رئیس اتاق بازرگانی اهواز: با افزایش 3 برابری تعرفه گمرکی از سوی عراق ، صادرات کالا از مرزهای شلمچه و چذابه کاهش یافت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: افزایش سه برابری تعرفه صادرات از سوی عراق صادرات برخی کالاها از مرزهای چذابه و شلمچه را مختل و یا کاهش داده است. شهلا عموری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با افزایش تعرفه صادرات از سوی کشور عراق به میزان سه برابر در […]

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: افزایش سه برابری تعرفه صادرات از سوی عراق صادرات برخی کالاها از مرزهای چذابه و شلمچه را مختل و یا کاهش داده است. شهلا عموری در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با افزایش تعرفه صادرات از سوی کشور عراق به میزان سه برابر در برخی اقلام، صادرات انواع تره بار از این مرزها کاهش یافته و بازرگانان ایرانی و عراقی را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

ahvaz940410

وی افزود: همچنین صادرات سیمان سفید، آجر، سنگریزه، مصنوعات پلاستیکی و فلزی، ایزوگام و انواع شیلنگ نیز مشمول این افزایش تعرفه بوده و صادرات آن کاهش یافته است. عموری با بیان اینکه برخی تره بار نیز مجوز صدور ندارد گفت: این اقلام شامل هندوانه، انواع کلم، خربزه، بادمجان، خیار، سیب زمینی و گوجه فرنگی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز ادامه داد: تنها گروه صادراتی تره بار شامل انواع میوه، پیاز، سیر، هویج و فلفل دلمه ای از دو مرز شلمچه و چذابه صادر می شود. وی یاد آور شد: تعداد گواهی مبدا در اردیبهشت ماه امسال یک هزار و 286 فقره به وزن 347 هزار و 843 تن و به ارزش 60 میلیون و 252 هزار و 178 دلار بوده است. پارسال حدود یک میلیارد دلار کالای غیرنفتی از مرزهای شلمچه و چذابه به عراق صادر شد. مرزهای زمینی و دریایی با عراق پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق ، به تدریج از تیرماه 1382 برای صادرات کالا و تردد زائران عتبات عالیات بازگشایی شد. خوزستان با استان های بصره و میسان مرز مشترک دارد و تاکنون چند تفاهم نامه اقتصادی ، فرهنگی و آموزشی بین مقامات ارشد خوزستان و مسئولان عراقی امضا شده است.