رضايي در کنگره علیمردان بختیاری : از لوله تفنگ بختیاری آزادی بیرون می‌آید

بختیاری‌ ها همواره در صحنه‌ های سیاسی و دینی کشورمان ایران حاضر بوده و برای استقلال این کشور مبارزه کرده‌اند از مبارزه آریو برزن در برابر لشکر‌های اسکندر گرفته تا دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و چگونگی دفاع آن ‌ها از اسلام و کشور که همه نشان از غیرت و دلاور مردی قوم بختیاری […]

بختیاری‌ ها همواره در صحنه‌ های سیاسی و دینی کشورمان ایران حاضر بوده و برای استقلال این کشور مبارزه کرده‌اند از مبارزه آریو برزن در برابر لشکر‌های اسکندر گرفته تا دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و چگونگی دفاع آن ‌ها از اسلام و کشور که همه نشان از غیرت و دلاور مردی قوم بختیاری دارد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بختیاری ‌ها همواره در صحنه‌ های سیاسی و دینی کشورمان ایران حاضر بوده و برای استقلال این کشور مبارزه کرده‌اند.به گزارش گروه دریافت خبر عصرما ،محسن رضایی شامگاه شنبه با حضور در کنگره علیمردان خان در مسجد سلیمان عنوان کرد: باید همواره از مقام معظم رهبری به دلیل گفته‌هایی که در مورد قوم بختیاری فرمودند و آنان را یکی از وفادار‌ترین اقوام ایرانی اعلام کردند، تشکر و قدردانی کرد.

resized_356948_319

وی افزود: من نزدیک به ۳۶ تا ۳۷ سال است که مقام معظم رهبری را به طور کامل می ‌شناسم و می‌ دانم نظرشان در مورد قوم بختیاری چیست و بر اساس گفته ‌ای از ایشان بر شما لازم است که این قهرمانان بومی را شناسایی کرده و آنان را به مردم بشناسانید.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: بختیاری ‌ها همواره در صحنه ‌های سیاسی و دینی کشورمان ایران حاضر بوده و برای استقلال این کشور مبارزه کرده‌اند؛ از مبارزه آریو برزن در برابر لشکر‌های اسکندر گرفته تا دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و چگونگی دفاع آن‌ ها از اسلام و کشور که همه نشان از غیرت و دلاورمردی قوم بختیاری دارد.

رضایی بیان کرد: سوابق گذشته را باید بررسی کنیم که متوجه شویم کمتر زمانی بوده که مردم بختیاری در دفاع از اسلام و کشور نقش نداشته‌اند و این دفاع همواره و در تاریخ و حتی قبل از ورود اسلام به کشور وجود داشته است و پس از ورود اسلام نیز نخستین پاسدارانی که به پاسداری از اسلام مشغول شده‌اند همین قوم بختیاری بوده‌اند.وی تصریح کرد: لازم نیست برای نشان دادن فداکاری‌ های قوم بختیاری به ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال پیش رجوع کنیم، بلکه می‌توان به سال‌ های مشروطه بازگشت که در آن زمان مردانی همچون حسین قلی خان بختیاری توانست طایفه‌های هفت لنگ و چهارلنگ را منسجم کرده و قدرتی واحد را در محدوده خود به وجود آورد، به گونه ای که ظل السلطان که در اصفهان حکومت می‌کرد، تحت لوای او به حکومت کردن مشغول بود و مناطقی همچون یزد و اصفهان را نیز فتح کرد و بر آن‌ها حکومت راند. پس از کشته شدن وی، سردار اسعد در آن منطقه ظهور کرد و توانست در زمان انقلاب مشروطه به فکر فتح تهران بیفتد و از زاگرس و البرز گذشته، اصفهان را تصرف کرد و هنگام رسیدن به دروازه بهجت آباد تهران درگیری در آن مکان صورت گرفت و در پی این درگیری موفق به این شد که تهران را فتح کرده و مجلس شورای ملی را به تسلط خود درآورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از لوله تفنگ بختیاری همواره آزادی بیرون می ‌آید و اگر آنان در لحظه ‌های حساس این کشور حضور پیدا نمی ‌کردند اکنون چیز دیگری بر سرنوشت کشور ما حاکم بود.وی افزود: از زنان قدرتمند و مبارز بختیاری نیز می ‌توان به بی‌بی مریم که مادر علیمردان است، اشاره کرد که ارتشی تشکیل داده و به مبارزه با روس‌ها و سپس انگلیسی‌ها پرداخت. این مشاهیر حتی در بین اقوام عرب نیز وجود دارد و برای نمونه باید از‌ ام علیه دختر شیخ سلمان یاد کرد که با انگلیسی ‌ها در خوزستان مبارزه کرد.رضایی عنوان کرد: چرا همواره استان خوزستان و قوم بختیاری باید از اسطوره کردن مشاهیر خود سر باز زنند. این مظلومیت از کجا ناشی شده است. در کشورهای دیگر مانند الجزایر چندین کتاب در مورد جمیله بو پاشا نوشته و چه اندازه آن را در بین جامعه شناسانده‌اند؛ این زن شخصی بود که در زمان استعمار فرانسه با آنان به مبارزه پرداخت و اماکنی را که تحت مراقبت شدید فرانسوی‌ ها بودند، منفجر می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: من با افتخار لباس بختیاری خود را می ‌پوشم و افتخار می‌ کنم که از دامن مردان و زنانی بیرون آمده ‌ام که اشخاصی همچون شیر علیمردان خان و شهید بهنام محمدی را پرورانیده ‌اند.

وی اظهار کرد: شیر علیمردان خان از سال ۱۳۰۸ ارتشی تشکیل داد و مناطقی از شمال خوزستان و چهار محال بختیاری را کاملا تحت تسلط خود قرار داد و هنگام فتح چهار محال بختیاری با پرچم ‌های اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمد رسول الله و اشهد ان علی ولی الله در این شهر وارد شد و به مردم آزادی داد که به حجابی که رضا شاه آنان را از آن محروم کرده بود، برگردند و کلاه ‌های پهلوی را کنار بگذارند و به همین جهت در بین روحانیون از اعتبار و محبت خاصی برخوردار شد.رضایی بیان کرد: رضا شاه از چند جهت و منطقه از جمله فارس و اصفهان و یزد و خوزستان به شیر علیمردان حمله کرد؛ اما نتوانست وی را شکست دهد و به هواپیماهای جنگی متوسل شد. به دنبال این شیر علیمردان که هدفش آسایش مردم بود از شهر عقب نشینی کرده و به کوه‌ ها پناه برد و در آنجا دستگیر و به تهران فرستاده شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: منش و رفتار شیر علیمردان خان در زندان مثال زدنی و شاخص بود و تا روزی که او را در زندان تهران به دار آویختند، بر این منش پایبند بود و با کار خویش ثابت کرد که بختیاری‌ها مثل شیر در دامنه زاگرس زندگی خواهند کرد.

وی افزود: من از روشنفکران، شاعران و تاریخ نویسان بختیاری این تقاضا را دارم که این اشخاص را فراموش نکرده و در مورد آن‌ها قلم زنند. من از کسی درخواست بزرگ نمایی نمی‌کنم و تنها می‌خواهم حقیقت این اسطوره‌ها هر چه بیشتر به مردم شناسانده شوند.

رضایی در مورد نامگذاری سال ۹۳ تصریح کرد: نیت رهبر معظم انقلاب از این کار، این است که به ما بفهماند اقتصاد و فرهنگ بدون یکدیگر معنا نمی‌دهند و همواره با هم خواهند بود و هر که بخواهد این دو را از هم جدا کند، سرنوشتش همچون سرنوشت رژیم پهلوی ننگ خواهد شد و با برگزاری جشن‌هایی همچون جشن‌های دو هزار و ۵۰۰ ساله نمی‌تواند، فرهنگ و هویت را به جامعه بازگردانند و ایشان حس کردند چون خواسته‌هایشان در خصوص اقتصاد در سال گذشته به وقوع نپیوسته است، برای تأکید امسال را نیز به این موضوع اختصاص دادند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اقتصاد و فرهنگ ما باید بومی و دینی باشد و از نظر منابع مادی و طبیعی پیشرفت داشته باشیم. از استانداران محترم می‌خواهم به وضعیت مردم استان‌های خود توجه ویژه ای داشته باشند و با یک جهش فرهنگی، ندای رهبر معظم انقلاب را لبیک گوییم.

در ادامه این مراسم، فرماندار شهرستان مسجد سلیمان نیز گفت: سالی سرشار از امید را برای مردم مسجد سلیمان وعده می‌دهم و روشن است که آینده این استان با اتحاد و تقویت و همدلی که وجود دارد، شکوفایی را به بار خواهد داشت.

در این مراسم، آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان، سید خلف موسوی شهردار اهواز، رامین علاسوند رئیس شورا شهر اهواز و قاسم دشتکی سلیمانی استاندار چهارمحال و بختیاری نیز حضور داشتند و بیانات مقام معظم رهبری نیز در این کنگره پخش شد.