باز دندانی دیگر کشیده شد

دکتر فاضل خمیسی : در میان اوضاع کرونایی ، گرانی و کمبود برخی کالاها و در آستانه ی انتخاباتِ شوراهای شهر و ریاست جمهوری و حجم خبری سیاست خارجی و داخلی مربوط به مذاکرات وین و برجام ، بصورت چراغ خاموش ، افزایش ۳۰ تا ۳۵تعرفه های پزشکی و دندانپزشکی و گرانی تا ۴۰ درصدی […]

دکتر فاضل خمیسی : در میان اوضاع کرونایی ، گرانی و کمبود برخی کالاها و در آستانه ی انتخاباتِ شوراهای شهر و ریاست جمهوری و حجم خبری سیاست خارجی و داخلی مربوط به مذاکرات وین و برجام ، بصورت چراغ خاموش ، افزایش ۳۰ تا ۳۵تعرفه های پزشکی و دندانپزشکی و گرانی تا ۴۰ درصدی تجهیزات و لوازم پزشکی از سوی رئیس دبیرخانه شورای عالی سلامت اعلام و این خبر ناخوشایند در میان غبار اخبار سیاسی و اقتصادی گم شد !

بنظر میرسد تا آستانه ی ویزیت یک میلیون ریالی در مطب های پزشکان متخصص و تبدیل شدن مطب پزشک فقط برای «خدا داده ها» قدمی بیش نمانده است .اینکه صنفی که باید همراهِ مردم معانات و همدرد آنها باشد بدون در نظر گرفتن فراوانی و خط فقری که گریبانگیر آحاد جامعه شده اینچنین نرخ خدمات خویش را افزایش دهد نشاندهنده فاصله گرفتن آنها از بدنه ی اجتماع است .اگر همه ی ما در یک کشتی بنام ایران نشسته ایم باید بدانیم که در درد ها و خوشی هایش نیز مشترکیم و نباید بخود اجازه دهیم بدلیل نیاز ضروری هموطنان به خدماتمان بیش از توانشان از آنها اُجرت و مزد طلب نماییم. مگر چه گشایشی در وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم ایجاد شده که جامعه ی پزشکی خدمات خویش را تا متوسط ۳۵ درصد افزایش داده و باری بر رنج و محنت این مردم رنجور افزوده اند .

فلسفه ی وجودی حرفه ی پزشکی قبل از اینکه درآمدی است علمی و انسانمدارنه است ، که ضرورت خدماتش باید براساس توان اقتصادی خانوارها تعریف میشود .مراجعه به مطب و پزشک برای جامعه ی کم توان جامعه از روی تفرج و دلخوشی نیست که در انتخاب رفتن یا نرفتن مختار باشد بلکه از روی جبر و ضرورت و چه بسا بین انتخاب مرگ و زندگی است ، بنابراین باید دستمزد و ویزیت ها را طوری تنظیم کرد که دسترسی برای آحاد جامعه امکان پذیر باشد.

از منظری دیگر و افزایش تقریبی ۳۵ درصدی خدمات دندانپزشکی این تأمل جایز است ، که تا همین الآن هم بدلیل قیمت بالای آن دسترسی به دندانپزشکی برای همه ی مردم میسور نبود چه برسد که بر همین گرانی ، گرانی دیگری تحت عنوان تعرفه افزوده گردد . داشتن دندان خراب و پوسیده در تعریف سلامت فردی آنقدر مهم است که در برخی کشورها داشتن دندان خراب یا کشیده شده یکی از تعاریف بیماریست!

حال شما ملاحظه بفرمایید به جز موارد فیزیولوژیکی عمر و بیماریهای خاص چه درصدی از جمعیت فعال و جوان در کشور از خرابی و مشکلات دهان و دندان، رنج بُرده و بدلیل گران بودن خدمات دندانپزشکی از مراجعه و درمان به دندانپزشکان پرهیز نموده و خیلی از همین بیماران دندانی! وقتی درد به استخوانشان رسید و بدلیل اینکه «کشیدن‌ِ دندان» از «ترمیم» ارزان‌تر است تن به کشیدن و نداشتن دندان داده و در دقیقه ی نود ، نه برای ترمیم بلکه برای کشیدن به دندانپزشک مراجعه میکنند!!

در پایان انتظار است که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با ورود به موضوع ، با اصل قرار دادن وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم از اجرایی شدن این مصوبه جلوگیری کرده و اجازه ندهند که سلامت مردم بخاطر اینگونه «گرانی های صنفی» به خطر بیافتد .