مرکز پژوهش‌ های مجلس بودجه ورزش و جوانان را بررسی کرد

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی بودجه حوزه ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۹ کل کشور را بررسی کرد و از افزایش ۷ درصدی اعتبار فصل ورزش این بودجه در سال ۹۹ خبر داد.دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعتبار فصل ورزش و تفریحات در لایحه بودجه سال […]

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی بودجه حوزه ورزش و جوانان در سال ۱۳۹۹ کل کشور را بررسی کرد و از افزایش ۷ درصدی اعتبار فصل ورزش این بودجه در سال ۹۹ خبر داد.دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعتبار فصل ورزش و تفریحات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷۱۴ میلیارد تومان عنوان کرده که حدود ۱۵/۲ درصد از اعتبارات امور فرهنگ، تربیت‌ بدنی ‌و گردشگری را شامل می‌شود.

براساس این گزارش، رقم اعتبار فصل ورزش و تفریحات در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نسبت به بودجه سال ۱۳۹۸ که حدود یک هزار و ۵۹۷ میلیارد تومان بود که حدود ۷/۳۳ درصد افزایش داشته است.همچنین مجموع اعتبارات وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک به همراه شرکت سهامی توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور حدود ۱۵۱۳/۱ میلیارد تومان است که نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ با میزان اعتبار حدود ۱۳۷۸/۷۶ میلیارد تومان دارای رشدی حدود ۹/۷ درصد است.گزارش دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس حاکی است جمع اعتبارات موضوع ۰/۲۷ درصد از مالیات بر ارزش‌افزوده در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با میزان اعتبار ۳۴۶۵ میلیارد تومان نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۸ با میزان اعتبار ۲۴۳۹ میلیارد تومان، افزایشی حدود ۴۲ درصد دارد.

بررسی اعتبارات وزارت ورزش و جوانان نشان می‌دهد که میزان اعتبارات هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۸۵۸ میلیارد و ۹۲۴ میلیون تومان است و از سوی دیگر بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ صرف کمک به فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی می‌شود و فقط حدود ۲ میلیارد تومان برای نظارت بر عملکرد آنها پیش‌بینی شده و این مهم خلاف قوانین مادر و موضوعه کشور است.در این گزارش آمده است: مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری، فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی می‌بایست بیش از ۵۰ درصد از بودجه خود را از بخش غیردولتی تأمین کنند و این وابستگی شدید به منابع عمومی و پاسخگو نبودن آنها در قبال اعتباری که از وزارتخانه و کمیته ملی المپیک دریافت می‌کنند و ضعف نظارت بر آنها محل نگرانی و از چالش‌های جدی حوزه ورزش کشور است.

این در حالی است که ضعف نظارت وزارت ورزش و جوانان بر امور فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ بدین طریق آشکار می‌شود زیرا بودجه وزارت ورزش و جوانان نشان‌دهنده سیاست‌های وزارت در سال آینده و همچنین جهت‌گیری‌اش نسبت به محورهای مختلف فعالیت‌های آن وزارتخانه است.در بخش دیگری از این گزارش آمده است: افزون بر موضوع عدم تکافوی هزینه ۲ میلیارد تومانی برای نظارت بر فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی، کمک بیش از ۶۰ درصدی به این فدراسیون‌ها و هیات‌ها از محل بودجه وزارت ورزش و جوانان قابل تأمل است. اینک با کدام ادله می‌توان پذیرفت که وزارت ورزش و جوانان، بیش از ۶۰ درصد (بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان) بودجه خود را به‌عنوان کمک و اعانه در اختیار فدراسیون‌های ورزشی (نهادهای عمومی غیردولتی) و هیات‌های تابعه (با ماهیت حقوقی نامشخص) قرار دهد.

این گزارش خاطرنشان کرد: مضافاً اماکن و زیرساخت‌های تابعه را که از محل بودجه عمومی کشور احداث شده‌اند بدون طی تشریفات مربوط به این نهادها و مؤسسات واگذار کنند اما در تمکین به اجرای برخی از قوانین عادی جمهوری اسلامی ایران ازجمله «منع به‌کارگیری بازنشستگان» و «ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل» اهمال کنند.