کارآفرین فرهنگی و هنری کیست؟

برای شناخت و معرفی کارآفرین فرهنگی و هنری ابتدا لازم است مفهوم کارآفرین شناخته شود. در ویکی پدیا تعریف ساده ای از کارآفرین آمده است در این سایت کارآفرین را فردی معرفی کرده است که یک یا چند کسب و کار را ساماندهی یا اداره می کند. همچنین خلاقیت، نوآوری، ریسک پذیری، خودمختار با ذهنی […]

برای شناخت و معرفی کارآفرین فرهنگی و هنری ابتدا لازم است مفهوم کارآفرین شناخته شود. در ویکی پدیا تعریف ساده ای از کارآفرین آمده است در این سایت کارآفرین را فردی معرفی کرده است که یک یا چند کسب و کار را ساماندهی یا اداره می کند. همچنین خلاقیت، نوآوری، ریسک پذیری، خودمختار با ذهنی باز که مشکلات را شناسایی و حل می کند را از ویژگیهای یک کارآفرین عنوان می کند.

انواع کارآفرین:

در یک تقسیم بندی کلی کارآفرین در سه عنوان اجتماعی، سریالی و سبک زندگی مطرح می شود.

۱- کارآفرین اجتماعی: social entrepreneur : فردی که راه حل های نوآورانه را برای مشکلات اجتماعی دنبال می کند و شیوه ای ایجاد و حفظ ارزش کارهای اجتماعی را ابداع می کند.

۲- کارآفرین سریالی:serial enterpreneur : این کارآفرین به طور مداوم ایده های جدید را ارایه می دهد، کسب و کارهای مختلف را شروع می کند و سپس آنها را به سهامداران و سرمایه گذاران می فروشد. چندین کسب و کار مختلف را شروع می کند و قصد ندارد هر یک را برای مدت طولانی اداره کند.

سبک زندگی: lifestyle entrepreneur

فردی است که از مهارت و علایق شخصی خود درآمد کسب می کند و از فرصتهای موجود در شیوه زندگی خود بهره می برد. کارآفرین سبک زندگی برخلاف کارآفرین سریالی که ایده یا طرح کسب و کار خود را به سهامداران و سرمایه گذاران می فروشد، کارآفرین سبک زندگی تصمیم می گیرد تا کسب و کار خود را پرورش بدهد تا در دراز مدت به یک درآمد پایدار دست یابد.

فرهنگ کارآفرینی:

ابجاد درآمد، تربیت افراد خلاق، ریسک پذیر و جامع نگر در تعریف فرهنگ کارآفرینی عنوان می شود که با توجه به این تعریف می توان گفت کارآفرین فرهنگی هنری یعنی: تلاش کارآفرینان در جهت امور فرهنگی که باعث کرامت انسانی، تربیت صحیح، اخلاق متعالی، آرامش، شادی و شکوفایی در جامعه می شود.اولین کارگاه کارآفرینی فرهنگی و هنری در شیراز:به منظور شناخت و ساماندهی کارآفرینان فرهنگی و هنری اولین کارگاه ویژه کارآفرینان فرهنگی و هنری روستایی و عشایر در شهر شیراز برگزار شد. در میان استانهای شرکت کننده استان خوزستان با شرکت ۳۰ نفر از کارآفرینان رتبه اول را داشت که این نشان می دهد بحث کارآفرینی در این بخش در استان خوزستان دارای اهمیت خاصی است.در این کارگاه یک قانون مهم به کارآفرینان معرفی شد که به نام قانون کایزن معروف است. قانون کایزن یا بهبود موثر می گوید:

-کارهای خوب را انجام بده.

-کارها را خوب انجام بده.

-کارهای خوب را خوبتر انجام بده.

در ادامه این کارگاه ۳ عنوان برای موفقیت کارآفرینان مطرح شد، روحیه کارآفرینی، مدیریت و تخصص در این کارگاه یک روز کارآفرینان با فعالیتهای مختلف خود در شهرها و روستاهای خوزستان، فارس و کهگولیه و بویر احمد آشنا شدند و برای ایجاد تعامل به گفت و گو پرداختند. آنچه لازم است در این بحث به آن پرداخته شود این است که برای راهنمایی و مشاوره کارآفرینان فرهنگی و هنری مشاور خاص این گروه موجود نیست و کارآفرینان برای انجام مراحل مشاوره با مشکل مواجه می شوند.کارآفرینی فرهنگی و هنری بخش مهمی را در کارآفرینی عشایر و روستاها داراست که با مدیریت صحیح این بخش توسط ارگانهای مربوطه می توان با تقویت آن قدمهای موثری در اشتغالزایی برداشت.

مهناز بنی تمیم دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر

 

منبابع:

-احمدی، آزاده، کارآفرین کیست

-اولین کارگاه کارآفرینی فرهنگی و هنری، شیراز