عادی شدن خشونت علیه زنان

وسام شلتوکی : خشونت علیه زنان اصطلاحی است تخصصی که برای توصیف کلی کارهای خشونت آمیز علیه زنان به کارمی رود.مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را اینگونه تعریف مینماید.”هرگونه عمل خشونت آمیز برپایه جنسیت(مرد یا زن) که بتواند منجربه آسیب فیزیکی (بدنی) یا روانی زنان بشود “تعریف کرده است که شامل “تهدید […]

وسام شلتوکی : خشونت علیه زنان اصطلاحی است تخصصی که برای توصیف کلی کارهای خشونت آمیز علیه زنان به کارمی رود.مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را اینگونه تعریف مینماید.”هرگونه عمل خشونت آمیز برپایه جنسیت(مرد یا زن) که بتواند منجربه آسیب فیزیکی (بدنی) یا روانی زنان بشود “تعریف کرده است که شامل “تهدید به موارد ذیل است.اعمال اجبار ، یا سلب مستبدانه ی آزادی(چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی )”می شود.

اعلامیه رفع خشونت علیه زنان درسال ۱۹۹۳ بیان میکند که این خشونت ممکن است توسط افرادی ازهمان جنس اعضای خانواده ،و جامعه اعمال شود.امروز خبر بسیار تکان دهنده ای از طریق رسانه ها غیرت تمام خوزستانی ها را تکان داد آیا این رفتار جدا از غیرقانونی بودنش !!! غیرانسانی نبود!!؟؟

درقانون بین ألملل وقانون هرکشوری به هر دلیلی برای مجازات هرانسانی که مرتکب جرمی شود طبق آنچه در قانون برای آن تعریف شده است برای مجازات به قانون مراجعه می کنند ونباید به هیچ انسانی آسیب روانی رساند چه برسد به آزار فیزیکی ، حالا اوضاع کشور به جایی رسیده آن هم در کشور جمهوری اسلامی  و درشهری جنوبی و مذهبی و شهید پرور و ایثارگر که زنان آن دوشادوش مردان در جنگ تحمیلی ۸سال دفاع مقدس جهت دفاع از مرز وبوم این خاک ، عزیزان و همه دارایشان که جان است را تقدیم نموده وخود که الگویی برای بقیه بوده باید این اتفاق ناگوار از بقیه اقوام در قوم عرب خطه خوزستان که دارای تعصب به ناموس چنین رفتاری را ببینیم این معضل بسیار دور و واقعا” موجب تاسف و آزردگی است چراکه با آداب و رسوم با إصالت و عریق که بسیاری از رسوم آن برگرفته وبرخواسته از دین مبین أسلام محمدی است جایگاه والا و مقامی بس بزرگ را برای زن تعریف و در اجتماع قرار داده است.

درحال حاضر و با توجه به اینکه لایحه صیانت ،کرامت ،و تامین امنیت بانوان دربرابر خشونت هنوز به آنچه در شأن ومنزلت یک زن مسلمان است نرسیده است ، قانون فعلی چقدر در حمایت از زنان بصورت جداگانه موثر بوده است و چه ضعف های دارد؟

قوانین فعلی مشخصی درباره بحث خشونت علیه زنان نیست ، عموما” قانون مجازات این موضوع را مطرح کرده است که هرکس به دیگری آسیبی وارد کند باید مجازات شود یا دیه پرداخت کند ، این فرد میتواند هرکسی از اعضای خانواده برعلیه بقیه أفراد خانواده باشد و در واقع هیچ تفاوتی بین خشونت خانگی که علیه زن یا خشونتی که برای زنان به واسطه جنسیتشان در سطح اجتماع اتفاق می افتد با بقیه انواع خشونت وجود نداشته و قانون فعلی هیچ رویکردی دراین باره ندارد.در پایان سخن میخواهم قسمتی از روایات و احادیث پیامبر و أهل بیت گرامیشان را که در شأن وجایگاه یک زن مسلمان بیان شده است را حضور خواهران وبرادران محترم نقل کنم .رسول خدا”صلی الله علیه و آله وسلم” فرمودند :خیرکم خیرکم لاهلهِ ما أکرم ألنساء إلا کریم ولا أهانهن إلا لئیم . بهترین شما کسی است که برای خانواده اش بهتر باشد،و من ازهمه شما برای خانواده ام بهترم ،زنان ر اگرامی نمیدارد ،مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی کند مگرشخص پست و بی مقدار.

ولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:اَلله اَلله فی‌النِّساءِ و ماملَکَت اَیمانُکُم. از خدا بترسید و درباره زنان و زیردستان خود خدا را شاهد و ناظر بگیرید. (نهج‌البلاغه، (وصیت) نامه ۴٧)

«پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:خَیرُکُم خَیرُکُم لِنِسائِکُم وَ بَناتِکُم.بهترین شما کسانی هستند که بهترین سرپرست و نگهبان برای زنان و دختران خود باشند. (مستدرک، ج ١۴، ص ٢۵۵)
امام محمدباقر(علیه‌السلام):مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زیدَ فی‌عُمُرهِ.کسی که با اهل و خانواده‌اش خوش‌رفتار باشد عمر طولانی خواهد داشت. (تحف‌العقول، ص ٣٠۵)

«امام جعفرصادق(علیه‌السلام)»:اَکَثَرُ الخَیرِ فی‌النِّساءِ.بیشترین خیر و برکت همراه با زنان است. (وسائل، ج ١۴، ص ١١)«پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:الرَّجُلُ راعٍ عَلی اَهلِ بیتِهِ وَ کُلُّ راعٍ مُسؤُلٌ عَن رَعِیَّتِه.مرد، نگهبان و سرپرست خانواده است و هر سرپرستی مسؤل رعیّت خویش است. (غوالی‌‌اللئالی، ج ١، ص ٢۵۵)

«مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:إنَّ المَرأَهَ ریحانَهٌ وَ لَیسَتْ بِقَهرَمانَهٍ، فَدارِها علی کُلِّ حالٍ وَ أَحسِنِ الصُّحَبَهَ لَها لِیَصفُو عَیشُکَ.زن، یک ریحانه است نه متولیّ و سرپرست امور. تو در هر حال با او مدارا کن و با خوش‌رفتاری، زندگی را در کام خود شیرین نما. (وسائل، ج ١۴، ص ١٢)