حذف «فوتبال» از فوتبال با چند کانال و مسمومیت فضا با ایجاد توهم توطئه

فضای به شدت زننده این روزهای فوتبال کشورمان فارغ از سوء‌مدیریت‌ها و عملکرد غیرحرفه‌ای بعضی از مدیران، مربیان و بازیکنان، ریشه‌هایی نیز در صفحات فضای مجازی دارد. خشم، توهین، بازی با احساسات فوتبال‌دوستان، دروغ، تحت فشار قرار دادن مدیران، متشنج کردن فضای فوتبال و …. عصاره‌ای است از آنچه در کانال‌ها و صفحات هواداری در […]

فضای به شدت زننده این روزهای فوتبال کشورمان فارغ از سوء‌مدیریت‌ها و عملکرد غیرحرفه‌ای بعضی از مدیران، مربیان و بازیکنان، ریشه‌هایی نیز در صفحات فضای مجازی دارد. خشم، توهین، بازی با احساسات فوتبال‌دوستان، دروغ، تحت فشار قرار دادن مدیران، متشنج کردن فضای فوتبال و …. عصاره‌ای است از آنچه در کانال‌ها و صفحات هواداری در فضای مجازی اتفاق می‌افتد. در این گزارش قصد داریم کمی ویژه‌تر به این فضاهای رسانه‌ای توجه کنیم. فضاهایی که افسارگسیخته و بدون مدیریت توسط افرادی ناشناس و مجهول‌الحال اداره می‌شود و تاثیرات زیادی را در فوتبال کشورمان گذاشته‌اند. پیش از اینکه وارد جزییات شویم باید به این نکته اشاره داشته باشیم که انتقاد ما در خصوص نحوه عملکرد این کانال‌های مجازی است و همه چیز به نحوه استفاده ما از فضای مجازی برمی‌گردد.

حاشیه درست کن، پول به جیب بزن

یک کانال و یا صفحه در فضای مجازی برای اینکه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد و گردانندگانش را به پول و درآمدزایی برساند باید عضوهای زیادی داشته باشد. وقتی عضو و دنبال‌کننده زیاد داشته باشید و خوب دیده شوید می‌توانید تبلیغ بگیرید و این تبلیغ‌ها برای شما پول به ارمغان می‌آورد. طبیعتا یکی از راه‌های دیده شدن، ایجاد جنجال و حاشیه است. به همین دلیل رسالت اصلی این کانال‌های هواداری همین است. اینکه از کاه، کوه بسازند و افراد و دسته‌های مختلف را روبروی یکدیگر قرار دهند. در این فضاها، رعایت اخلاقیات نیز ملاک نیست و این باعث می‌شود تا دست تولیدکنندگان برای ایجاد هرگونه پستی باز باشد.

انتشار توهین، تهمت، نفرت و دیگر هیچ

اغلب کاربران این کانال‌ها، هواداران تیم‌های مختلف هستند. مثلا هوادار پرسپولیس در کانال مرتبط با این تیم یا هوادار استقلال در پیجی متعلق به استقلال و هوادار تراکتور و سپاهان نیز به همین شکل. هوادار وارد این صفحات می‌شود تا خیلی راحت به اخبار پیرامون تیمش دسترسی داشته باشد. معمولا بخش اعظمی از کاربران فوتبال را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنند و فقط می‌خواهند اخبار پیرامون تیم خود را پیگیری کنند و علاقه‌ای به حضور در پیج‌ها و سایت‌های معتبر و رسمی ندارند و تنها مرجعشان برای قضاوت همین کانال‌های هواداری است.شما وقتی وارد یکی از این کانال‌های هواداری می‌شوید با چند دسته پست روبرو می‌شوید؛ پست‌هایی که مخلوطی است از مطالب خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و همچنین تولیدات رادیویی و تلویزیونی و البته پست‌هایی که توسط خود این کانال‌ها و گردانندگانش تولید می‌شود. پست‌هایی که در آن خوراکِ مورد پسندِ هوادار را تولید می‌کنند. در این پست‌های تولیدی هست که می‌توان مقادیر زیادی حرف‌های رکیک، خشم، خلط مبحث، برش‌های زیرکانه، دروغ، شایعات بی‌اساس و تفرقه‌افکنی را ببینید.

حذف کردن فوتبال از فوتبال؛ ایجاد توهم توطئه

این کانال‌ها برای اینکه بتوانند مخاطبان خود را از مطلب سیراب کنند باید هر چند دقیقه یک بار پستی جدید بارگذاری کنند. آنها همان کاری را انجام می‌دهند که هوادار دوست دارد و گاهی اوقات نیز خودشان به تفکر هوادار جهت می‌دهند. در این کانال‌ها حتی اسم تیم رقیب نیز ذکر نمی‌شود و گاها با القابی خاص آن‌ها را خطاب می‌کنند. مطالبِ توهین‌آمیز به وفور در آنها پیدا می‌شود و هیچ شخص و تیمی هم برایشان مهم نیست. هرجا احساس کنند فحش می‌دهند و هتاکی می‌کنند. در این روزهای نقل و انتقالاتی، بازارِ این کانال‌ها داغِ داغ است. آنها تفکری را به وجود آورده‌اند که تیمشان باید به تمام موفقیت‌های ممکن برسد و تیم رقیب هیچ کار مثبتی انجام ندهد در غیر این صورت آن تیم از حمایت‌های ارگان و نهاد و شخص خاصی بهره می‌برد. این پیج‌ها کاری کرده‌اند که هوادار فکر کند تمام نتایج فوتبالی در بیرون از زمین رخ می‌دهد و هیچ تیمی داخل زمین کار خاصی انجام نمی‌دهد؛ به نوعی این پیج‌ها فوتبال را فوتبال حذف و توهم توطئه تولید کرده‌اند. در این پیج‌ها حقیقت به راحتی دور زده و حذف می‌شود. پیجی برای اینکه بخواهد نشان بدهد تیمش در مظلومیت است برخی اخبار مثبت پیرامون تیمش را حذف می‌کند و با چاشنی فراوان، شایعاتی را درباره تیم حریف به راه می‌اندازد تا به مخاطبش القا کند که واقعا ناعدالتی صورت گرفته است. هوادار مدنظر هم که اغلب از فضاهای بی‌طرف دور مانده با اتکا به همین مساله و با خشم و نفرتی که از این پیج‌ها وام می‌گیرد به اشخاصی که درست یا نادرست متهم شده‌اند حمله خواهد کرد و …

ورود خبرنگارها و خبرنگارنماها به ماجرا

این کانال‌ها از قدرت زیادی برخوردار هستند و دلیلش هم حضور پرتعداد هواداران در آن است. به همین دلیل می‌توانند در یک حرکت زنجیروار با بازی کردن با ذهن هواداران، آنها را علیه باشگاه و مدیران بشورانند و مجبورشان کنند تا مثلا به هر نحوی شده با یک بازیکن قرارداد ببندند و چند میلیارد اضافی به آنها بپردازند و به هر سازی برقصند. یا اینکه بازیکن را مقابل هوادار قرار دهند و باعث به وجود آمدن فضایی دور از احترام شوند. این کانال‌ها با سیاست‌های خود حتی خبرنگاران را هم وارد یک بازیِ به اصطلاح زرد کرده‌اند. برخی از خبرنگاران و یا حتی کسانی که خبرنگار هم نیستند ولی فالووری به دست آورده‌اند راجع به مسائل مختلف صحبت و این کانال‌ها هم اظهارات آنها را منتشر می‌کنند. در این صورت هم آن خبرنگار و یا خبرنگارنما، دیده شده و فالوورش بالاتر رفته و هم کانال مربوطه خوراکی برای پیجش فراهم کرده است. یک بازی برد-برد که منجر به باخت هوادار و فوتبال می‌شود.

گردانندگان برخی از این کانال‌ها افرادی هستند کم سن و سال که هنوز سرد و گرم ماجرا را نچشیده‌ و فوتبال را به درستی درک نکرده‌اند و از طرفی اصلا طرفدار آن تیمی نیستند که پیج هواداری‌اش را ساخته‌اند. این افراد تنها به بُعد مالی مساله توجه دارند و حتی گاهی اوقات با پیج‌های رقیب نیز همکاری‌های پنهانی دارند برای اینکه به طور مثال دعوایی زرگری راه بیاندازند و فالوورهای بیشتری را جذب کنند. آنها بعد از یک باخت تلخ هم اگر دقت کرده باشید بدون توجه به ناراحتی هوادار تبلیغات متعدد و گاها هماهنگی را روی پیج خود قرار می‌دهند و همین نشان می‌دهد که نسبت به خیلی از مسائل بی‌تفاوت هستند.

حرف آخر…

در پایان باید به این نکته هم اشاره کنیم که حضور این کانال‌های هواداری اصلا چیز بدی نیست و اتفاقا می‌توانند صدای هوادار باشند در گوش مدیران اما باید با راه و روشی درست و توسط کسانی که هویت‌شان مشخص است اداره شوند. فضای به شدت زننده این روزهای فوتبال کشورمان فارغ از سوء‌مدیریت‌ها و عملکرد غیرحرفه‌ای بعضی از مربیان و بازیکنان، نشات گرفته از همین صفحات فضای مجازی است. بد نیست گلایه‌ای از هواداران هم داشته باشیم؛ از آنهایی که عضو این کانال ها هستند. در این روزها که ارتباطات و فضای مجازی حرف اول را می‌زنند بهتر است در کنار این کانال‌های هواداری از سایت‌های معتبر هم استفاده شود و سپس با عقل و منطق نسبت به مسائل گوناگون موضع‌گیری شود. در مسائل فوتبالی بهتر است پیشتر از احساسات، منطق را دخیل کنیم تا به نتیجه بهتری برسیم.