باند دوم جاده اهواز- هفتکل- باغملک تا اواخر خرداد به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: باند دوم جاده اهواز-هفتکل -باغملک تا اواخر خردادماه امسال و یا نهایتاً تیرماه به بهره برداری می‌رسد. از آنجایی که ماهیت این محور ملی است شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور متولی احداث راه‌های اصلی، بزرگ راه‌هی و آزاد راه‌هی و راه آهن در […]

مدیرکل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: باند دوم جاده اهواز-هفتکل -باغملک تا اواخر خردادماه امسال و یا نهایتاً تیرماه به بهره برداری می‌رسد. از آنجایی که ماهیت این محور ملی است شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل و نقل کشور متولی احداث راه‌های اصلی، بزرگ راه‌هی و آزاد راه‌هی و راه آهن در کل کشور است.امسال از محور جاده اهواز-باغملک-هفتکل بهره‌برداری می‌شود

علی اصغر کاظمی مدیرکل منطقه غرب و مرکز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در این رابطه اظهار کرد: شرکت ما احداث باند دوم پروژه اهواز_ هفتکل-باغملک را به عهده دارد و از آنجایی که جاده موجود در تحویل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشوری است بهره برداراین سازمان است.وی با اشاره به حوادثی که در این محور‌ها رخ می‌دهد، افزود: عمده ‌ترین دلایل تصادفات راننده‌ها هستند به این دلیل که کلیه راه‌هایی که در اختیار داریم (آزاد راه، بزرگ راه و… ) مشخصات فنی خاص خود را دارند که بر اساس مشخصات فنی و مطالعاتی جاده طراحی و احداث شده و تابع سرعت طرح است.

مدیرکل منطقه غرب و مرکز شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور گفت: به عنوان مثال اگر راه روستایی تابع سرعتِ طرح ۵۰ کیلومتر است اما راننده با سرعت ۱۲۰ کیلومتر عبور کند قطعاً در این شرایط راننده مقصر است، در محورهای آزاد راهی و …حداقل سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر اما برخی راننده‌ها با سرعت غیرمجاز ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلومتر رانندگی می‌کنند.کاظمی با بیان اینکه برنامه ریزی ما برای جاده اهواز-باغملک-هفتکل حدود ۵۱ کیلومتر است، عنوان کرد: اکنون احداث باند دوم را در دست اقدام‌داریم که پیشرفت فیزیکی پروژه نزدیک به ۴۰ درصد است.

وی بیان کرد: این پروژه از پروژه‌های استانی بود که ما به عنوان شرکت ساخت ظرف چند سال گذشته اجرای آن را به عهده گرفتیم که در حال حاضر ۲۰ کیلومتر آن در سه راهی مسجدسلیمان در دست اقدام است و ۱۰ کیلومتر آن را زیر عبور بردیم.وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این محور تا اواخر خردادماه امسال و یا نهایتاً تیرماه مابقی مسیر که حدود ۱۵ کیلومتر دیگر نیز است به زیر عبور می‌بریم.

کاظمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با بهره‌برداری از باند دوم این مسیر چه میزان از حجم ترافیک کاسته و میزان حوادث کاهش پیدا می‌کند، گفت: زمانی که دو باند از هم جدا شوند حجم بار ترافیک بر دو باند تقسیم می‌شود و ۵۰ درصد روی باند جدید منتقل می‌شود.وی افزود: از طرفی دیگر تصادفات رخ به رخ یا شاخ به شاخ نخواهیم داشت و اگر حادثه ای رخ دهد در اثر واژگونی خودرو و خواب آلودگی راننده است.کاظمی عملکرد شرکت ساخت در خوزستان را خوب توصیف کرد، و عنوان کرد: امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل در خصوص عملیات احداث باند دوم صورت گرفت عملیات اجرایی آن آغاز شد.

وی با تاکید بر اینکه منالع اعتباری خوزستان در بحث راه‌ها به ویژه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش قابل ملاحظه‌ای داشت، بیان کرد: این نوید خوبی است که امسال و سال اینده شاهده بهره‌برداری کلیه محورهایی باشیم که از سنوات گذشته شروع شده است.کاظمی با بیان اینکه در تلاش هستیم ظرف هر ماه ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر را زیر عبور ببریم، عنوان کرد: هفته آخر اسفند ۹۹ حدود ۶۲ کیلومتر در خوزستان اجرا و ۲۲ کیلو متر آن را زیر عبور بردیم و تا اردیبهشت ماه به همین‌مقدار محورها را زیر عبور می‌بریم.

عمده ترین مشکلات حوزه راه‌ها نبود اعتبارات و قیر است

علی عیدی وندی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به ماهیت فرا استانی برخی پروژه‌ها در استان ، اظهار کرد: این محور بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ کیلومتر است در قالب هفت پروژه توسط شرکت ساخت فعال است.وی افزود: این پروژه‌ها شامل محور غیزانیه-هفتکل حدود ۳۴ کیلومتر، وروی و خروجی هفتکل دو قطعه که قطعه اول چهارکیلومتر و قطعه دوم سه کیلومتر، محور هفتکل- مسجدسلیمان-باغملک به طول ۶۴ کیلومتر، محور باغملک تا بارون گرد یک قطعه به طول ۱۰ کیلومتر و ورودی ایذه یک قطعه به طول ۷ کیلومتر است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز پروژ‌ها و قیر را دو موضوع مهم و کلیدی در بحث عملیات اجرایی جاده‌ها برشمرد، و گفت: از دی ماه سال گذشته عملیات آسفالت ما تعطیل است به این دلیل که شرکت‌های قیرسازی حاضر نیستند با اوراق به ما قیر دهند و فقط در برابر پول نقد قیر می‌فروشند.عیدوندی بیان کرد: دولت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به منظور خرید قیر اوراقی را در اختیار ما قرار داده است اما این اوراق به درد قیرساز نمی‌خورد چرا که باید این اوراق را در بازار بفروشد.وی با بیان اینکه برای آسفالت یک محوری به طول ۴۹ کیلومتر به قیر نیاز دارم که شرکت‌های قیرساز به ما نمی‌‌دهند، عنوان کرد: اگر شرکت‌های قیرساز به ما قیر بدهند ۱۱۵ کیلومتر باقی مانده حد فاصل غیزانیه تا ورودی ایذه در مدت سه سال به بهره‌بردار می‌رسد.