روزی که نخل ها خندیدند!

جشنواره خرما در شهرستان کارون ما را به یاد روزهای سخت ولی شیرین خرما چینی و کار در نخلستانهای سرسبز و سربه فلک کشیده کوت عبدالله و انواع و اقسام نعمات و خیرات این سرزمین منحصر به فرد انداخت و از سرنوشت جدیدش مرا محزون ساخت . گویی این نخلها شبانه روز درحال عبادت و […]

جشنواره خرما در شهرستان کارون ما را به یاد روزهای سخت ولی شیرین خرما چینی و کار در نخلستانهای سرسبز و سربه فلک کشیده کوت عبدالله و انواع و اقسام نعمات و خیرات این سرزمین منحصر به فرد انداخت و از سرنوشت جدیدش مرا محزون ساخت . گویی این نخلها شبانه روز درحال عبادت و راز ونیاز باخداوند هستند. کوتعبدالله و کارون از دیرباز از شکاره تا شاطی و از جنگیه تا غزاویه و ووو همیشه منبع نخل و خرما و انگور و گندم و انواع صیفی جات متنوع و مرغوب و ماهی های گوناگون بوده است. و پرورش دام و گاومیش نیز جای تاریخی خود را دارد.

این همه مزیت نسبی و گاها مطلق اقتصادی و گوشه ای از آن را در جشنواره استانی خرما شهرستان کارون دیدیم .حرکتی که جدا با توجه به ادارات بعضا کسول و بی رمق کارون ؛ با یک سمینارپربار علمی که با حضور و همت خانم دکتر خنفری فرماندار بعنوان میزبان جشنواره و مهندس کعب عمیر بعنوان دبیر سمینار علمی نخل و خرما و حمایتهای مادی و معنوی ایشان بهمراه حضور نخبگان عرصه کشاورزی ؛ علیرغم تمام کاستیهای احتمالی جای بسی تقدیر و تشکر دارد.امروز شاهد حرکتی خجسته در این راستا بودیم و شعار نخل بعنوان یک شهروند خود گویای همه چیز بود.

بیانیه پایانی سراسر علمی و مستدل این سمینار و مطالبات بحق از همه مسولین سیاسی و اجرایی استان و کشور جهت احترام به حقوق طبیعی خوزستان از قبیل حل مشکل و ظلم مضاعف انتقال آب و استفاده از شیوه های نوین کاشت و داشت و برداشت و همچنین قراردادن روزخاصی به نام روز نخل در تقویم ملی ایران و ایضا برشمردن تمایزات سرزمینی خوزستان و نخلهای منحصربفرد آن و مطالبه کاشت نخل به جای کهیر در کانون ریزگردها و ارائه راه حل بحران سد گتوند! بهمراه سخنرانی قراآ فرماندار خانم خنفری باعث بوجود آمدن انگیزه مضاعف در مردم و نخل داران استان و پنج شهر نخل دار گردید.

هر چند میشد با هزینه بیشتر و هماهنگی بهتر و حضور بیشتر فعالین و رسانه های محلی و ملی بازتاب بزرگتر و بهتری از نخستین جشنواره نخل و خرمای کارون برداشت کرد، لکن دست تک تک برگزارکنندگان و دست اندرکاران را می فشاریم واز زحمات شبانه روزی تنها زن فرماندار خوزستان خانم خنفری تشکر می نماییم.و به دور از هرگونه تعصب سیاسی و قومی ، امروز که آخرین روز این جشنواره مهم در روستای ابودبس کارون است ؛ همه دوستان و فعالان و رسانه های عزیز را دعوت می نمایم به دیدار و حمایت فعال از نخل و خرمای کارون ، و خرمای بدون سیاست را به همه تعارف می کنیم.

نخل یعنی همه خوزستان

مهندس علی عموری