گشایش کتابخانه “جدبابایی” در بهبهان

آئین افتتاح کتابخانه عمومی هدایت الله جدبابایی با حضور حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان، خانواده محترم مرحوم هدایت الله جدبابایی، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی برگزار گردید. در این مراسم آیت الله شفیعی […]

آئین افتتاح کتابخانه عمومی هدایت الله جدبابایی با حضور حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، فرج الله خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استاندار خوزستان، خانواده محترم مرحوم هدایت الله جدبابایی، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی برگزار گردید.

در این مراسم آیت الله شفیعی افزود: در سفرهای خود به شهرهای دیگر آنان را توصیه به کسب علم و دانش و بصیرت می کنم ،اما در بهبهان نیازی به این تاکید نیست زیرا بهترین بینش ها ، بصیرتها، طرز تفکرها در این شهرستان به اثبات رسیده است و و نخبگان و دانشمندان این سرزمین زبانزد خاص و عام می باشند و این را در آمار دانشگاهیان این شهرستان می توان دید که بیش از جاهای دیگری است و افتتاح این کتابخانه از یک طرف گامی است در جهت افزایش بینشهای این شهرستان می باشد.

وی تصریح کرد: بهبهانی ها در تمام اعصار تاریخ طلایه داران علم و ادب بوده اند و همچنین در دوران دفاع مقدس و انقلاب نیز مردم این شهر یکه تاز در ارائه خدمات به میهن اسلامی بوده اند.نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: بهبهان وطن دوم من است چرا که با اکثر علمای این شهرستان نشست و برخاست داشته ام و من معرفت کاملی نسبت به شهرستان بهبهان دارم.وی افزود: عمل خیرین بهبهان برگرفته از همین فرهنگ ناب این سرزمین است و امروز که شاهد این عمل خیر از طرف خانواده جدبابایی هستیم خوشحالیم که این عمل فرهنگی و علمی  توسط این خانواده ممتاز، سادات جلیل القدر و دانشمندان و نخبگان انجام شد.آیت الله شفیعی در بخشی از سخنان خود ضمن تقدیر و تشکر از مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: آقای منصوری در سالجاری به عنوان مدیر نمونه ملی در تهران معرفی شدند، این موضوع برای ما افتخار آمیز است که یکی از فرزندان استان در کشور رتبه برتر داشته باشد. تلاشهایی که در دوره ایشان برای توسعه کمی و کیفی کتابخانه های عمومی انجام شده است شایسته تقدیر و تکریم است. وی در ادامه گفت: آنچه که در مورد سرانه های مطالعه باید گفت اینست: اگر در کشورهای غربی گفته می شود سرانه های مطالعه آنها بالاتر از ایران است به این دلیل می باشد که معیاری غیر از سنجش کتابخوانی ندارند؛ این در حالیست که در کشورهای اسلامی و بویژه ایران منابع معرفت علاوه بر کتابخوانی منبر و خطابه است که خود فصل مهمی در جامعه دینی است. لذا این موضوع که منابع معرفتی در جهان اسلام و ایران بیشتر و متنوعتر از دیگر کشورها است در رشد آگاهیهای عمومی و ارتقاء معارف بشری تأثیر دارد.

در ادامه مراسم لفته منصوری گفت:خوشحالیم که در این شهر بزرگ با علما و فرهیختگان نامی و با تاریخ بلند و دیرینه افتخار آمیز کتابخانه ای افتتاح می کنیم که به نام نامی خیر بزرگوار مرحوم هدایت الله جدبابایی می باشد و با همکاری نهاد کتابخانه ها و خانواده این خیر این کتابخانه ساخته شد.وی افزود: حقیقت این است کتاب بهبهان بسیار قطور است و تاریخ و شخصیتهای آن و خیرین آن فصل جدیدی در این تاریخ کهن است. ما می دانیم خیرین بهبهان کارهای زیادی در حوزه های مختلف انجام داده اند اما در حوزه کتابخانه این اولین اقدامی بود که توسط خانواده جدبابایی انجام شد و این افتخار را داریم این کتابخانه را در هوای فرهنگی این شهر تاریخی افتتاح کنیم . همه مطلعند که نماینده محبوب شهرستان بهبهان قرار است یک کتابخانه در بهبهان افتتاح کنند و ایشان اولین نماینده مجلس هستند که کتابخانه ای را احداث می کنند.لفته منصوری گفت: حضور فقیهان روشن اندیش اصولی و اهل حدیث اخباری در گذشته تاریخی بهبهان حکایت از ظرفیت عجیب این شهر در برخورد آراء و افکار فلسفی و علمی و فقهی است. به همین جهت امروز بهبهان برای تکرار، بازسازی و بازآفرینی گذشته پرافتخار و آن مجد و شکوه عظیم خود به کتابخانه به عنوان مرکز انباشت و اشاعه و بازپروری میراث گذشته نیاز دارد و انصافا حرمت و عظمت کتابخانه در بهبهان امروز به خوبی پاسداشته شده است.

وی افزود: امروز در ماه ربیع قمری و بهمن شمسی که هر دو یادآور زیباترین مناسبتهای دینی و انقلابی ما هستند، در شهر فرهنگ پرور بهبهان با حضور شما اهالی فرهنگ و ادب سیزدهمین کتابخانه ی عمومی  بهبهان و ۲۰۳ امین کتابخانه عمومی استان افتتاح می شود .مدیر کل گفت: در دوره مدیریت جدید از فروردین ۹۱ تا به امروز حدود ۵۰ کتابخانه به کتابخانه های عمومی استان اضافه شد از ۱۵۳ کتابخانه به ۲۰۳ کتابخانه رسیدیم یعنی ۲۵ درصد کتابخانه های عمومی خوزستان در کمتر از ۲ سال به بهره برداری رسید و کتابخانه های دیگری نیز تا پایان سال در دیگر شهرستانها افتتاح خواهیم کرد.منصوری تاکید کرد: زمین کتابخانه عمومی هدایت الله جدبابایی توسط شورای اسلامی و شهرداری بهبهان در اختیار قرار گرفته و بخشی از ساختمان تا مرحله اسکلت فلزی توسط خانواده محترم جدبابایی، ساخته شد و باقیمانده آن توسط اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان تکمیل گردید.

منصوری اضافه کرد :در زندگینامه مرحوم هدایت الله جدبابایی جمله ای وجود دارد: ” من غنی هستم چون مستغنیم” ، که این نشان از بزرگواری و فروتنی این خانواده بوده و من بسیار خوشحال و خرسندم که این خانواده معزز علی الخصوص سرکارخانم سلطنت جدبابایی در این مراسم حضور دارند و صمیمانه از آنها تشکر می کنیم و امیدواریم از فضای فرهنگی این کتابخانه نهایت استفاده برده شود و جوانان و عموم مردم بهترین استفاده را از این امکانات ببرند.منصوری افزود: اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان مبلغ چهار میلیارد و ششصد میلیون ریال از محل اعتبارات تملک دارایی استان برای این کتابخانه هزینه کرده است. این کتابخانه در زیربنای ۷۰۰ متر مربع با دو سالن مجزا برای مطالعه خواهران و برادران، مخزن کتاب، بخش کودک و نمازخانه و بخش اداری و فنی طراحی شده است  و با تجهیزاتی شامل ۱۲ دستگاه کولر،  ۶ دستگاه رایانه، ۱۰۸ صندلی و میز و قفسه و  ۷۵۰۰ جلد کتاب آغاز بکار کرد.

لفته منصوری در پایان افزود: با افتتاح سیزدهمین کتابخانه بهبهان ، هر ۱۲۸۴۰ نفر  بهبهانی به یک کتابخانه دسترسی دارند این در حالیست که در استان هر ۲۲۲۸۷ نفر و در کشور هر ۲۵۱۸۲ نفر یک کتابخانه دارند.  به ازای هر یکصد نفر بهبهانی ۴ متر و ۱۸ سانتیمتر فضای کتابخانه ای ، ۱۱۱ جلد کتاب در کتابخانه های بهبهان وجود دارد. وی ادامه داد از هر یکصد نفر بهبهانی ۷ نفر عضو کتابخانه های عمومی هستند در حالیکه در خوزستان از هر یکصد نفر نزدیک ۵ نفر و در ایران ۳ نفر عضو کتابخانه های عمومی می باشند در این سرانه که نشاندهنده اهمیت کتابخانه در بهبهان است، بهبهانی ها از خوزستانیها و کل کشور بسیار جلوتر هستند.

در پایان این مراسم دکتر توکل به نمایندگی خانواده مرحوم جدبابایی از اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در تکمیل ساخت کتابخانه و تجهیز آن قدردانی کرد.همچنین لوح تقدیرهایی از سوی حضرت آیت الله موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه معزز اهواز و دکتر مقتدایی استاندار محترم خوزستان به خانواده محترم مرحوم هدایت الله جدبابایی و خانم سلطنت جدبابایی توسط معاون محترم سیاسی و اجتماعی استاندار و امام جمعه بهبهان اهداء شد.

DSC_7454 DSC_7472 DSC_7495 DSC_7599 DSC_7621 DSC_7640 DSC_7662 DSC_7721