حماسه نهم دی ؛ راهبردها و دستاوردها

عبدالوهاب سیلاوی : دشمنان انقلاب اسلامی معتقدند که برای رسوخ در «هویت فرهنگی مردم ایران» و ایجاد شکاف بین مردم و نظام، باید موضوعات و ابعاد مختلفی را مورد حمله قرار دهند؛ از جمله‌ همان رمز ماندگاری و افزایش قدرت نفوذ ما، یعنی «مردم» را. همچنین موضوعات دیگری مانند «هویت فرهنگی»، «جذابیت حمایت مردمی از […]

عبدالوهاب سیلاوی : دشمنان انقلاب اسلامی معتقدند که برای رسوخ در «هویت فرهنگی مردم ایران» و ایجاد شکاف بین مردم و نظام، باید موضوعات و ابعاد مختلفی را مورد حمله قرار دهند؛ از جمله‌ همان رمز ماندگاری و افزایش قدرت نفوذ ما، یعنی «مردم» را. همچنین موضوعات دیگری مانند «هویت فرهنگی»، «جذابیت حمایت مردمی از نظام»، «مشروعیت سیاسی» و «احساس فراگیر امنیت همگانی» نیز از دیگر اهداف دشمنان ما است. این موضوعات برخی از ابعاد قدرت نرم جمهوری اسلامی است و مسئله‌ی بسیار مهم این است که قدرت نرم جمهوری اسلامی تکیه بر مردم دارد.

برخی تحلیل‌گران غربی کنش‌های اعتراض‌آمیز پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را به عنوان بزرگ‌ترین چالش داخلی جمهوری اسلامی پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی مطرح کردند و مدعی شدند که این اعتراض‌ها مشروعیت سیاسی جمهوری اسلامی را در دنیا و مقبولیت آن را در نزد افکار عمومی داخل کشور با یک چالش جدی روبه‌رو ‌کرده است. البته دشمنان چالش‌هایی را برای ما طراحی کردند و متأسفانه رفتار برخی نخبگان سیاسی پس از انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ نیز به این طرح‌ها و چالش‌ها کمک کرد.

اما بحمدالله این چالشی که دشمنان انقلاب اسلامی به وجود آوردند، با مواضع هوشمندانه‌‌ی رهبر معظم انقلاب و با حضور هوشمند و بابصیرت مردم در همین حماسه‌ی ماندگار و تاریخی ۹دی خنثی شد. از این منظر، ۹دی اتفاق کوچکی نبود. حماسه‌ی ۹دی رویداد بسیار بزرگی بود که با تبیین و حمایت رهبر معظم انقلاب، جایگاه حقیقی خود را پیدا کرد

البته ما بر این باوریم ، هر آن‌چه که در این رویداد مهم اتفاق افتاد و جلوه کرد، امری بود که خداوند به دل افراد انداخت تا این‌گونه از این انقلاب الهی حفاظت و نگهداری کند. حماسه‌ی ۹دی به عنوان یک قله‌ی رفیع در انقلاب اسلامی ما به چشم می‌خورد و ما باید همیشه از این تابلوی معنوی برای استمرار معنوی انقلابمان استفاده کنیم.

این‌که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: حماسه‌ی تاریخی و ماندگار نهم دی یکی از قله‌های فراموش‌نشدنی است، به این خاطر است که ۹دی حرکتی مردمی و متکی بر ایمان و اراده‌ی الهی و برخاسته از بصیرت، شناخت موقعیت و حضور در لحظه‌های مورد نیاز بود.در مجموع براساس بیانات تاریخی مقام معظم رهبری پیرامون این رخداد مهم در سلسله حوادث پس از پیروزی انقلاب می توان ده نکته برجسته را استخراج و بعنوان راهبردهای کلیدی مورد توجه قرار داد که عبارتند از محورهای زیر می باشند

۱- «توجه به لایه‌‌های عمیق پیدایش و ظهور حماسه‌ی ۹دی»

۲-«تأکید بر رویکرد تبیینی و پرهیز از سطحی‌نگری» که مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود بر آن تأکید کردند.

۳- «تحلیل و تبیین ابعاد و ریشه‌های فتنه‌ی سال ۸۸ و شیوه‌های دشمن در براندازی نرم»

۴- «تحلیل و تبیین ابعاد و پیامدهای داخلی و خارجی حماسه‌ی نهم دی»

۵- «بهره‌مندی از این قدرت ملی برای مدیریت آینده‌ی انقلاب»

۶-«تشریح جایگاه و نقش رهبری انقلاب در حراست از اصول و خطوط کلی حرکت انقلاب و آرمان‌های حضرت امام (رضوان‌الله‌علیه) »

۷-«تحلیل و تبیین جایگاه سرمایه‌ی اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی» و تأکید بر «آگاهی»، «بصیرت»، «اعتماد ملی» و «حضور بموقع ملت در عرصه‌های مختلف»

۸- «تبیین عمق مردمی انقلاب اسلامی ایران»؛ این‌که مردم، محور تولید قدرت نظام ما هستند و این حقیقت که نظام ما متکی بر اصول و خواسته‌های مردم است.

۹-«توجه به نهم دی به عنوان یک رویداد بزرگ ملی که در بر گیرنده‌ی همه‌ی اقشار، جریانات و گروه‌های معتقد به انقلاب اسلامی و با مشارکت همه‌ی آنها است.» به‌خصوص در برهه‌ی پس از انتخابات که آراء همه‌ی رأی‌دهندگان ارزشمند بود.

۱۰- «تشریح نقش توده‌های مردم به عنوان پایه‌های اصلی انقلاب در جلوگیری از انحراف و سازش با دشمن» است.