صدایی فراتر از خوزستان!

عبدالکاظم دریساوی : نبوغ و استعداد را میتوان در هر قوم و ملت و جغرافیایی یافت‌. نبوغ هنری و کیفیت صدا را نمی‌توان در انحصار کشور، ملیت‌‌، قوم یا نژاد خاصی دانست. کافی است که شرایط رشد و بستر اجتماعی و فرهنگی شناسایی استعدادها را فراهم‌نمود آن گاه می‌توان ثمرات آن را در گستره‌ای وسیع […]

عبدالکاظم دریساوی : نبوغ و استعداد را میتوان در هر قوم و ملت و جغرافیایی یافت‌. نبوغ هنری و کیفیت صدا را نمی‌توان در انحصار کشور، ملیت‌‌، قوم یا نژاد خاصی دانست. کافی است که شرایط رشد و بستر اجتماعی و فرهنگی شناسایی استعدادها را فراهم‌نمود آن گاه می‌توان ثمرات آن را در گستره‌ای وسیع شاهد بود. چندی پیش کلیپ ترانه‌ای با صدای دلنشین خانم مینا دریس را که دوستی برایم ارسال کرده بود دیدم و شنیدم‌. آن بزرگوار نظر مرا درباره این آوازه خوان تحصیل کرده عرب خوزستان جویا شد‌. در پاسخش نوشتم‌: مینا دریس در ابتدای کارش گفته بود میخواهم صدای زنان خوزستان باشم‌. اما به گمان من  او فراتر از صدای زنان خوزستان در عرصه آوازخوانی و اجتماعی و فرهنگی گام برداشته است‌.

خانم مینا دریس به عنوان یک زن عرب  با پشتکار و جسارتی قابل تحسین آگاهانه در عرصه هنر وکسب  علم و دانش  حضور یافته است‌. او با اجرای کارهای مشترک با هنرمندان وخوانندگان غیر عرب ایرانی پیامهای مشخصی را به جامعه  ایران و فراتر از آن داده است‌. از همبستگی و تفاهم ملی گرفته تاهمدلی و بیان احساسات و نیازهای مشترک به دور از تفاوتهای فرهنگی و زبانی و قومیتی و فارغ از گرایش‌های مذهبی و سیاسی!!

مینا دریس با حضور پرشور خود در کسب علم و دانش و هنر به زنان اقوام مختلف ایران و خاورمیانه نشان داده است که می‌توان و باید از محدودیت‌ها وقیود دست و پا گیر برخی سنت‌های واپس‌ گرایانه قومی و فرهنگ  عشیره ای  و جنسیتی  که زن را محصور و مجبور و محدود می‌پندارد  عبور کرد و در جهت شکوفایی استعدادها و توانایی‌های نهفته و کشف نشده زنان خاورمیانه گامهای جدی برداشت‌.

او با حضور و صدایش دردهای مشترک زنان اقوام مختلف ایرانی وخاورمیانه‌ای را فریاد کرده است‌. خانم مینا دریس که زاده شهر آبادان است با حضور در عرصه هنر و اجتماع احترام  مردم آبادان و خوزستان و اهالی و علاقه‌مندان به موسیقی جای جای ایران را نسبت به خود برانگیخته و میخواهد در ادامه راهی که آگاهانه برگزیده نماد و صدایی رسا برای همه دختران و زنان خوزستان‌، ایران و خاورمیانه باشد!! صدایی همچون صدای ام کلثوم و بانو فیروز  اسطوره‌های بزرگ موسیقی جهان عرب که الهام بخش آگاهی  ملی و اجتماعی وترقی‌خواهی و رهایی‌اند!!