زراء نژاد جزئیات عملکرد شورای مشاوران استاندار خوزستان را تشریح کرد

دکتر منصور زرانژاد به تشریح فعالیت شورای مشاوران استاندار خوزستان پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه ای از مشاوران در شورای مشاوران استاندار خوزستان گرد هم آمده اند که این افراد در زمینه های تخصصی خود افرادی صاحب نظر و دلسوز برای استان هستند و این مجموعه ظرفیت بسیار ارزشمند و کارآمدی است […]

دکتر منصور زرانژاد به تشریح فعالیت شورای مشاوران استاندار خوزستان پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه ای از مشاوران در شورای مشاوران استاندار خوزستان گرد هم آمده اند که این افراد در زمینه های تخصصی خود افرادی صاحب نظر و دلسوز برای استان هستند و این مجموعه ظرفیت بسیار ارزشمند و کارآمدی است که می توان به نحو مطلوب از آن استفاده کرد.

87775

وی با تاکید بر اینکه خوزستان استانی است که می تواند در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کشور جریان سازی کند، افزود: پتانسیل های گسترده و متنوعی در خوزستان وجود دارد که باید به خوبی از این ظرفیت ها استفاده شود.رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان در خصوص تعداد زیاد مشاوران استاندار خوزستان تصریح کرد: اصولا به خدمات مشاوره ای به دو گونه نگاه می شود؛ یک نوع نگاه این است که افرادی که از مسئولیت عزل می شوند به سمت مشاور منصوب شوند تا به نوعی حرمت آنها حفظ شود و همچنین از بروز مشکلاتی در سازمان پیشگیری شود؛ مدیران دیگری نیز وجود دارند که عمیقا به مساله مشاوره و بکارگیری مشاوران در مجموعه اعتقاد دارند و سطح مشاوران را نیز حتی بالاتر از معاونان می دانند.

زرانژاد با تاکید بر اینکه مشاور در تصمیم سازی و تصمیم گیری به مدیر کمک می کند، ادامه داد: استاندار خوزستان نیز بر این باور است که می توان از مشاوران و خدمات مشاوره ای در تصمیم سازی بهره برد و شان مشاوران را در حدی می داند که در کنار استاندار به تصمیم گیری بپردازند. وی از همان ابتدا اعلام کرد که انتظار من از مشاور این است که فضای تصمیم گیری را باز کند و به جای درگیر شدن در کار اجرایی، تنها فکر کند. قطعا یک مدیر خوب مدیری است که مشاورانی داشته باشد که به مجموعه های تخصصی متصل باشند و استاندار خوزستان نیز بر این موضوع تاکید داشت.

وی خاطرنشان کرد: البته تجربه شورای مشاوران رئیس جمهور نیز پیش از این وجود داشته، ولی شورای مشاوران استاندار خوزستان تفاوت هایی دارد. در مجموعه شورای مشاوران رییس جمهور به طور مثال تعدادی از اقتصاددانان گرد هم می آیند و شورای مشورتی اقتصاد تشکیل می شود و جمع بندی شورا در اختیار رییس جمهور قرار می گیرد، ولی استاندار خوزستان به دنبال این بود که در هر زمینه تخصصی مشاوری بکار گرفته شود که آن مشاور نیز خود به یک مجموعه متصل باشد و به عنوان مثال به نظرات اساتید دانشگاه دسترسی داشته باشد و به این ترتیب خود اداره کننده شورا و کمیسیون هایی خواهد بود و در نتیجه به تعداد مشاوران، شورای مشورتی در اختیار استاندار خواهد بود.

رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان گفت: البته زمان زیادی لازم است تا این شورا به یک سازمان نظام مند اجرایی تبدیل شود، با این وجود آیین نامه این شورا کاملا شفاف تدوین شده و به هیچ عنوان با حوزه اجرا تداخلی ندارد. این شورا تاکنون بسیار پویا فعالیت کرده و هر کدام از مشاوران نیز یک کمیسیون تخصصی را در زیرمجموعه خود اداره می کند که تعداد زیادی از افراد صاحب نظر در این مجموعه ها حضور دارند و از این طریق می توان با استفاده از تخصص های مختلف و ظرفیت های فکری و علمی، بخش اجرا را تقویت کرد.

زرانژاد تاکید کرد: استاندار به مشاوران اعتقاد کامل دارند و اساس کار را بر این نهاده که با استفاده از این مشاوران تصمیم سازی به صورت شفاف و علمی صورت گیرد و با اشراف کامل، تصمیم ها در اجرایی شوند. نباید فراموش کرد که هر تجربه جدیدی برای پذیرش عمومی و اثربخشی و کارآیی به زمان نیاز دارد و شورای مشاوران استاندار خوزستان تجربه موفقی بوده که می تواند برای استان های دیگر الگو باشد.

وی افزود: در حال حاضر جلسات شورای مشاوران استاندار خوزستان هر دو هفته یک بار تشکیل می شود و خروجی جلسات به صورت مشخص و تدوین شده در اختیار استاندار قرار می گیرد. خروجی کار شفاف، منظم و سیستماتیک است و استاندار هر کجا مصلحت بداند تصمیم ها را به دستگاه های اجرایی ارجاع می دهد. آیین نامه شورای مشاوران نیز به مرور زمان و هر 6 ماه یکبار بازنگری می شود.

زرانژاد فعالیت شورای مشاوران را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: شورای مشاوران توانسته بدون تعارض و تداخل، بدنه تخصصی استان را به بدنه اجرایی مرتبط کند و از این نظر بسیار موفق بوده است. همچنین خروجی کمیته های تخصصی که زیرنظر مشاوران اداره می شوند نیز به صورت گزارش کار به شخص استاندار ارایه می شود.وی همچنین تغییر و تحولات اخیر در استان پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید را منشاء خیر و برکت در استان دانست و گفت: زمانی که این رویدادها با نیروهای اصیل از جمله فعالان عرصه اطلاع رسانی در خبرگزاری ایسنا، روحانیت متعهد و خوش فکر و جامعه علمی و دانشگاهی استان گره بخورد منشاء خیر و برکت برای استان می شود.زرانژاد با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی به مردم خاطرنشان کرد: تلاش می شود که ارتباط میان خبرگزاری ها و مطبوعات با بدنه استانداری بیش از گذشته تقویت شود.

وی با تاکید بر اهمیت میدان دادن به نسل جوان، ادامه داد: نقش دانشجویان در پیروزی انقلاب و پس از آن انکارناپذیر است و هر کجا که به دانشجویان اعتماد شده کارها با موفقیت به انجام رسیده است و خبرگزاری ایسنا نیز یکی از مصداق های بارز اعتماد به دانشجو است و می بینیم که این خبرگزاری با وجود فراز و نشیب ها در برخی اوقات بحران های سیاسی و اجتماعی توانسته موفق عمل کند و از این رو بر لزوم اعتماد به قشر دانشجو تاکید می کنم.

رییس شورای مشاوران استاندار خوزستان تصریح کرد: باید با همدلی از فرصتی که اکنون در اختیار استان قرار گرفته استفاده شود و با استفاده از افراد معتقد که اطلاع رسانی قوی داشته و چشم و گوش مسئولان استانی باشند، زمینه را برای اطلاع رسانی مشکلات مردم به مسئولان و پاسخ های مسئولان به مردم فراهم کرد. احساس امید در مردم باید تقویت و اقدامات مفید انجام شده به اطلاع مردم رسانده شود. در صورتی که ارتباط میان مردم و مسئولان صادقانه باشد جو امیدواری در جامعه ایجاد می شود.

زرانژاد گفت: وجود خبرگزاری های قابل اعتماد مانند ایسنا که همواره به دور از حاشیه به فعالیت خود ادامه داده و توانسته اعتماد مردم را به خود جلب کند موجب رونق استان می شود و در صورت برقراری ارتباط واقع بینانه و صادقانه میان مسئولان و مردم می توان به بازیابی اعتماد از دست رفته و پایداری اعتمادی که با آغاز به کار دولت تدبیر و امید در میان مردم جریان یافته، کمک کرد.