دخترِ سربلند و قهرمان اهوازی!

دکتر لفته منصوری : دختران را حتی اگر دیگر نتوانی کول کنی! و پاهای کوچکشان را به گونه‌هایت بچسبانی! و دست‌های ظریف‌شان را ببوسی! و آن‌ها را ناز کنی! و برای آن‌ها اسب بشوی که پشتت سوار بشوند! و وقتی که بزرگ شدند، به مدرسه و دانشگاه رفتند و قرین همسرشان گشتند، فرزند آوردند یا […]

دکتر لفته منصوری : دختران را حتی اگر دیگر نتوانی کول کنی! و پاهای کوچکشان را به گونه‌هایت بچسبانی! و دست‌های ظریف‌شان را ببوسی! و آن‌ها را ناز کنی! و برای آن‌ها اسب بشوی که پشتت سوار بشوند! و وقتی که بزرگ شدند، به مدرسه و دانشگاه رفتند و قرین همسرشان گشتند، فرزند آوردند یا نیاوردند و کار کردند یا نگذاشتند که بکنند! همواره قلبت را لبریزِ از عشق می‌کنند! چرا چون دخترند! بابایی‌اند! تاج‌سرند! نه دارایی بابا! که همه‌ی هستی او هستند! نه مملوک او، که مالک بابا هستند!

۱- محدثه منصوری کارگر خواهرزاده‌ی من ۱۲/۵ ساله، دارای کمربند پوم ۲ تکواندو، حافظ موضوعی ۳۰ جزء و حافظ ترتیبی جزء اول و سی‌ام قرآن مجید، شاگرد ممتاز در مدرسه، علاوه بر زبان فارسی مسلط به زبان مادری عربی و زبان بیگانه‌ی انگلیسی؛ در مسابقات قهرمانی تکواندوی استان خوزستان، گرامی‌داشت دهه مبارک فجر که در روز ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۰ در اهواز برگزار شد؛ در وزن ششم، رده‌ی نونهال، مقام اول و طلای قهرمانی را طی ۵ مسابقه‌ی سخت و نفس‌گیر در یک روز با افتخار، به گردن آویخت. پیش از این، محدثه در مسابقات قهرمانی استان خوزستان؛ در مرداد ۱۳۹۷ در حالی که کلاس سوم دبستان بود، مدال طلا ؛ در ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۷، مدال نقره؛ در مردادماه ۱۳۹۸، مدال نقره؛ در ۴ آذرماه ۱۳۹۸، مدال طلا و در آبان ماه ۱۳۹۹، در مسابقه بین‌المللی هان مادانگ تکاوران، رده‌ی نونهالان، مدال نقره را به خانه آورد.

۳- مربی محدثه در این سال‌ها، استادِ دلسوز، مؤمن، اخلاق‌مدار، منظم و با ذوق، سرکار خانم زهرا اسکندری از آکادمی پویش اهواز هست. استادی که شاگردان مدعی، فنی و با اخلاق تربیت می‌کند. در جایی که سلام و احترام به رنگ کمربند ادا می‌شود، این استادِ برجسته‌ی خوزستانی؛ کنترل نفس، روحیه سرسختی و شکست‌ناپذیری، شرافت، بردباری، تواضع و بالاتر از همه، بندگی خدا را پیش و بیش از رنگِ کمربند در مرتبه‌ای والاتر و بالاتر می‌نشاند و روا می‌دارد. او در پیج اینستاگرامی‌اش محدثه را «اعجوبه‌ی تکواندوی خوزستان» لقب داده است.

۴- تکواندو از هنرهای رزمی در کشور کُره است که امروزه در کشور ما بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ایران، تکواندو از رشته‌های پرطرفدار ورزشی است که برای موفقیت، ویژگی‌های جسمانی خاصی را طلب می‌کند. تکواندو در سطوح پیشرفته جایگاه و منزلت خاصی دارد. در این رشته، سرعت حرکت و واکنش، قدرت پرش و توان بی‌هوازی به همراه برخی ویژگی‌های پیکرسنجی نقش مهمی در اجرا ایفا می‌کنند.

ویزر و همکاران (۱۹۹۵) به این نتیجه دست یافتند که ورزش‌های رزمی به واسطه‌ی به‌کارگیری فعالیت‌های بدنی، تجربه‌ی گروهی، آموزش، آرامش‌دهی، تمرکز، جرأت، جهت‌مندی و صداقت در ارتباط، خودپنداره‌ی افراد را افزایش می‌دهند. بل و چانگ (۲۰۰۲) پی‌بردند؛ ورزش تکواندو علاوه بر تمرین جسمانی به تمرکز، خودکنترلی و خویشتن‌داری می‌انجامد. محققان دیگر بیان می‌کنند تمرینات تکواندو فواید روان‌شناختی زیادی دارد، از جمله افزایش عزت نفس، خودپنداری، استقلال فردی، توانایی به‌عهده گرفتن نقش رهبری و کاهش پرخاشگری و اضطراب. از تمرینات تکواندو می‌توان در برنامه‌ی روان‌درمانی نیز استفاده کرد.[۱]

۵- و چگونه می‌شود دختری در سن نونهالی، برای کم کردن وزنش، چنان ریاضتی به‌کار بندد که با زبانِ روزه، خود را در سلفون بپیچد و سه‌لایه لباس بپوشد و در تابستان گرم اهواز ساعت‌ها تمرین کند و از آن‌سو برای کنترلِ خشم و غرورش، ایمان بورزد، صداقت بگوید، شرافت بیاراید، حلم پیشه گیرد و این جز از انسان‌های مؤمن و پرهیزگار برنمی‌آید! و جز این است که محمد و زهرا هر آنچه که داشتند و دارند برای تربیت یاسمن و محدثه به‌کار گرفتند و در مبارزات سختِ زندگی بارها و بارها به خاک افتادند و برخاستند تا میوه‌های زندگی خود را بپرورانند! و این یعنی خانواده؛ خاستگاه و نقطه‌ی صفر توسعه‌ی انسانی است! و چه شایسته و بایسته است که جامعه و دولت و حکمرانان پاس بدارند! و قدر شناسند! و منت نگذارند! و من در یک مبارزه نمادین در برابر سخت‌کوشی، تیزهوشی، عزت‌نفس و بردباری محدثه باختم و به اصطلاح تکوندوکاران ناک‌اوت یا ضربه فنی شدم! او در این مبارزه به من آموخت که دختران را به دیده‌ی تحقیر نبینم! و آن‌ها را در جایگاه و پایگاهی که باید باشند بنگرم! او به من آموخت که باید جامعه را از تبعیض‌های آشکار و پنهان بر علیه دختران، پالود! او به من آموخت در اسلام و ایمان یک دختر می‌تواند مادرِ پدرش شود. آن‌هم کدام پدر؟ آن والاترین مخلوق و محبوب‌ترین انسان که تا فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنَىٰ به قرب معنوی و شهود کامل خدایش رسید![۲]

 

پانوشت:
[۱] – جعفری، اکرم (بهار ۱۳۸۶)، مقایسه‌ی برخی مهارت‌های روانی تکواندوکاران زن برتر و غیر برتر، فصلنامه المپیک، سال پانزدهم، شماره ۱، (پیاپی ۳۷)، ص ۱۱۶.

[۲] – آیه ۹ سوره مبارکه نجم؛ تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود.