مقتدایی :فرهنگ مرز بین بایدها و نبایدها است و ارزش‌ های حاکم بر جامعه مجموعه فرهنگ را می‌سازد

استاندار خوزستان با اشاره به طرح آموزش‌ های همگانی در حوزه فرهنگ گفت: آموزش چیزی غیر از استفاده از تجربه دیگران نیست، اگر در این حوزه به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کنیم بی‌شک به مشکل بر نمی‌ خوریم.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،عبدالحسن مقتدایی در کارگروه فرهنگ و آگاهي اجتماعی استان که […]

استاندار خوزستان با اشاره به طرح آموزش‌ های همگانی در حوزه فرهنگ گفت: آموزش چیزی غیر از استفاده از تجربه دیگران نیست، اگر در این حوزه به وظایف خود در چارچوب قانون عمل کنیم بی‌شک به مشکل بر نمی‌ خوریم.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،عبدالحسن مقتدایی در کارگروه فرهنگ و آگاهي اجتماعی استان که امروز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خرسندم که احساس ضرورت پرداختن به مسايل فرهنگی در مدیران استان وجود دارد. نسل جوان آن چه که در فرهنگ و روابط عمومی اجتماعی برداشت کرده را شیوه قرار می‌دهد. از آنجا که انسان در بدو تولد آنچه که می‌بیند را می‌پذیرد، کمتر به دنبال تغییر می‌رود که این موضوع باید از سوی مدیران مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

86722

وی ادامه داد: اگر انسان به دنبال تغییر رفت، بی‌ شک عامل تحول و یک تحولگر خواهد شد. اگر هیتلر تاریخ‌ ساز می‌شود باید بدانید که گاندی نیز از جهتي ديگر تاریخ ساز می‌ شود. در ساختار اداری خود بسیاری آمده‌اند و بسیار رفتند. اما تعداد اندکی آدم‌ های سازنده‌ ای وجود دارند که بر ضرور ت‌های جامعه تمرکز می‌کنند و خود عامل تحول می‌شوند.استاندار خوزستان افزود: معتقدم فرهنگ مرز بین بایدها و نبایدها است و ارزش‌های حاکم بر جامعه مجموعه فرهنگ را می‌سازد،خواه مثبت باشند و خواه منفی. برخی نکات جغرافیای دنیا نیز خاص هستند و ارزش‌های خاصی دارند. به عنوان نمونه اینجا حجاب به عنوان یک ارزش از سوی نظام ابلاغ می‌شود و موضوعی از دین ماست که پذیرفته شده است. بنابراین در خصوص فرهنگ باید به توافقاتی دست یابیم.

مقتدایی گفت: از سلیقه‌ ای ابلاغ کردن مواردی از دین و قانونگذاری باید پرهیز کرد و این آموزش‌ ها باید به نیروها داده شود. آموزش دادن در این زمینه از نکات اساسی به شمار می‌رود. آموزش اگر مفید و مثبت باشد حتی اگر هدفمند نباشد تاثیر خود را حتما دارد. زیبایی، خوبی و صداقت در امور خواه هدفمند باشد یا نباشد اثر خود را بر جامعه می‌گذارد به طور نمونه از مجموعه هدفمند کار کردن در جوامع غیراسلامی گاندی، و در جوامع اسلامی امام خمینی(ره) بر می‌خیزد. و در جوامعی هیلتر و چنگیز بیرون می آید. متمرکز کار کردن در این حوزه اثرگذاری آن بیشتر است.

وی ادامه داد: آیا قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره فرهنگ نباید هیچ احساس مسئولیتی نسبت به فرهنگ می داشتیم؟ هر آنچه که تاکنون کار شده در تعارض آن چه بوده که به ما حمله شده است. سوال اینجاست که آیا فرهنگ جهادی امروز ایجاد شده است؟ خیر، اما چرا رها شد و از آن فاصله گرفتیم که اکنون باید به ما تذکر داده شود. مرز بایدها و نبایدها که همان ارزش‌هاست و مجموعه ارزش‌ها که فرهنگ را می‌سازد مدت‌ها تبیین شده است.استاندار خوزستان به اهمیت آموزش در حوزه فرهنگ اشاره کرد و اظهار کرد: آموزش هزینه ای است که دیگران از عمر و مال خود صرف کرده اند. که به دست ما رسیده است. آموزش چیزی غیر از استفاده از تجربه نیست.

در جلسه هم‌ اندیشی و هماهنگی طرح آموزش همگانی عماد معاون توسعه منابع انسانی استانداری خوزستان این طرح را شامل 8 کارگروه مسايل زیست محیطی، برنامه های آموزشی مربوط به خانواده، سلامت عمومی، مشارکت های مردمی، امداد و نجات، شهروند مداری و شهروند محوری، توسعه اجتماعی و اقتصادی و توسعه سیاسی و فرهنگی عنوان کرد، و در نهایت مدیران دستگاه ها به ارايه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص محورها و برخی موضوعات کارگروه های 8 گانه این طرح پرداختند.