گفتگوی مهم موسوی رییس فراکسیون نفت و گاز مجلس:خام فروشی نفت خیانت به نسل های آینده کشور است.

سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در جمع خبرنگاران با اعلام خبر تشکیل فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی در مجلس گفت:این فراکسیون با امضای 64 نفر از نمایندگان استان های نفت خیز تشکیل شد.وی افزود: هدف از تشکیل این فراکسیون تقویت و حمایت از بخش انرژی بخصوص در حوزه پالایشگاه ها بود.این نماینده […]

سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز در جمع خبرنگاران با اعلام خبر تشکیل فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی در مجلس گفت:این فراکسیون با امضای 64 نفر از نمایندگان استان های نفت خیز تشکیل شد.وی افزود: هدف از تشکیل این فراکسیون تقویت و حمایت از بخش انرژی بخصوص در حوزه پالایشگاه ها بود.این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت موضوع نفت ، گاز و پتروشیمی در کشور اظهار داشت: در طول سه دهه ای که از فرآیند قانون گذاری پس از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد نبود و خلاء فراکسیونی جامع که بدون محدودیت عضویت نمایندگان علاقمند، موضوع نفت ، گاز و پتروشیمی به طور تخصصی در آن پیگیری شود تا از ظرفیت های عظیم این بخش در راستای توسعه و پیشرفت کشور به نحو مطلوبی بهره برداری شود احساس می شد.

9301x29x0x5407

موسوی افزود: اینجانب از همان لحظه ورود به مجلس با توجه به اینکه سال ها تجربه حضور در مناطق نفتخیز را داشتم به فکر تاسیس این فراکسیون بودم که خوشبختانه با استقبال و حمایت سایر نمایندگان موفق به تشکیل این فراکسیون شدیم که آغاز راهی بلند خواهد بود.شکرخدا موسوی در خصوص اهمیت تاسیس فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی در مجلس اظهار داشت: صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. نفت، علاوه بر اینکه منبع عمده تأمین انرژی در دنیای امروز است، نقش مهمی‌نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی کشورهای مختلف ایفا می‌کند.وی افزود:  بخش نفت در اقتصاد ایران سال‌ های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می‌کند و در واقع این بخش در اقتصاد کشور نقش مسلط را ایفا می کند. از طرفی با توجه به این که کشورهای در حال توسعه با منابع محدود و نیازهای نامحدود رو به رو هستند و نمی‌توانند تمام بخش های اقتصادی را همزمان توسعه دهند، باید به بخش های مهم و کلیدی خود اولویت دهند. در همین راستاست که می توان گفت جایگاه صنعت نفت در اقتصاد ایران به عنوان یک صنعت مهم و کلیدی، باید مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده اهواز در مجلس افزود: نفت ، گاز طبیعی، مهم ترین منابع تأمین انرژی بشر امروزی هستند؛ به‌طوری که نفت خام ۴۵ درصد و گاز طبیعی ۲۵ درصد انرژی دنیا را تأمین می‌کنند؛ از این رو نفت و گاز در معادلات اقتصادی ـ سیاسی جهان اهمیت راهبردی دارند و در فرآیند روابط بین الملل نقش مهمی می‌توانند ایفا ‌کنند. کشورهای جهان، به لحاظ برخورداری از ذخایر انرژی به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول که بیشترین انرژی را در جهان مصرف می‌کنند، سهم ناچیزی از ذخایر نفت و گاز دنیا دارند. برای مثال، گروه کشورهای صنعتی OECD که حدود ۶۲ درصد نفت جهان را می‌سوزانند، تنها ۷ درصد ذخایر نفتی را در اختیار دارند. این کشورها ۳۴ درصد نیاز خود را از کشورهای نفتخیز تأمین می‌کنند و برای تأمین انرژی خود، به شدت نیازمند گروه دوم یا کشورهای دارای ذخایر نفت و گاز هستند. در این گروه، کشورهای خاور میانه با بیش از ۶۵ درصد منابع نفتی دنیا تنها ۴/۸ درصد از این انرژی را مصرف می‌کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی افزود: از جمله سیاست‌های اساسی کشورهای مصرف‌کننده، تأمین مطمئن انرژی و ایجاد امنیت عرضه است. امنیت عرضه، بازار باثبات و مطمئنی را می‌طلبد که انرژی را با قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان تأمین کند. چشم‌انداز آینده ذخایر نفت و گاز در جهان نشان می‌دهد این ذخایر در کشورهای بزرگ صنعتی، آینده تاریکی دارند و میزان ذخایر انرژی این کشورها به شدت در حال کاهش است. پس باید به عنوان یکی از معدود کشورهای دارای مخازن و منابع عظیم نفت و گاز با اشراف به این واقعیت های عرصه بین المللی در مجامع بالادستی مانند مجلس به گونه ای تخصصی تر و جامع تر به موضوع استراتژیک نفت ورود نماییم.رئیس فراکسیون نفت، گاز و پتروشیمی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحقیقات علمی صورت گرفته اظهار داشت: بر اساس «نسبت تولید به ذخیره» در میان كشورها، با فرض حفظ میزان تولید سال ۲۰۰۲، آمریكا تنها برای مصرف ۱۱ سال ذخیره نفتی دارد. این نسبت در شرایطی محاسبه می‌شود که تولیدات گذشته کشورها از میزان ذخیره نفتی آنها کسر نشده است.

موسوی افزود: با توجه به این مسئله، آینده تاریک ذخایر انرژی به ویژه در کشورهایی که ذخیره چندانی ندارند، بیشتر روشن می‌شود. ذخایر گازی هم در کشورهای مصرف‌کننده اصلی با چنین وضعی رو به رو است. برای مثال، ذخایر گازی آمریکا تنها ۱۰ سال دوام خواهد آورد. عمر ذخایر کانادا و انگلیس نیز کمتر از ۱۰ سال است. در مقابل این کشورها، ذخایر انرژی کشورهای خاور میانه آینده روشن‌تری دارد. ذخیره نفتی ایران ۶۷ سال و عربستان ۸۵ سال دوام خواهد داشت. ذخایر گازی ایران و قطر نیز آینده بسیار روشنی دارد. ایران ۲۱۷ سال و قطر ۴۹۵ سال دیگر گاز خواهد داشت؛ بنابراین ذخایر نفت و گاز ایران در جغرافیای سیاسی و اقتصادی نقش راهبردی به کشور ما می‌ بخشند.

شکرخدا موسوی ادامه داد: البته احتمال کشف ذخایر عظیم انرژی و تغییر این معادلات را در آینده نمی‌توان نفی کرد، اما با توجه به مطالعات و اکتشاف های انجام شده، تغییر کلی این روند در آینده چندان محتمل نیست. از سوی دیگر، به نظر نمی‌رسد انرژی‌های جدید تا ۲۰ یا ۳۰ ‌سال آینده رقیبی جدی برای سوخت‌های فسیلی به حساب آیند.موسوی تصریح کرد: وابستگی شدید کشورهای توسعه‌ یافته به انرژی نهفته در کشورهای دارنده این ذخایر، فرصت‌ها و تهدیدهای راهبردی را برای این کشورها و از جمله کشور ما ایجاد می‌کند. تجربه نشان می‌دهد که کشورهای فاقد منابع انرژی، برای تأمین مطمئن انرژی مورد نیاز خود از هر وسیله‌ای از جمله استعمار، کودتا و تشکیل حکومت‌های دست‌نشانده در کشورهای نفتخیز استفاده می‌کنند. هر چند برخی از این روش‌ها، امروزه قدیمی به نظر می‌رسند، اما هنوز هم استفاده از حربه زور و خشونت برای تأمین این ماده حیاتی ادامه دارد که به نظر می رسد هدف غایی نقشه راه خاورمیانه که توسط امریکایی ها دنبال می شد کنترل کامل منابع نفتی و حفظ امنیت تولید نفت برای کشورهای بزرگ صنعتی باشد.رئیس فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی مجلس خاطرنشان ساخت: متأسفانه در کشور ما تنها داد و ستد انرژی در معاملات سیاسی مؤثر دیده شده و کمتر به داد و ستدهای صنعتی و تکنولوژیک توجه شده است. در حالی که اهمیت داد و ستدهای تکنولوژیک به هیچ روی کمتر از فروش نفت و گاز نیست و حتی به مراتب نقش بیشتری در توسعه روابط سیاسی کشور ایفا می كند.

وی افزود: باید توجه کرد که این فرصت‌ ها اگر به درستی استفاده نشوند،موجب تهدیدهای بزرگتر می‌ شوند. برای مثال، قراردادهای نفتی می‌توانند محل وابستگی سیاسی و اقتصادی شوند، یا داد و ستد انرژی به محل تأمین ارز برای جبران ناکار آمدی بخش‌ های اقتصادی دولت و غیره تبدیل شوند. استفاده از این فرصت‌ ها نیازمند طرح علمی مسائل و حرکت مبتنی بر کار کارشناسی است.

موسوی با تأکید بر اینکه هم‌ اکنون بیش از ٤٠٠ هکتار زمین به پروژه ساخت ٨ پالایشگاه کوچک فراورش مایعات گازی تخصیص داده شده، گفت: وزارت نفت باید با سرعت بیشتری نسبت به ایجاد این پالایشگاه‌ ها و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس همت گمارد که در صورت تحقق این پروژه ها، کشورمان ایران همه مایعات گازی تولیدی خود را که بالغ بر یک میلیون بشکه در روز است، در داخل تبدیل به فرآورده‌های با ارزش می‌کند.
موسوی با انتقاد از عدم اهتمام جدی به بورس نفت و فروش داخلی آن گفت: اصلی ترین مزیت تبدیل نفت خام به سایر محصولات و صادرات آن می‌تواند عبور از تحریم‌ هایی باشد که غرب برای ضربه زدن به اقتصاد کشور وضع کرده است. با فروش داخلی نفت خام و صادرات محصولات فرآوری شده می‌توان تا حدود زیادی از عرضه نفت جلوگیری کرد که این موضوع می‌تواند باعث بالارفتن قیمت نفت خام شده و از طرف دیگر می‌تواند ضربه‌ ای اساسی به تحریم کنندگان ایران بزند.

وی با طرح این پرسش که پس چرا بورس نفت در چرخه سیاست های انرژی کشور جایگاهی شایسته نیافته به وزارت نفت پیشنهاد نمود ضمن راه اندازی ستاد ویژه ای برای تدوین سیاست هایی برای جلوگیری از خام فروشی در خصوص بورس نفت نیز فکر و طرح تازه ای دراندازد.رئیس فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی مجلس خطاب به وزیر و مجموعه مدیران وزارت نفت یادآور شد: مقام معظم رهبری بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی تاکید کرده اند بنابراین باید با کار کارشناسی و برنامه ریزی مدت دار سعی کرد با ایجاد ارزش افزوده در منابع نفتی، صادرات کشور را در موضوعات مختلف افزایش داد.
پیام روشن تشکیل فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی مجلس ترغیب جدی وزارت نفت به جلوگیری از خام فروشی است. اصولاً اقتصاد مقاومتی یعنی جلوگیری از خام فروشی در تمامی زمینه ها و این که بازار اشتغال و کسب و کار را با تولید محصولات نهایی برای فرزندان کشور فراهم کنیم.موسوی توضیح داد: در راستای تحقق شعار جلوگیری از خام فروشی نفت می بایست از توان و ظرفیت نخبگان و فرهیختگان مستعد صنعت نفت و البته دانشگاه های کشور برای بهبود کیفی این صنعت استفاده کرد. البته استفاده از مشارکت و سرمایه گذاری خارجی نیز به شکلی که عزت و منافع ملی کشور لگدمال نشود و پالایشگاه سازی می تواند راهکارهای مناسبی برای دستیابی به آرزوی جلوگیری از خام فروشی نفت است که به نظر من خیانت به نسل های آینده کشور است.شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: در سیاست‌ های کلی برنامه پنجم توسعه هم تأکید شده بود که در طول زمان اجرای برنامه، دولت باید خود را از نفت جدا و خود را بدون درآمدهای نفتی اداره کند چرا که بیماری اقتصاد ایران در همین وابستگی به نفت ریشه دارد و از سال ۱۳۵۲ اقتصاد ایران مبتلا به این بیماری شده که همانا بیماری هلندی است. این بیماری باعث افزایش نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، از بین‌رفتن تولید داخلی و بالا رفتن میزان واردات خواهد شد که عوارض آن را در حال حاضر می‌توان مشاهده کرد. یادمان باشد که تدبیر رهبری نظام این بوده که وابستگی بودجه جاری دولت از نفت قطع شود و درآمدهای نفتی برای سرمایه‌گذاری هزینه شود. به نظر می رسد که دولت جدید و وزیر نفت که به درستی سیاست افزایش تولید نفت را در پیش گرفته است همزمان می بایست تدابیرویژه ای برای حرکت به سمت توقف خام فروشی نفت در دو سال آینده بیاندیشد.

موسوی با هشدار به دولت یازدهم در خصوص ارائه تمهیداتی برای کاهش وابستگی به نفت در بودجه 94 کشور اظهار داشت:درآمد حاصل از فروش نفت و گاز، فرصت‌ های اقتصادی را می‌ آفرینند. نیاز کشورهای جهان به منابع انرژی کشور، سبب گسترش روابط سیاسی و افزایش ضریب امنیتی در صحنه بین‌المللی می‌ شود.  نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: جلب توجه کشورهای دارنده سرمایه و فناوری برای سرمایه‌ گذاری در صنعت نفت و گاز کشور نیز، فرصت دیگری است که به واسطه وجود این ذخایر ارزشمند به وجود می‌ آید. کشورهای دیگر برای تضمین امنیت انرژی خود و کسب منفعت، با وجود شرایط سیاسی خاص منطقه و به ویژه ایران، تمایل خود را به این سرمایه‌ گذاری‌ ها نشان داده‌ اند.وی ادامه داد: سرمایه‌ گذاری گذشته ژاپن برای توسعه میدان نفتی آزادگان یا توتال در پارس جنوبی، نمونه‌هایی از این تمایل است. مبادلات صنعتی ناشی از وجود این ذخایر نفتی، می‌توانند انتقال فناوری،کسب تجربیات صنعتی و رشد صنایع جانبی را سبب شوند. هر چه دامنه گفت و گوی صنعتی کشور ما با کشورهای توسعه‌ یافته افزایش یابد، ضریب امنیت و موقعیت سیاسی ایران هم در جهان تقویت می‌شود. کاهش وابستگی بودجه به نفت فروشی پیام ویژه ای در عرصه بین المللی خواهد داشت و آن کاهش آسیب پذیری کشور به کشورهای غربی و بالارفتن توان داخلی و امنیت ملی است چرا که اگر امروز دولت های غربی با تحریم های ظالمانه خود مشکلاتی را در چرخه اقتصادی کشورمان ایجاد نموده اند به دلیل نقش پررنگ درامدهای نفتی در بودجه های سالیانه است. این که هم با افزایش قیمت نفت و هم با کاهش فروش نفت اقتصاد کشور دچار تلاطم های جدی می شود نشان دهنده این موضوع است که نفت هنوز نقش سازنده خود را در اقتصاد ملی ما بازنیافته است.

سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در پایان خاطرنشان ساخت:در مجموعه وزارت نفت باید کسانی که از اراده لازم برای گام برداشتن در مسیر کاهش وابستگی به نفت و بازسازی ساختارهای اقتصادی برخوردار نیستند، کنار گذاشته شوند. در این زمینه فراکسیون تازه تاسیس نفت ، گاز و پتروشیمی مجلس آمادگی خود را برای همراهی با سیاست های مبتنی بر آموزه های اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت ، گاز و پتروشیمی اعلام می کند.گفتنی است در انتخابات فراکسیون نفت ، گاز و پتروشیمی مجلس ، سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز ، باوی ، حمیدیه و کارون با اکثریت قاطع آراء به عنوان رئیس این فراکسیون منصوب شد.