حمایت دولت از تردد خودروهای اروندی در خوزستان یک ضرورت است / مهران یاوری

خوزستان مهد هشت سال دفاع مقدس و سرزمینی مظلوم و دروازه ورود تشیع به ایران اسلامى است که منابع نفت ،معادن، صنایع و تولید برق این استان به تمامی کشور صادر می گردد و از آن سو بزرگترین ذخیره آبی کشور در پشت سدهای این استان می باشد.اما ! خشکسالى در کشاورزى به علت انشعاب […]

خوزستان مهد هشت سال دفاع مقدس و سرزمینی مظلوم و دروازه ورود تشیع به ایران اسلامى است که منابع نفت ،معادن، صنایع و تولید برق این استان به تمامی کشور صادر می گردد و از آن سو بزرگترین ذخیره آبی کشور در پشت سدهای این استان می باشد.اما ! خشکسالى در کشاورزى به علت انشعاب آب از سرچشمه هاى خوزستان به استانهاى دیگر بیداد میکند. آب شرب ،آب کشاورزى پیش کش نابودى مزارع فقر و بیچارگى پیش کش آیا باید هم نظاره گر خشکیده شدن کارونى باشیم که هویت تمام اقشار و اقوام خوزستان است.لیکن باید تاسف خورد بر وضعیت موجود که توسط مرکزنشینان بر خوزستان حاکم گشته.

بیکاری، طلاق، فساد، قتل و… دراین استان آمار بالایی دارد، اما چرا؟ چون عمده این جریانات باعث بیکارى، فقر و… گشته آن هم در استانی زرخیز که حداقل بیش ازهفتاد درصد منابع درآمد کشوررا تامین می کند.حال نیز وضعیتى تاسفبار که باعث مداخله نمایندگان دیگر استان ها در خوزستان شده !پس از سه دهه استانداری بومی و شجاع چون مقتدایی با درک و فهم بالا از مشکلات خوزستان و شجاعت بی نظیرش با مطرح نمودن طرح ورود خودروهای اروندی همت گماشت، تا جبران گوشه اى ازصدماتى که به این استان باسیاستها و عملکرد غلط دولتهاى قبل و مرکزنشینانى که نسبت به خوزستان ستمدیده داشته اند، کاسته شود.اما واقعا چرا؟ این طرح در استان خوزستان با این سرعت مورد خشم بسیاری از نمایندگان استان و کشوری شده است؟ اماچرا این طرح برعکس مورد استقبال و خوشحالى مردم شده است؟
سوال بعدی چرا بعضى ازنمایندگان خوزستان و تعدادی نمایندگان کشور پشت مردم رنج کشیده خوزستان را رها کرده اند در حالی که بعنوان وکیل و با رای مردم به بهارستان رفته اند و فقط کرسى سبز را اشغال نموده اند، و به دفاع از شرکت هایی همت گماشته اند که اول: خودروها را با قیمتی بیش از قیمت واقعی به مردم می فروشند، دوم : خوردهای فاقد ایمنی را روانه بازار نموده اند؟

البته جواب این سوالات بسیار ساده و آسان است. چرا که تقاضا بیش از عرضه شده است. این تنها علتی است که باعث شده شرکت های تولید کننده قیمت را بالا برده و همین امر باعث عدم کیفیت در این خودروها گشته که در گرماى انسان کش خوزستان هم دوامى نمی آورند و…این وضعیت نابهنجار در گرمای طاقت فرسا را آیا نمایندگان مجلس دیده اند و یا گزارش کرده اند؟ آیا هرگز به عنوان وکیل مردم درخواست و مطالبه حقوق مردم را از این غول های خودرو سازی عنوان نموده اند؟

عاقبت با آمدن دولت تدبیر و امید و انتصاب فرزندی از خطه خوزستان مقتدایی قفل مشکلات خوزستان را شکست، و از همان اول مشخص بود که دکتر مقتدایی به فکر مردم است .وضعیت خودروهای پلاک اروندی نگاه خسته مردم مظلوم خوزستان را به سوی اروند معطوف نمود. از همان اول این حرکت استاندار مورد بی مهری بسیاری سود جویان بود اما هنوز این شرکت های خودرو سازی متوجه این واقعه نشده بودند! بعد از اینکه سیل استقبال مردم به سوی منطقه آزاد اروند روانه شد و روز به روز بر خرید این خوردوها افزوده گشت، آیا این خود نشانه مطالبات مردم از شرکت های خودرو سازی نبود که هزینه های بسیاری از مردم طلب می کردند؟

چرا باید مردم نتوانند با نصف هزینه یک خودرو تولید داخل یک خودروی بسیار با کیفیت از منطقه آزاد خریداری نمایند؟ آیا آقایان نماینده هرگز این سوال را از خود پرسیده اند؟ آیا هرگز از خود سوال کرده اند چه کسانی باعث شدند شما در این جایگاه قرار بگیرید؟ چرا باید مخالف خواسته ی مردم حوزه ی شما عمل شود؟آن دسته ازمنتخبین مردم خوزستان بدانند انتخابات آتى نزدیک است و سکوت آنها هرگز از دید اقشار، قومها و احزاب پوشیده نخواهدماند. استانی که به قول رهبر فرزانه دین خود را به این کشور ادا نموده است چرا باید در مخمصه ی شرکت هایی قرار بگیرند که جز به فکر سود کلان خود در سر سودایی ندارند و یا آیا فرزند خوزستان دکتر مقتدایی را در این مقطع از زمان حساس رها کرده تا وضعیت موجود به سود شرکت های خودرو سازی رقم بخورد؟

پر واضح است که این وکلا باید بدانند در این دوره ی حساس، مردم وضعیت را درک می نمایند و بخاطر خواهند سپرد که چگونه آنان که با رای مردم خوزستان به مجلس رفته اند این بار هم در این موضاعات چون بسیاری مسایل و مصایب مانند انتقال آب کارون و سد نابودگر گتوند و یا هزینه بالای برق، پشت مردمشان را خالی نموده اند اما برای ابقاء یک مدیر که … دنیا را زیر و رو می نمایند.ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز که از دلسوزان نظام است آیا به وضعیت گرمای خوزستان و محصولات درجه سه و بی ارزش خودرو سازان هرگز توجه داشته اند؟ کدامیک از مسئولین خودروسازان ایران را استفاده می کنند که امروزه می خواهند مردم را از نخریدن آن منصرف نمایند؟ یا اینکه جناب آقای قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن چگونه به خود حق داده تا استاندار خوزستان را مورد مواخذه قرار دهد.

مسئولین نظام به راحتی می توانند به این حرکت مردم به عنوان یک واکنش منفی علیه کسانی که این ظلم بزرگ را بر حق خوزستانیها روا داشته اند بنگرند و امید داریم با نگاه ویژه رهبر فرزانه انقلاب، رئیس جمهور محبوب، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عزیز در بهارستان مصوبه اى تصویب گردد تا مردم خوزستان به حقشان برسند و خیالشان آسوده گردد، تا این تصمیم وکلای خودروسازان (نمایندگان مجلس) هم سریعاً لغو شود و از مقتدایی به عنوان استانداری خدمتگزار برای دولت تدبیر و امید عذر خواهی شود، تا باخدمتى که دولت دکتر روحانی درکارنامه اش نسبت به خوزستان ثبت مینماید دین خودش را به مردم این استان ادا کرده باشد و نیز برتری و اقتدار دولتش را نسبت به دولتهای قبل به اثبات برساند.

مهران یاوری فعال سیاسی اجتماعی