به بهانه ی روز جهانی زبان عربی

شهرام گراوندی : ۱۸ دسامبر روز جهانی زبان عربی است. روز جهانی زبان و کلام قرآن، کتاب ازلی و ابدی هفت اقلیم آسمان‌ها، زبان اعجاز و شعر و موسیقی و ترانه، زبان عشق در بیان ابونواس اهوازی و منصور حلاج و نزار قبانی و آدونیس و نازک‌الملائکه و امروالقیس؛ پادشاه گمراهان به فرموده‌ی علی علیه‌السلام. […]

شهرام گراوندی : ۱۸ دسامبر روز جهانی زبان عربی است. روز جهانی زبان و کلام قرآن، کتاب ازلی و ابدی هفت اقلیم آسمان‌ها، زبان اعجاز و شعر و موسیقی و ترانه، زبان عشق در بیان ابونواس اهوازی و منصور حلاج و نزار قبانی و آدونیس و نازک‌الملائکه و امروالقیس؛ پادشاه گمراهان به فرموده‌ی علی علیه‌السلام.

*****

بلقیس!
رفته بودی، انار بخری
تکه‌هایت برگشت!

آنها بیروت را رها کردند
و یک غزال را کشتند!

چشم‌هایت که بسته شد
دریا استعفا داد!

بلقیس!
کیفت را که از لای آوارهای بیروت بیرون کشیدند،
فهمیدم با رنگین‌کمان
زندگی می کرده‌ام!☆

۱۸ دسامبر روز جهانی زبان عربی است. روز جهانی زبان و کلام قرآن، کتاب ازلی و ابدی هفت اقلیم آسمان‌ها، زبان اعجاز و شعر و موسیقی و ترانه، زبان عشق در بیان ابونواس اهوازی و منصور حلاج و نزار قبانی و آدونیس و نازک‌الملائکه و امروالقیس؛ پادشاه گمراهان به فرموده‌ی علی علیه‌السلام.

سزاوار و شایسته است این روز را به هموطنان عرب‌زبان، به عموم شهروندان شریف عرب به ویژه در خوزستان خون فشان که پاره‌ی تفکیک ناشدنی از فرهنگ و سرزمین پارسی است، و به اهالی محترم رسانه و کتاب و پژوهشگران بزرگی که همواره از ظرائف و شگفتی‌ها و زیبایی‌های زبان عربی در بازتولید و گسترش فرهنگ غنی سرزمین‌مان بهره جسته‌اند، بعنوان نمونه عالی‌جنابان زنده‌یاد کاظم برگ‌نیسی، عباس پورعباس طایی، ناصر فکوهی، یوسف اباذری ( که در مکتب ایشان افتخار شاگردی داشتم و اعتقاد راسخ ایشان را به پیوستگی پاره‌های فرهنگی متنوع ایران باور دارم، تبریک و شادباش بگویم.

 

……………………….

 

☆شعر از نزار قبانی