18 هکتار از جنگل‌های کرخه در آتش سوخت

رییس پارک ملی کرخه با اشاره به مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده کرخه از احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی خبر داد. محمد الوندی گفت : آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده کرخه روز یکشنبه (24 مردادماه) آغاز شد و پس از دریافت گزارش این آتش‌سوزی، محیط‌بانان به سرعت با تجهیزات آتش‌نشانی در محل حضور یافتند. وی با […]

رییس پارک ملی کرخه با اشاره به مهار آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده کرخه از احتمال عمدی بودن این آتش‌سوزی خبر داد. محمد الوندی گفت : آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده کرخه روز یکشنبه (24 مردادماه) آغاز شد و پس از دریافت گزارش این آتش‌سوزی، محیط‌بانان به سرعت با تجهیزات آتش‌نشانی در محل حضور یافتند.

137792

وی با بیان این‌که محل آتش‌سوزی در نزدیکی روستای شن‌ریز بوده است، افزود: آتش‌سوزی در نهایت پس از تلاش 5 ساعته و با همکاری مردم محلی و نیروهای آتش‌نشانی بخش‌های شهرستان شوش مهار شد. الوندی با اشاره به این‌که مساحت کل پارک ملی و منطقه حفاظت شده کرخه 14 هزار است، ادامه داد: متاسفانه در این آتش‌سوزی 18 هکتار از جنگل‌های منطقه که پوشش گیاهی آن بیشتر گونه درختی گز است، در آتش سوخت. وی درخصوص علت آتش‌سوزی گفت: تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و علت آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست. با این حال به نظر می‌رسد که آتش‌سوزی عمدی بوده است.

رییس پارک ملی کرخه اظهار کرد: بین بیشه و زمین‌های کشاورزی مرزی نیست و این اراضی در کنار یکدیگرند؛ گاه به دلیل آتش زدن کاه و کلش زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان، آتش از زمین‌های کشاورزی به بیشه سرایت می‌کند و موجب آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده کرخه می‌شود که البته اکنون فصل این نوع آتش‌سوزی‌ها نیست و بیشتر در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و در زمان برداشت محصول کشاورزی رخ می‌دهد. وی ادامه داد: گاهی نیز با انبوه شدن پوشش گیاهی، منطقه مامن حیوانات گوشت‌خوار از جمله گرگ‌ها می‌شود و دامداران و گله‌داران برای راحتی و امنیت تردد خود و گله‌هایشان، عمدا پوشش گیاهی را آتش می‌زنند تا گوشت‌خواران را فراری دهند. الوندی افزود: متاسفانه شکارچی‌ها و صیادان غیرمجاز و زغال‌گیرها هم عمدا جنگل‌ها را به آتش می‌کشند. بارها اتفاق افتاده که صیادان غیرمجاز برای گرفتار کردن محیط‌بانان، منطقه را آتش می‌زنند تا بتوانند به راحتی به صید برقی ماهی در رودخانه بپردازند.