تجلیل رئیس جمهور از نقش لوله سازی اهواز و فولاد اکسین در پیشبرد خط لوله گوره – جاسک

سه شرکت فولاد مبارکه و شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی اهواز با یکدیگر توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند و تحویل دهند. هزار کیلومتر لوله نیاز داریم که از این رقم ، حدود ۴۴۰ کیلومتر آماده شده و به تدریج تحویل می‌شود . حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری […]

سه شرکت فولاد مبارکه و شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی اهواز با یکدیگر توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند و تحویل دهند. هزار کیلومتر لوله نیاز داریم که از این رقم ، حدود ۴۴۰ کیلومتر آماده شده و به تدریج تحویل می‌شود . حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در استان‌های آذربایجان غربی، ‌مرکزی و هرمزگان با بیان این مطلب افزود: امروز از پنج‌شنبه‌های بسیار خوشحال کننده برای مردم ایران و برای خود من بود. باور کنید از دولت یازدهم که به فکر این طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک بودیم با توجه به اینکه از لحاظ امنیت ملی بسیار برای ما مهم است، همیشه این دغدغه را داشتم که این طرح در دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد.وی ادامه داد: دلیل آن این بود که آقای زنگنه اشاره کرد که قرار بود کارخانه لوله‌سازی برای نفت ترش و گاز ترش به وسیله یک شرکت خارجی در ایران تاسیسات آن ایجاد شود که به خاطر تحریم سال ۹۷ این طرح متوقف شد. هنگامی که طرح متوقف شد، دچار تردید شدیم که آیا می توانیم این کار را با صنعت داخلی می‌توانیم انجام دهیم یا نه؟

رییس جمهوری خط لوله «گوره – جاسک» را استراتژیک ترین طرح دولت تدبیر و امید عنوان کرد ‌و افزود: با افتتاح ۱۷ طرح مهم تا پایان سال ۹۹ توان و ارزش تولید پتروشیمی کشور نسبت به ۷ سال گذشته، ۲ برابر می شود و به ‌۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و یک جهش بزرگ در این صنعت اتفاق خواهد افتاد.روحانی یادآور شد: سه شرکت فولاد مبارکه و شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی اهواز با یکدیگر توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند و تحویل دهند. هزار کیلومتر لوله نیاز داریم که از این رقم ، حدود ۴۴۰ کیلومتر آماده شده و به تدریج تحویل می‌شود . لوله‌گذاری نیز آغاز شده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه پمپ‌های این طرح نیز در ایران ساخته می‌شود، گفت: این طرح عظیم که همه بخش‌های آن را باید با کمک خارجی‌ها ایجاد می‌کردیم، به برکت تحریم و با کمک کارگران و محققین و فن‌آوران داخلی به ثمر رسید و نهایی شد. تحریم با همه مشکلاتی که برای کشور دارد، نقاط فرصتی در بعضی زمینه‌ها ایجاد کرده است.

پیش از این دکتر علی خنیفر در مراسم  افتتاح طرح ارتقاء کمی و کیفی پوشش FBE دولایه شرکت لوله سازی اهواز باحضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران بیان کرد:مطابق الزامی که شرکت ملی نفت به عنوان کارفرما برای شرکت لوله سازی اهواز تعیین کرده است باید لوله های خط انتقال نفت به سلفچگان منتقل شود، تا پیش از این در هیچ وندورلیستی (لیست تامین کننده کالا و خدمات) نبودیم اما با همت کارگران این شرکت علاوه بر تولید لوله های سه لایه پلی اتیلن موفق به اضافه شدن به وندورلیست شرکت گاز شده ایم. وی ادامه داد: از این پس شرکت لوله سازی می تواند در پروژه هایی که نیاز به لوله های پوشش FBE دو لایه دارد شرکت کند، برای راه اندازی این طرح ۲ پیشنهاد داخلی و خارجی به شرکت لوله سازی اهواز شد. خنیفر توضیح داد: شرکت سلمز هلند معادل یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو برای تجهیز این کارگاه بدون در نظر گرفتن هزینه های نصاب و کارشناس خواستند، اما با بکارگیری توان داخلی این طرح با ۱۰ درصد هزینه پیشنهادی کشور هلند یعنی ۱۰میلیارد ریال این پروژه اجرایی شد. وی ادامه داد: همچنین در صورت خریداری تجهیزات از منابع خارجی باید زمانی معادل ۶ تا هشت ماه صرف می شد اما کارشناسان و متخصصان شرکت لوله سازی عملیات طراحی سیستم، نصب و راه اندازی تجهیزات را در ۲ ماه انجام دادند. خنیفراظهار داشت: پیش از این ظرفیت تولید شرکت ۸۰ شاخه لوله بود که درحال حاضر به ۱۵۰ شاخه افزایش پیدا کرده است، همچنین با بکارگیری این دانش این لوله ها دیگر نیازی به تعمیر ندارند و مستقیم از شرکت به محل اجرای پروژه منتقل می شوند. مدیرعامل شرکت لوله سازی اهواز بیان کرد: قبل از راه اندازی این طرح، لوله ها در انبار دپو می شدند که به دلیل حمل تریلر و جرثقیل برای بردن به شرکت های دیگر برای عملیات پوشش دولایه صدمه می دیدند اما اکنون تمام این عملیات در شرکت انجام می شود که صرفه جویی بسیاری در بر خواهد داشت