در ۴ سال گذشته ، چرا نمایندگان مردم را به امان خدا رها کرده بودند ؟!

از روز اول شروع به کار برخی نمایندگان، خصوصا سه نماینده ی اهواز تا یک سال، فعالیتشان را زیر نظر داشتم و فارغ از هرگونه قصد و غرض به این نتیجه رسیده بودم که فاصله این قماش از نمایندگان تا دوختن ردای خدمت صادقانه برای مردم فاصله ای بس دور و دراز است لذا ضعف […]

از روز اول شروع به کار برخی نمایندگان، خصوصا سه نماینده ی اهواز تا یک سال، فعالیتشان را زیر نظر داشتم و فارغ از هرگونه قصد و غرض به این نتیجه رسیده بودم که فاصله این قماش از نمایندگان تا دوختن ردای خدمت صادقانه برای مردم فاصله ای بس دور و دراز است لذا ضعف عمومی خیمه زده بر فعالیت آنان را بحساب ضعف و سُستی بنیادین آنها نسبت به دانش سیاسی، اجتماعی و امور اداری همچنین فقر مشاوره ای گذاشتم و پس از انقضاء و گذشت آن مدت به نادرست بودن تحلیل خود نسبت به آنان پی بردم.

▫در نگاه جدید متوجه شدم که بطور کلی قصد و تلقی این جماعت ( که تاریخ نمایندگان استان، نمونه ای همچون آنها را به چشم خود ندیده ) قصدی است که در عمق آن مردم و منافع آنها محلی از اِعراب ندارد. همه چیز در شعار و ادعا و بزرگنمایی خلاصه می شد.▫ “متوجه شدم، سر و صداها و فشارها بنام مردم و ظاهراً برای مردم صورت می گرفت اما نتیجه در مجرایی دیگر سیر می کرد. مسیر و مجرایی که مردم از آن سود و فایده ای نمی بردند. سه سال دیگر هم به ترتیب سابق یعنی شخم و کاشت بنام مردم و برداشت نه برای مردم گذشت. نتیجه گیری در رابطه با ۴ سال نمایندگی چیزی جز دور خوردن مردم نبود “.‌▫اکنون بسیاری از اشخاص غیر بهره مند از این مجموعه به این نتیجه رسیده اند که: در این ۴ سال مردم ابزاری شده بودند برای فشار به دولتیان بدون اینکه نتایج حاصل از این فشارها به سمت مردم منعکس شود.

در این معادله اما من، متحیر مانده بودم که: مگر اینان قصد کاندیداتوری مجدد را ندارند؟ و آیا با این دور شدن محضشان از خدمت به مردم و تبدیل شدنشان به نمایندگان خاص!! چگونه خواهند توانست مجدداً رو در روی مردم قرار بگیرند و اعتماد آنان را برای بار دوم بدست بیاورند؟ این معادله بشدت مرا سردرگم کرده بود تا اینکه از عده ای شنیدم که اصلاً این نمایندگان قصد کاندیدا شدن مجدد را ندارند.▫بر اساس آن شنیده ها و برخی داده ها و محاسبات، آنها به این نتیجه رسیده بودند که یک بار نمایندگی اگر توام با بکارگیری همه ظرفیتهای آشکار و پنهان آن صورت بگیرد، به صد بار کاندیداتوری و نمایندگی مجدد می ارزد، ضمن اینکه دو خطرِ احتمالی رد صلاحیت و رویگردانی مردم مزید بر علت آنها جهت اکتفا به یک‌ دوره نمایندگی شده است.‌

▫وقتی نمایندگان قرار نیست کاندیدا بشوند، دلیلی ندارد که فرصتهای تحت اختیار خود را برای این و آن (مردم) تضییع کنند؟ وقتی نمی خواهند کاندیدا شوند طبعاً دلیلی ندارد که بابت عملکرد ضعیفشان از مردم شرم داشته باشند؟.▫با وجود تحلیل فوق مبنی بر نیامدن نمایندگان فعلی و اکتفا به یک‌ دوره اما اخبار رسیده حکایت از آمدنِ اغلب نمایندگان از جمله ۳ نماینده اهواز دارد. این اتفاق اگر هیچ فایده ای نداشته باشد اما باب بزرگی از نقد جزء جزء گذشته ی عملکردی آنها را خواهد گشود.

 علی عبدالخانی – روزنامه نگار

 شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۷