فارغ التحصیلان، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد مولد و فعالسازی صنایع پیشران را زمینه های فعالیت این قشر از بیکاران اشاره کرد. وی همچنین اخذ مالیات از اقتصاد غیرمولد و سوداگری را برای راهی برای بی جاذبه کردن آن و جذاب ساختن اقتصادهای مولد دانست. دانشگاه نیز باید نیاز بازار را مد نظر قرار داده و مهارت لازم را در اختیار دانشجو قرار دهد که این امر مستلزم تغییر سرفصلهای تحصیلی است.

رئیسی در مورد صنایع کوچک و متوسط و رفع مشکلات آنان گفت: باید توان آنها را افزون ساخته و تاب آوری آنها را افزایش دهیم که لازمه آن حمایت از پرداخت تسهیلات و از سوی دیگر مرتبط ساختن آنها با صنایع بزرگ (مانند قطعه ساز و خودروساز) است. مالیات این کارگاه های کوچک و تولیدی را نیز باید کاهش داد. البته باید بر نحوه مصرف تسهیلات در بنگاه های کوچک نیز نظارت کرد.رئیس قوه قضائیه در مورد نرخ تورم و راهکارهای کاهش آن گفت: هدفگذاری کرده ایم که تورم را ظرف دو سال نصف کرده و به سوی یک رقمی شدن کاهش دهیم و باید برای نیل این هدف زنجیره توزیع را اصلاح و تولید را افزایش داد که نیازمند رشد اقتصادی ۵ درصد است. به گفته رئیسی، مدیریت نقدینگی و کاهش مالیات منجر به افزایش تولید خواهند شد.رئیسی در مورد کسری بودجه گفت که هزینه های زیاد و درآمد کم به کسری بودجه می انجامد. فرار مالیاتی به اندازه مالیاتی است که اخذ می شود و با سامانه هوشمند مالیاتی می توان جلوی آن را گرفت و با افزایش صادرات غیر نفتی نیز به درآمدهای دولت افزود.وی گفت: ما هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم.