قطار توسعه کتابخانه های استان در ایستگاه سوسنگرد/آیه الله کعبی :مردم دشت آزادگان كتاب خوانند

آيين بازگشايي كتابخانه عمومي شريعتي سيد عباس با حضور حضرت آيت الله كعبي نماينده محترم مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري ،مدير كل كتابخانه هاي عمومي خوزستان ، روحانيون ،مسئولين شهرستان، اصحاب رسانه و عموم مردم در محل كتابخانه مذكور برگزار شد. به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري […]

آيين بازگشايي كتابخانه عمومي شريعتي سيد عباس با حضور حضرت آيت الله كعبي نماينده محترم مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري ،مدير كل كتابخانه هاي عمومي خوزستان ، روحانيون ،مسئولين شهرستان، اصحاب رسانه و عموم مردم در محل كتابخانه مذكور برگزار شد.

0

به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري در آئين بازگشايي كتابخانه عمومي شريعتي سيد عباس گفت: بسيار خوشحاليم كه در اين روستاي ولايتمدار و در جمع مردم متدين روستاي شريعتي شاهد بازگشايي كتابخانه عمومي ديگر در استان خوزستان و در شهرستان دشت آزادگان هستيم. در ابتدا تشكر ويژه از جناب آقاي منصوري و همكاران داريم كه با خدمت جهادي و عزم ايماني توانستند توسعه كتابخانه ها در تمام مناطق استان را با بهترين كيفيت و سرعت در دو سال اخير به انجام برسانند.وي افزود: در روايتي از حضرت فاطمه (س) كه در  مجامع اهل سنت و شيعي ذكر شده است : ابن مسعود نقل ميكند فردي حضور حضرت زهرا رفت و گفت: اي دختر رسول خدا، آيا رسول خدا (ص)چيزي را در نزد شما باقي گذاشته تا شما از آن ميراث چيزي را به ما هديه كنيد و به ما بدهيد؟ حضرت يكي از خادمان را صدا كرد و فرمود : آن پارچه حرير را باخودت بياور كه در آن سلسله احاديث پيامبربه صورت يك بسته ( به قول امروزيها بسته فرهنگي) گردآوري شده بود  و حضرت فرمود اين بسته يك بسته مهم فرهنگي مي باشد كه براي ما ارزشش از امامين بزرگوارحسن(ع) و حسين(ع) بيشتر است . اوج اهميت مباحث فرهنگي در اين است كه حضرت فاطمه احاديث باقي مانده از رسول اكرم را با امامان بزرگوار  خود بالاتر مي داند. حضرت فاطمه در پاسخ به آن مرد مراجعه كننده گفت: ميراث باارزش پيامبر شامل باورها و انديشه هاي اسلامي پيامبر، فرهنگ اسلامي پيامبر، احاديث گوهر باري كه انسان را متحول مي كند در يك كلام كلي ميراث با ارزش پيامبر كتاب است ، اقرا بسم ربك الذي خلق و اين با ارزشترين ميراث رسول اكرم است .

آيت الله كعبي افزود: كتابخانه ميراث گرانبها و با ارزشي است در مناطق محروم استان كه اين كتابخانه ها محور شكوفايي و تحول و محور حل همه مشكلات و رونق اقتصادي خواهد بود. چه بسا اگر مسئله فرهنگ حل شود مسائل اقتصادي هم حل خواهد شد.وي تاكيد كرد: يكي از مسائل پايه اي كه ما در موردش خيلي بايد زحمت بكشيم ، بالا بردن سطح آگاهيهاي عمومي و فرهنگ عمومي برمبناي باورها و ارزشهاي اسلامي است. فرهنگ حاشيه اقتصاد نيست فرهنگ حاشيه سياست نيست ، فرهنگ حاشيه امنيت نيست بلكه فرهنگ زيربناي هر منطقه است و جوامعي كه از لحاظ رشد فرهنگي بالا باشند همه مشكلاتشان حل مي شود. اما جوامعي كه دچار بحران فرهنگي  و آگاهي هستند  دچار انحطاط و عقب ماندگي مي شوند و نهضت اسلام در ريشه يك نهضت فرهنگي است و پيامبر با فرهنگ توانست تمدن سازي كند.

آيت الله كعبي افزود: دين براي خدمت به انسانهاست، دين براي حمايت از انسانهاست ، دين براي بالابردن درك اخلاق و شعائر معنوي انسانهاست و خداوند متعال انسانها را به اين كارها دعوت مي كند و لزوم ترويج اين كارها و فعاليتها در مراكز فرهنگي مانند كتابخانه ها با برگزاري برنامه هاي جنبي و آموزشي محقق مي شود.نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري گفت: يكي از مباحث مطرح شده در بحث فرهنگ عمومي تهاجم فرهنگي دشمن از طريق ماهواره هاي انحرافي، پرده دري و ترويج بي عفتي و فحشا و منكرات در جامعه است كه در مقابل اين تهاجم كتابخانه هاي عمومي سد مستحكمي هستند تا در مقابل اين تهاجمات دشمنان مقابله كنند و كانونهاي  فرهنگي مهم و قوي براي ترويج فرهنگ اصيل در هر منطقه مي باشند

وي افزود: همانطور كه عرض شد بسته فرهنگي حضرت فاطمه كتاب و احاديث بوده است كه در اين مسئله چند نكته نهفته است: اول اينكه ميراث رسول خدا فرهنگ است،  دوم حضرت زهرا فرهنگ را مهمتر از فرزند مي داند فرهنگ فرزند ساز است، سوم آموزه هاي اخلاقي فرهنگ ديني جامعه ساز است  و چهارم اگر فرهنگ عمومي جامعه اي ساخته شود بقيه مشكلات آن به تدريج حل خواهد  شد .آيت الله كعبي گفت: اين نويد و بشارت خوبي است كه مردم دشت آزادگان كتاب خوانند و شاخص كتابخواني در مقايسه با بقيه شهرستان هاي استان بالاتر است و  11 درصد جمعيت عضو كتابخانه هستند و اميدواريم كه بيشتر شود و من توصيه ام به اهالي روستا اين است كه اين كتابخانه را مانند مسجد و حسينيه اجر و ارج بگذاريد يعني هم از كتابخانه نگهداري كنيد ، هم نظافت كتابخانه حفظ شود ، هم در مديريت كتابخانه همكاري كنيد ، هم فرزندان خود را تشويق كنيد در طول سال به كتابخانه بيايند و استفاده كنند و هم بعضي از اجتماعات عمومي مثل اجتماعات فرهنگي و اجتماعي و اين جلسات را در كتابخانه برگزار كنيد و اين كتابخانه محل تجمعات عمومي شما باشد .

حضرت آيت الله كعبي در پايان تاكيد كرد: كتابخانه ها بايد هسته اوليه جريان سازي فرهنگي در استان بشوند و با اين همت و كتابخانه هايي كه در استان وجود دارد مي توانيم هسته هاي اوليه فرهنگي را به صورت خودجوش و مردم نهاد راه بندازيم و روحانيت بايد در اين زمينه نقش موثري داشته باشيد . همچنين بايد پيوند بين كتابخانه ، حوزه ، مسجد و مدرسه توسط مسئولين شهرستان شكل بگيرد و محكم شود و با اين كار سنگ بناي پيشرفت در شهرستان نهاده شود.