طرح عباس حسین زاده بندقیری ،کارشناس امور کتابخانه‌های عمومی خوزستان طرح برتر کشوری شد

طرح عباس حسین زاده بندقیری کارشناس امور کتابخانه‌ های اداره کل کتابخانه‌ های عمومی خوزستان به عنوان طرح برتر و خلاق در کشور انتخاب شد.به گزارش گروه دريافت خبر عصر ما ،همايش ملي آينده پژوهي كتابخانه هاي عمومي ايران در سالن فرهنگسراي انديشه با معرفي طرحهای پژوهشی و مقالات برگزيده و با سخنراني مهندس محمدحسين […]

طرح عباس حسین زاده بندقیری کارشناس امور کتابخانه‌ های اداره کل کتابخانه‌ های عمومی خوزستان به عنوان طرح برتر و خلاق در کشور انتخاب شد.به گزارش گروه دريافت خبر عصر ما ،همايش ملي آينده پژوهي كتابخانه هاي عمومي ايران در سالن فرهنگسراي انديشه با معرفي طرحهای پژوهشی و مقالات برگزيده و با سخنراني مهندس محمدحسين ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار شد.

File196

همايش آينده پژوهشي كتابخانه‌هاي عمومي ايران با هدف تبادل انديشه در زمينه مسائل و چالش‌هايي كه اين نهاد اجتماعي در آينده با آنها روبرو خواهد شد، برگزار مي‌شود. اين همايش تلاش خواهد كرد زمينه مناسبي براي آينده‌‌نگري و واكاوي پيامدهاي گوناگون و در عين حال پيدا و ناپيداي روندهاي گفته شده را كه مي‌تواند حرفه كتابداري و اطلاع‌ رساني ايران را تحت تأثير قرار دهد فراهم نمايد.

دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور در بخش هايي از سخنان خود در اين مراسم گفت: خوشبختانه اين همايش در سالي برگزار مي شود كه مزين به نام فرهنگ است و يكي از اركان اصلي تشكيل دهنده فرهنگ در همه دنيا نيز كتابخانه است. ركني كه اگرچه نقش آن به نظر پررنگ نمي آيد اما بدون شك بي حضور و وجود آن پايه هاي فرهنگ و خرد ورزي جامعه با كاستي هايي مواجه خواهد شد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: در دولتي كه به نام تدبير و اميد است، نمي توان به آينده اميد داشت بدون توجه به كتابخانه و محصول آن يعني آگاهي و تدبير. وقتي آگاهي و دانش ورزي جامعه به حد اعلاي خود برسد آنگاه مي توان سايه تدبير را در همه امور ساري و جاري ديد و چنين تدبيري جز در لواي مطالعه عميق و دسترسي به كتابخانه هايي پربار به دست نمي آيد.

ملك احمدي همچنين تصريح كرد: نهاد كتابخانه هاي عمومي مفتخر است كه در سال فرهنگ و در سايه دولت تدبير و اميد با نگاه به افق چشم انداز كشور اسلامي و حركت در راستاي اسناد بالادستي و برنامه هاي كلان دولت در جهت ارتقاء سرمايه اجتماعي، پياده سازي الگوهاي اقتصاد مقاومتي و تغيير در سبك زندگي گام برداشته و اطمينان دارد با همدلي و همراهي موجود در خانواده بزرگ نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور آينده اي روشن را رقم خواهد زد.

وي ادامه داد: شادمان هستم كه اين همايش كه در حرفه كتابداري و اطلاع رساني براي نخستين بار برگزار مي شود به همت كتابداران و كارشناسان كتابخانه هاي عمومي برنامه ريزي و اجرا مي شود. اميدوارم دستاوردهاي فكري و پژوهشي حاصل از مقالات و پوسترهاي ارائه شده بتواند قدم كوچكي براي آغاز يك حركت بزرگ در اين راستا باشد.

در انتهاي اين مراسم نيز مهندس ملك احمدي دبيركل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، دكتر رحمت الله فتاحي استاد دانشگاه فردوسي مشهد،دكتر مرتضي كوكبي استاد دانشگاه شهيد چمران و محمد دكامه اي مديركتابخانه هاي سازمان فرهنگي – هنري شهرداري تهران از نفرات برگزیده در بخش مقالات، پوستر و طرحهای پژوهشی تقدیر به عمل آمد.

خوشبختانه در این مراسم و در بخش طرحهای پژوهشی و خلاق طرح عباس حسین زاده بندقیری با عنوان ” طرح جعبه پرسش ” (question box) جزء سه طرح برگزیده کشور انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.حسین زاده در خصوص این طرح گفت: طراحان و متخصصان فناوری معمولا بر ایجاد ابزار های جدید تمرکز می کنند، اما برخی از مفید ترین راه حل هایی که طراحی می شوند، آنهایی هستند که ابزاری قدیمی را به گونه ای تغییر می دهند که برای کاربرانی جدید قابل استفاده باشند. یک مثال متهورانه از این دست، قابل دسترس نمودن اطلاعات گسترده موجود  بر روی شبکه اینترنت،و سایر منابع اطلاعاتی که در کتابخانه های عمومی موجود می باشد، برای کسانی است که حتی سواد خواندن و نوشتن نیز ندارند و حتی هرگز  درباره اینترنت چیزی نشنیده اند.جعبه پرسش ابتکار ی است که به افراد کمک می کند پاسخ پرسش های مربوط به مسائل زندگی روزانه خود ،نظیر بهداشت و سلامت، کشاورزی، داد و ستد، تحصیلات و سرگرمی ها را بدست آورند این وسیله با شکستن مرزهای مربوط به نیازهای تکنولوژیکی، زبان، و سواد به افراد دور افتاده ترین نقاط اجازه می دهد به اطلاعات کتابخانه دست پیدا کنند.