سفیر عراق در آبادان : منطقه آزاد اروند دروازه تجارت با استان های جنوبی عراق است

راجح صابر عبود الموسوی سفیر عراق در ایران روابط دو کشور ایران و عراق را در راستای احترام متقابل، غلبه بر چالش های منطقه ای دانست و گفت:ایران و عراق برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عزم جدی دارند. به گزارش ایرنا راجح صابر عبود الموسوی روز شنبه در حاشیه دیدار از نمایشگاه مواد […]

راجح صابر عبود الموسوی سفیر عراق در ایران روابط دو کشور ایران و عراق را در راستای احترام متقابل، غلبه بر چالش های منطقه ای دانست و گفت:ایران و عراق برای گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی عزم جدی دارند. به گزارش ایرنا راجح صابر عبود الموسوی روز شنبه در حاشیه دیدار از نمایشگاه مواد غذایی و صنایع وابسته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی منطقه آزاد اروند در گفت و گو با خبرنگاران افزود:دو کشور دوست و برادر ایران و عراق به واسطه جنایت های رژیم بعث عراق خسارت های زیادی متحمل شدند و از این رو مسئولان دو کشور تاکید دارند تا مناسبات دو کشور به نقطه مطلوبی ارتقاء یابد.

81990377-70569017

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص لایروبی اروندرود و مشکلات پیش روی اجرای این طرح، اظهار داشت: پیشرفت و شکوفایی اقتصادی دو بندر راهبردی بصره و خرمشهر در گرو لایروبی اروندرود است به همین منظور کارگروهای در دو کشور برای تحقق آن در حال فعالیت است. سفیر عراق در ایران گفت:این کارگروهای نظرهای کارشناسی خود را به معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیر عراق ارائه می دهند تا در این خصوص تصمیم گیری نهایی شود.

وی روابط دو کشور عراق و ایران را در حال گسترش دانست و اظهار داشت:طی هشت سال گذشته حجم مبادلات تجاری ایران و عراق از دو میلیارد دلار به 14 میلیارد دلار افزایش یافت و عبور و کامیون ها در مرز شلمچه از 100 کامیون به 600 کامیون در روز رسیده است. راجح صابر عبود الموسوی گفت:این افزایش تجارت بین دو کشور در حالی محقق شده است که ایران با تحریم مواجه بود و کشور عراق نیز گرفتار مشکلات داخلی است. وی افزود:باید قبول کرد، مشکلاتی برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد و برخی از بازیگران اقتصادی و سیاسی در منطقه دوست ندارند تا همکاری های دو کشور افزایش یابد. سفیر عراق در ایران همچنین در سخنانش به امضاء یاداشت تفاهم در خصوص تسهیل در سرمایه گذاری، تعاون گمرکی و افزایش نیافتن تعرفه های گمرکی بین دو کشور طی سه ماه گذشته اشاره کرد و افزود:نباید در برابر فشارهای خارجی و داخلی عقب نشینی کرد و با مجاهدت بر مشکلات پیروز شد.

*** ضوابط تجارت در مرزهای عراق یکپارچه می شود

سفیر عراق در این دیدار به مشکلات برخی از تجار و بازرگان در مناطق مختلف برای صادرات کالای خود به این کشور با اشاره کرد و گفت:تفاوت امور گمرکی در مرز کردستان عراق با سایر مرزهای باعث شده تا بازرگانان و تجار ایرانی برای صادرات کالاهای خود در برخی از مناطق مرزی با برخی از قوانین دست و پاگیر مواجه شوند که در این خصوص در حال رایزنی برای یکچارچه سازی قوانین در مرزهای عراق هستیم. وی از سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به عراق در آینده نزدیک خبر داد و افزود:یک هیات بلندپایه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رئیس جمهوری ایران را در این سفر همراهی می کنند و سعی می شود تا قوانین و مشکلات باقی مانده برای گسترش روابط اقتصادی در این سفر بررسی شود.

** ایران در مقابله با داعش کمک حال عراق است

راجح صابر عبود الموسوی سفیر عراق در ایران بخش دیگری از گفت گوی خود با قدردانی از کمک های جمهوری اسلامی ایران برای کمک به ملت عراق برای پیروزی بر تروریسم، گفت:مردم عراق هرگز کمک های مردم ایران را فراموش نمی کنند. وی افزود:کمک های مردم و دولت ایران به ملت عراق باعث شده تا طی چند ماه گذشته پیروزی های خوبی را در جبهه های نبرد شاهد باشیم.

*** منطقه آزاد اروند دروازه تجارت با استان های جنوبی عراق

سفیر عراق در ایران گفت:استان بصره به عنوان استان راهبردی عراق در جنوب، 90درصد نفت این کشور را به خارج صادر می کند و از این رو ظرفیت زیادی برای سرمایه گذاری دو کشور در این استان وجود دارد. وی راه اندازی نمایشگاه دائمی تولیدات استان خوزستان و منطقه آزاد اروند در استان بصره عراق را خواستار شد و افزود:منطقه آزاد اروند به واسطه نزدیکی به استان بصره می تواند در اقتصاد این استان تاثیرگذار باشد. وی افزود:وجود نمایشگاه دائمی در استان بصره عراق می تواند در شناسایی تولیدات ایرانی به بازرگانان و شهرونان عراقی موثر و تجارت دو کشور را گسترش دهد. دومین نمایشگاه مواد غذایی و صنایع وابسته، چهارشنبه گذشته در راستای افزایش صادرات غیرنفتی به کشور عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس در در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی سازمان منطقه آزاد اروند گشایش یافت. در این نمایشگاه بیش از ۴۰ شرکت و تولید کننده موادغذایی آخرین محصولات و دستاوردهای تولیدی خود را به معرض نمایش عموم گذاشته اند.