دکتر بخشنده : تراز تجاری غذا و کشاورزی در ایران منفی است

معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: تراز تجاری بخش غذا و کشاورزی در کشور ایران منفی است. به گزارش ایرنا عبدالمهدی بخشنده دوشنبه در نهمین کنگره علوم باغبانی ایران در سرسرای دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در سال 1391، بیش از 15 میلیارد دلار واردات کشاورزی و غذا و […]

معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزیر جهاد کشاورزی گفت: تراز تجاری بخش غذا و کشاورزی در کشور ایران منفی است. به گزارش ایرنا عبدالمهدی بخشنده دوشنبه در نهمین کنگره علوم باغبانی ایران در سرسرای دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: در سال 1391، بیش از 15 میلیارد دلار واردات کشاورزی و غذا و شش میلیارد دلار در بخش صادرات نشان می دهد 9 میلیارد دلار تراز کشاورزی منفی است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید در یک برنامه هفت تا هشت ساله هدف این است که تراز تجاری را به صفر برسانیم. بخشنده گفت: با انجام اقدامات گسترده در دو سال گذشته، تراز کشاورزی منفی 9 میلیارد دلار به پنج و نیم میلیارد دلار کاهش یافته است. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال تاکنون نیز بر اساس گزارش 10 ماه، تراز تجاری کشاورزی با کاهش واردات و افزایش صادرات به چهار میلیارد دلار رسیده است. وی گفت: محور اصلی ما افزایش صادرات بخش باغبانی و کاهش واردات به ویژه در بخش غلات و دانه های روغنی است که در این راستا برنامه های وسیعی تدارک دیده شده است. بخشنده خاطرنشان کرد: با موفقیت برجام و گسترده شدن ارتباطات علمی، بازارهای جهانی و دستیابی به تکنولوژی جدید می توانیم این موضوع را عملیاتی کنیم. نوراله معلمی دبیر علمی کنگره نیز اظهار کرد: با راه اندازی سایت کنگره در اسفند 1393، تبلیغات و اطلاع رسانی آغاز شد و با حضور 140 داور، 140 مقاله به صورت سخنرانی و تعدادی نیز به صورت پوستر ارائه می شود. در این آیین از چهار پیشکسوت حوزه علوم باغبانی به نام های دکتر احمد خلیقی، وازگین گریگوریان، مهندس علی عطار و سعید چایچی تقدیر شدند.